Google Home på Windows 10 dator

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av geobjork, 24 apr 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag kunde tänka mig att köra Google Home appen på min Windows 10 dator. Vad jag förstår så behövs en Android emulator, och BlueStacks verkar vara ett bra alternativ.
    Är det någon som har provat denna, eller någon annan emulator, och i så fall, hur funkar det?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag hadde tänkt göra det så enkelt som möjligt iom det enbart är för Google Home appen. Har ett par datorer jag har kört virtuella maskiner på, tycker det blir lite omfattande.
    Har kollat lite olika alternativ, och vad jag kan se så verkar BluStacks vara det enklaste.
    Är dock osäker på om det över huvud taget är någon vits att köra Google Home på datorn...?
     
    Last edited: 24 apr 2020
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag är ute efter att kunde konfigurera och experimentera med olika smartprodukter på datorn i stället för på mobiltelefon.
    Alla röststyrda funktioner kör jag antingen via Nest Hub eller Nest Mini, i olika rum. Funkar 100.
     
    Last edited: 24 apr 2020
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 389
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Om du vill köra själva Assistenten på datorn, så är det appen Google som behövs (Google Sök).

    Men för att konfigurera enheter så är det Google Home-appen som används, som du skriver. Men jag skulle misstänkta att flera andra systemkomponenter behövs för att Google Home-appen ska funka, såsom Google Play Services (brukar vara ett krav för att ett flertal Google-appar ska funka). Dessutom måste du vara inloggad på ditt Google-konto för att använda Google Home, vilket inte är helt självklart att du får att fungera problemfritt genom en emulator. Google Home-appen kräver också access till wifi-nätverket, och skapar ett tillfälligt wifi-nätverk på Android-enheten för att konfigurera enheter såsom Google Home eller Chromecast. Jag har mycket svårt att tro att Google Home-appen i en emulator på en Windows-dator lyckas modifiera Windows-datorns wifi-nätverk på rätt sätt, så att enheterna kan konfigureras rätt. Alltså tveksamt att det skulle fungera, tror jag. Men du kan ju testa.
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det här är beskrivningen jag har utgått från.

    "Here are the steps to download Google Home for PC:
    Step 1: Download the BlueStacks App onto your computer.
    Step 2: Open the Google Play Store within the BlueStacks program. It should be pre-loaded into the program
    Step 3: Sign in to the Play Store by using your Google ID.
    Step 4: Click on the search bar, type “Google Home”, and then press enter.
    Step 5: Choose the “Download”, or even the “Get” option.
    Step 6: Download the Google Home app to the BlueStacks program.
    Step 7: Click to “Install” the Google Home App.
    Step 8: Wait a few moments for the application to finish the installation process.
    Step 9: Access the “My Apps” tab on the BlueStacks program.
    Step 10: Open and use Google Home App for PC!

    There you have it! All things considered, it’s an extremely simple process. Now you can access your home security system, thermostat, as well as other Google-friendly devices with Google Home for PC!"


    Finns på denna wbsidan, Google Home App For PC - Windows 7,8,10 : ForPCHelp.com

    Har kollat flera olika beskrivningar, och alla ger ungefär samma procedur. Jag får då också intryck att de flesta rekommenderar BlueStacks, (blant ett antal olika emulators som finns att välja på), då Play Store är inkluderat i programmet.

    Dock har jag också sett inlägg från användare som har "sprungit på" lite olika problem, därför undrade jag om någon här på SWEDROID har provkörd något i denna riktning... Jag har inte lust att prova på min egen dator ifall det är en "dödfödd" ide.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag blev lite nyfiken och provade att installera BlueStacks på en extra PC hemma. Jag har ingen erfarenhet av Android emulatorer på Windows sedan tidigare.

    Själva installationen gick bra men först hade jag urusla prestanda. Det tog typ 10-15 minuter bara att logga in på Google Play. Sedan lyckades jag hitta de två inställningar i BIOS som behövdes för att aktivera virtualisering på min lite äldre PC och då blev det genast skojigare. Nu känns det riktigt rappt!

    Men jag som aldrig spelar på datorn eller mobilen tycker nog att BlueStacks är lite för spelorienterat för min smak. Det dyker upp spelreklam medan BlueStacks startar och de lägger upp reklamlänkar på desktopen för olika spel. Det finns en massa olika inställningar för att optimera för spel också. BlueStacks är helt klart framtaget för att kunna spela Androidspel på PC mer än att vara en generell Android emulator.

    Jag har bara provat att installera några appar. D-play installerade jag först och den funkar klanderfritt vilket väckte förhoppningar. Sedan installerade jag Google Home. Det gick också bra men den verkar sakna wifi-nät. Jag kan kontrollera mina lampor via Google Home, men jag kan inte gå in och se eller ändra inställningar på mina Chromecasts. Slutligen provade jag att installera C-more men appen sa att den inte fick kontakt och när jag försökte starta en video blev det bara svart.

    Så lite blandade resultat och jag bedömer det inte som speciellt användbart för att använda generella Android appar. Vissa appar tycks funka utan problem medan andra inte vill. Det blir också en del strul med portrait mode vs tablet mode. Vissa appar visas groteskt förstorade medan andra ser OK ut. För att växla mellan portrait mode och tablet mode i BlueStacks måste man starta om Bluestacks vilket tar en halvminut eller så. Maximerar man skärmen lyckades jag inte få tillbaka den igen utan att starta om BlueStacks. Det ska gå med F11 men det vill av någon anledning inte funka på min PC.

    Kan väl nämna också att BlueStacks saknar stöd för svenska och det verkar göra att stöd för svenskt tangentbord inte funkar i vissa appar. Ja, det var lite snabba iakttagelser.
     
    Last edited: 26 apr 2020
    N6290 och geobjork gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hej svenix, du har svarat på min fråga till 120% ++! :)

    Jag har också en extradator som jag har kört experimenter på, men hårddisken pajade på den för ett par veckor sedan. Hadde inte lust att testa detta på min "everyday" dator, så jag tackar för din vilja att testa BlueStacks!

    Precis som du nämnar, så har jag sett att BlueStacks är spelinriktad, dock det med spelreklam har jag inte sett beskrivit. Bara det kan iofs vara nog för att avstå från installation. Några av de övriga grejorna du nämnar har också varit omtalat, typ det med trögheten och svårigheter med WiFi, men jag var under intryck av det var bästa Android emulatorn att köra t ex Google Home i, men ditt totalresultat av testen gör nog att jag väntar en stund med att installera BlueStacks på min ordinarie dator.

    Hursom, din test har varit mycket värdefull för mig, tackar igen! :)
     
    svenix och N6290 gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det var kul att prova och jag kanske provar något mer. T.ex. kunde man ju sätta in en USB wifi-adapter och se om Google Home ville använda den? Men på det stora hela har jag inte kommit på något användningsområde för att köra Android appar på en PC. Som passar mig alltså.

    Jag provade med D-play och Cmore apparna för jag tänkte att man kunde ev. ha den som mediespelare och koppla till TV. Men det fungerar ju bättre att använda web-läsaren i Windows till sådant.

    Ett förtydligande om "spelreklam". Det är alltså reklam för olika datorspel/mobilspel inte reklam för div. spelbolag typ som man ser på TV. ;)
     
    bernard och geobjork gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    I mitt fall rör det sig enbart om att köra Google Home på datorn, inga andra Android appar. Skall heller inte styra smartprodukter från datorn, bara konfigurera och experimentera lite med olika funktioner.

    Jag använder en utrangerat smarttelefon med Android 5.1 som jag enbart använder till styrning av smarta produkter. På den har jag installerat Google Home, Google Assistant, samt olika produkt appar som är nödvändiga för att konfigurera och inkludera produkten i Google Home. Också alla olika media appar som används att casta till Google Nest Hub, typ SVT Play, TV4 play, YouTube, NRK etc. Det fungerar helt utmerkt, men mitt tänk var att det att sätta upp och eventuellt ändra det hele skulle vara mer bekvämt att göra på datorn... Kanske inte...? Tillgång till WiFi är helt nödvändig.

    Btw, jag förstod vad du menade med det om spelreklamen.
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    @geobjork@geobjork

    Jag provade idag att stoppa i ett USB-nätverkskort i PC:n men det gick ändå inte att få kontakt med mina Chromecasts. Jag tror det beror på att BlueStack kör i någon virtuell miljö så den har inte direkt access till hårdvaran. Den ser inte mitt riktiga hemmanätverk utan den verkar använda några interna 10.x.x.x IP-adresser som den fått av Virtualbox.

    Så jag tror inte det är görbart att köra Google Home fullt ut i BlueStack miljön.
     
    geobjork och bernard gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hur fick du laddat ned Android apparna du har testat?

    Jag ser i olika forum att detta med WiFi ä lite "iffy", men lösbart. Ett google sök ger ett antal lösningar, dock såpass omfattande att det är en frågan om man orkar...? Inte jag åtminstone, för såpass lite jag egentligen skulle använda det till!

    how does bluestacks find wifi - Sök på Google
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag kanske förklarade dåligt. Det är inga problem med BlueStacks nätverksförbindelse. Jag kan ladda ner vilka appar jag vill från Google Play och de hittas och installeras utan problem. D-play appen kan också streama valfritt program från D-play.

    Men just Google Home vill gå ut på det lokala nätverket för att kommunicera direkt med Chromecasts och andra Google-enheter och det vill sig inte. Jag tror det beror på att Virtual Box miljön som BlueStacks kör i logiskt sett ligger på ett internt 10.x.x.x nät som BlueStacks tilldelats av Virtual Box. Så BlueStacks ser inte min vanliga 192.168.x.x IP-adress som Windows har. Virtual Box verkar NAT:a till andra nät internt.

    Har inte grävt ner mig i detta så jag kan ha fel. Men i någon app jag öppnade och sökte efter nätverksdiskar så kom det upp några 10.x.x.x adresser och jag vet att jag inte har något sådant i mitt nätverk så jag utgår från att det är något som Virtual Box skapar.
     
    geobjork gillar detta.
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Du är nog betydligt bättre påläst i detta ämnet än jag är, så endel av din beskrivning är Grekiska, iblandat lite Kinesiska för mig.

    En fråga dock, det att BlueStacks inte har problem att hitta WiFi, betyder det att jag kan kommunisera med mina WiFi smartplugs, lampor, Google Nest Hub och Mini, i Google Home appen installerat i BlueStacks?
    I så fall ställer det sig lite annorlunda än jag indikerade i mitt förra inlägg.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det går att tända och släcka de lampor jag lagt in i Google Home. Men jag kan inte kommunicera med mina Google enheter på det lokala nätverket.

    I ditt fall skulle jag tro att det går bra att tända och släcka dina lampor och smartplugs. Men att det troligen inte går att kommunicera med dina Google enheter.

    Orsaken är att BlueStacks körs i någon NAT:ad miljö. Alltså den har inte direkt tillgång till det lokala nätverket utan det går genom någon slags "virtuell router" i BlueStacks. Jag kan se det på att Android apparna upplever att de har lokal IP 10.0.2.15, men det är en adress som inte finns i mitt nätverk.

    Kort sagt kan man säga att BlueStacks inte kan kommunicera med enheter på ditt lokala nätverk men den hittar en väg ut till internet. När du tänder eller släcker en lampa hemma så pratar inte du direkt med lampan utan du pratar med en app som kommunicerar med en server någonstans i världen. Lampan har också kopplat upp sig mot denna server och på så vis hittar de varandra. Därför fungerar det att tända och släcka lampan.
     
    geobjork och bernard gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 389
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Med lösningen som beskrivits skulle du kunna tända/släcka lampor i Google home-appen men t.ex. inte i IKEA Trådfri-appen. Den förstnämnda kommunicerar över Internet, den sistnämnda lokalt.
     
    geobjork gillar detta.
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Baserad på din slutkonklusion är jag nu av den uppfattning att det inte är någon "Smarta hem" förbättring att köra detta via datorn. Är också imponerad över din detaljerade testing och tackar för den energi du har spenderat på att undersöka.
    Fortsätter med min gamla Android 5.1 smartphone, enklast så.
     
    svenix gillar detta.
  19. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Låter lite som att du försökte göra en variant på Home Assistant fast med Google Home-appen och dess kopplingar till respektive systems server-lösningar. Skulle nog säga att ett lokalt Home Assistant-system är att föredra då du inte blir beroende av >10 servrar i molnet och internet-förbindelsen hemmavid för att kunna tända alla lampor eller läsa av temperatur i rummen eller för att sätta upp regelverk för uppkopplade element eller vad man nu kan tänkas ha. [emoji4]