Google Home har ingen support för Smart Rule Wi-Fi

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av tag, 30 aug 2018.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 515
    Mottagna gillanden:
    1 588
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Bruka inte ofta gå in på min Router någon i månaden för kolla efter nya uppdateringar och sådan, kör med en Tri-band Router som har stöd för 2.4Ghz, 5Ghz Band 1, 5Ghz Band 2, alla enheter jag ansluter till mitt Wi-Fi har alltid klarat av välja det band med minst trafik på så har aldrig som brytt mig om att kolla hur mina Google Home enheter har legat på för band tar för givet att den väljer det band som är bäst för enheten.

    För par timmar sedan så skulle jag kolla routern och ser att samtliga Home enheter ligger på 2.4Ghz bandet men ska stöd för 5Ghz, så börja floppa runt ansluta till olika Wi-Fi band för sedan kolla om samtliga Google Home Mini, Google Home, och Google Home Max vilka band och kvalitet på Wi-Fi Styrkan är genom sätta upp privata gäst nätverk utöver mitt offentliga Wi-Fi.

    Och upptäcker att enheterna gör bättre vissa enheter gjort bättre prestanda på 5Ghz band 2 medans vissa gjorde bättre prestanda på 5Ghz Band 1 och någon hade bäst prestanda på 2.4Ghz bandet.

    Så tyckte att de var märkligt att enheterna inte väljer de band som är bäst för enheten alla mina andra uppkopplade enheter i huset gör ju det.

    Så sänder ett litet skämt till Google på engelska men skriver det på svenska i detta forum.
    De måste göra ont att en enhet som ska vara smart inte ens kan vara smartare än normal vanlig uppkopplad pryl som inte ska vara smart, genom att den inte kan hantera så enkel funktion som Smart Rule för välja det bästa bandet eller routern i hemmet.

    Nyligen fick man svar från Google bara någon timme efter mitt skämt. Laddar upp en bild på email.
    [​IMG]

    För mig är det en katastrof att Google Home produkter inte har stöd för funktionen redan borde ju rent praktiskt vara där innan ens produkten släpps på någon marknad som helst, nu får man ju sitta dagligen kolla om enheterna fortfarande är bättre på de banden än de andra banden för trafiken shiftar ju regelbundet behöver ju bara dra i gång Playstation eller Xbox för öka trafikeringen på ett av banden och Google Home enheterna gör bättre prestanda på något annat band.
     
    Last edited: 30 aug 2018
  2. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Kan köpa att visst är det dumt att inte stödja den typ av funktionalitet men har du haft något problem mer än att du konstaterat faktum?