Google Home / Google Assistant Sverige - allmänna tråden

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 5 nov 2016.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Last edited by a moderator: 26 jan 2022
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har beställt två stycken Google Home via en bekant i USA. Enklast sättet att importera dem på är förmodligen via eBay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Google+Home&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X"Google+Home".TRS0&_nkw="Google+Home"&_sacat=0

    Tänker ha en i sovrummet för att lyssna på podcasts, ljudböcker, musik osv utan att behöva fippla med en skärm (lätt att fastna, och sedan somnar man inte i tid). Även använda som väckarklocka.

    Planen är också att använda enheten för att kontrollera belysningen, kanske främst i just sovrummet. Home är bl.a. kompatibelt med Philips Hue.

    Den sekundära enheten tänkte jag ha i köket för att lyssna på musik och nyheter med och för att kunna få information genom när jag har händerna upptagna med annat, som ex. kalenderinfo/lägga till kalenderhändelser etc. Också av rent praktisk skäl, exempelvis "Vilken innertemperatur skall rostbiff ha?".

    Finns en rad användningsområden man förmodligen inte tänker på förrän man börjar experimentera. Ogillar i normala fall röstkommandon och använder det i princip aldrig utanför bilen i dagsläget, så det skall bli mycket intressant att se om det bara är en trend eller något som faktiskt är användbart (...även om man är begränsad till engelska, men det kan ju göra sak samma).


    Min hypotes är dock att det är kul för några dagar, men att man sedan tröttnar och i princip bara använder enheten för musik/podcast :)


    Google Home har just nu stöd för musikuppspelning med: Spotify (kräver premium), YouTube, Google Play music, Pandora
     
    Last edited: 5 nov 2016
    Ronii10, doktorn och iterva gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    doktorn gillar detta.
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Fruktansvärt sugen på att beställa en jag med men slutpriset blir på tok för högt i förhållande till vad jag får.

    Via ebay och billigaste alternativet där så landar slutpriset runt USD 230 med frakt och tull.
    Och kollade snabbt borderlinx och verkar landa på ca 1000kr för frakt och tull. Så ungefär samma slutpris som ebay.

    Ser att denna kunde vara riktigt behändig att ha i köket där man oftast har händerna upptagna med annat. :)
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, förhoppningsvis kommer den till UK snart, och då bör priset sjunka . Priset bör väl egentligen gå ned på eBay inom ett par veckor också. Home började säljas i USA i fredags .
     
    iterva gillar detta.
  6. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Det skulle vara kul att testa den mot smarthemmet. Hoppas på att kunna hämta en Smartthings hub i eftermiddag och tänkte kanske först laborera med att få ihop Pixeln med IFTTT och Smartthings. Funkar det lika bra som i reklamen för den så blir den klart intressant om priset för att få hit den går att motivera.

    Att den inte tar svenska är inte det största problemet tycker jag, men att assistenten inte riktigt bryr sig om att jag bor i Sverige utan snarast väljer vad jag vill veta utifrån valt språk före fysisk plats (så när som på vädret för aktuell plats) så blir det snabbt lite irriterande. Säg att man är en amerikan som bor i Hong Kong och vill åka till Tsim Sha Tsui. Då kan han inte fråga det, utan hamnar säkert i nån håla långt bort i en delstat han aldrig befunnit sig i ens.
    Alternativet är att man alltid ser till att fylla kalendern med exakt vart man tänkte åka idag och när (och helt döda tanken på att kunna vara spontan med den). Då kan den fylla ett bra syfte för några.
    Löser de detta problem med att tolka all indata utifrån vårt man befinner sig, så är språket ett väldigt litet bekymmer, om man nu inte råkar glömma bort vad rostbiff heter på engelska efter bernards exempel. :-)
     
    bernard gillar detta.
  7. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Förstår inte meningen att ha en assistent i Sverige som inte kan svenska?
     
    ASR gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Jag har ännu inte satsat på några "smarthemsprodukter" eftersom jag inte kunnat bestämma mig för vilken standard som är bäst att välja.

    Är väl mest ute efter den som erbjuder störst produktportfölj och som har bra stöd bland enheter som just Google Home.

    Enligt Samsungs hemsida för smartthings stöds ju uttryckligen Google Home, så det låter lovande: https://www.smartthings.com/works-with-smartthings

    Det finns som jag nämnde tidigare också stöd för Philips Hue. Hue verkar dock kretsa kring främst belysning, vilket är lite trist: http://www2.meethue.com/sv-se/produkter/

    Tittar man på produktutbudet för smartthings hittar man utöver belysning allt möjligt från webbkameror, termometer/uppsjö sensorer till intelligenta dörrlås. Verkar vara en mer attraktiv standard på så vis.

    Smartthingshubben verkar vara kompatibel med Hue också, DOCK krävs att man köper en hue hub (?), men utbudet blir ju då inget problem.

    Smarthingshubben fungerar rakt av med alla Z-Wave- och ZigBee-produkter, och då behövs ingen brygga som i fallet med Philips Hue.

    Smarthings funkar däremot inte "officiellt" med Google Nest: https://support.smartthings.com/hc/en-us/articles/204733384-Does-SmartThings-work-with-Nest-

    Den största nackdelen med Samsungs Smartthings verkar dock vara att standarden inte finns i Norden ännu? Amazon.de har dock en del produkter som verkar skickas till Sverige (3-5 dagar): https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss_2?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=samsung+Smartthings

    Har jag missuppfattat något ovan @doktorn@doktorn? Blev tyvärr lite wall of text, men jag är novis på området. Vad tänkte du använda för produkter tillsammans med din Smart things-hub?
     
    Last edited: 6 nov 2016
  9. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Jag var med i kickstarter för smarthings och har alltså en sällsynt europeisk hub. Oklart om det är samma som nu säljs i uk. Oavsett är det skillnad på z wave frekvens i Europa och USA så det få man tänka på när man köper sensorer. När det står att smarthings stödjer diverse olika sensorer kan det ibland innebära att man själv får fixa med device type etc. Jag använder fibaro motion sensor utöver smarthings egna sensorer (som är zigbee om jag kommer ihåg rätt.) Jag använder sharptools tillsammans med Tasker och i princip inte smarthings appen alls.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, ja, man kan ju inte anklaga tillverkarna för att göra det lätt för oss konsumenter. Kände inte till att Z-wave använde olika frekvenser beroende på region, vad besynnerligt.
     
  11. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ojoj! Ska försöka förklara hur jag har det upplagt hemma. Jag har en massa fibaroprylar hemma. Varje takarmatur är kopplad till dimmrar inbyggda i väggströmbrytarna. Några eluttag har switchar. Målet är att fjärrstyra belysning, hemmabioanläggningen, projektor+duk och mörkläggning. Bor i lägenhet och har inte några krav på övervakning. Har en rörelsedetektor att laborera med för att eventuellt också styra viss belysning med.

    Det är smart att bygga ut i steg så därför började jag med belysningen.

    Jag har idag en zway controller inbyggd i en raspberry pi som sköter zwave nätverket. Den agerar också controller till mitt Unifi-WiFi och den går allt som oftast på knäna eller buggar med anslutningen till några av mina z-waveenheter.
    Har funderat på att byta till alla möjliga andra controllers, men har läst att Smartthings fortfarande är den bästa. Jag betalade 1100 för den i London, istället för över 4000 för en fibaro home center i hopp om att den ska fungera stabilare än raspberryn.

    Eftersom den är köpt i EU så bör den funka med de enheter jag har hemma. Har också letat på Smartthings forum där de är bekräftade som att de fungerar. Man kan behöva hjälp av communityn för att nå fram till stöd för alla enheter, men den är i särklass störst för Smartthings.

    Mig veterligen så är den bara släppt i UK ännu. Ingen på Samsung vill säga när den släpps på större front i EU. De flesta samsunganställda i Sverige verkar inte ens veta vad det är.

    Min förhoppning är alltså främst att den ska fungera bättre än den controller jag har. Eftersom den dessutom har fått stödet av både Amazon och Google med röststyrning så var det en trevlig bonus man antagligen inte vill klara sig utan. :-)
     
    dalton och bernard gillar detta.
  12. paez

    paez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag beställde en genom min kusins kille i USA igår. Får väl se hur länge man får vänta innan man får den:)
     
    bernard gillar detta.
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Väntar allt tills den kommer på Svenska :)
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite blandade bilder. Rejäl och påkostad konstruktion med hyggligt ljud i förhållande till storlek. Google har i alla fall inte snålat.
    DSC09896.JPG DSC09942.JPG
    DSC09956.JPG
    gh2.jpg
    gh3.jpg
     
    Spode, paez, antonholmstedt och 1 annan gillar detta.
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Den ser mindre ut än vad jag trodde den skulle vara.
     
  16. Kvarn

    Kvarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    22
    Ni som har den, hur är ljudet? Tänkte köpa en för att spela lite bakgrundsmusik i källaren utan att behöva hålla på med telefonen
     
  17. paez

    paez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  18. Walle

    Walle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Galaxy Tab S3
    ROM:
    Orginal
    Kommer garanterat att köpa ett par, jag är helsugen på hela ekosystemet som Google har byggt upp.
     
    bernard gillar detta.
  19. frippan

    frippan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    153

    MINA ENHETER

    Har kört med den några dagar och den fungerar ganska likt med min amazon echo dot 2, Fungerar bra att köra ifttt till den vilket öppnar upp massa roliga saker i väntan på att google släpper sitt api i december.
    Det enda negativa är att det är lite jobbigt att säga ok/hey google hela tiden. Alexa känns enklare. Huvudsyftet med inköpet är att styra mitt domoticz/zwave system.
     
  20. MrMad

    MrMad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    För att den hjälper dig med saker?