Google Home / Google Assistant Sverige - allmänna tråden

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 5 nov 2016.

  1. Padde72

    Padde72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Funkar för mig och min fru också. Väntar på att det ska börja funka på mobilen också så man kan låsa upp låsskärmen med ok Google utan att pilla på den. Basic funktion för mig för att använda mobilens assistent som ett komplement till GH samt under bilkörning.
     
    bernard gillar detta.
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Byta språk på enheten? Hur görs de? Lyckas inte hitta det. Har dock två språk (engelska, svenska) satta för assistant. Ingen av de går att ta bort.
     
  3. Padde72

    Padde72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Upptäckte just en supertöntig grej. En av mina övervakningskameror befinner sig en bit från min Google Home i köket. Eftersom det går prata ur kamerans högtalare så kan resultatet bli så här ;)


    View: https://youtu.be/tn7Tylgkf3w
     
    bernard gillar detta.
  4. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Härligt nödigt!
    Men du får genast skicka in grejerna på lagning. Dom måste vara sönder då dom ville spela Håkan Hellström när du egentligen sa att du ville lyssna på bra musik... [emoji6]
     
    Lave gillar detta.
  5. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Då var den stora dagen här! Har eller kommer ni skaffa Google Home de kommande dagarna? Vilka saker kommer ni att styra med systemet? Jag vill gärna höra!

    Själv styr jag mitt Philips Hue-system, samt Shield TV med rösten. Fungerar riktigt smidigt förutom att jag ännu inte kan be Shield att spela upp saker från Netflix (Viaplay fungerar utmärkt). Förra veckan började Nvidia dock skjuta ut en uppdatering som ska fixa detta, men har inte fått den ännu.

    Jag har en mini i köket, samt en i vardagsrummet och i köket är det en perfekt radio och timer. Barnen älskar också att ställa frågor och höra hur olika djur låter.

    Jag har även börjat kolla lite på IFTTT och gjort lite kortkommandon där jag t.ex bara säger "morgonljus" så aktiveras en scen i vardagsrummet så att ljuset blir perfekt för känsliga ögon. Jag har även upptäckt att man bara kan säga "spela upp senaste ekot" så spelar Home upp det. Man behöver inte "prata" med Sveriges Radio för detta.

    Har någon fått vägbeskrivningar att fungera än? Det fattas mig lite. Sen väntar jag med spänning på Sonos och Googles samarbete ska bli klart, så jag kan integrera mina andra högtalare och spela musiken från dessa istället. Efter det känns det hela rätt komplett tycker jag.
     
  6. Frasn

    Frasn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    27
    Jag har kört Home mini sen i somras men tycker det funkar väldigt dåligt i kombination med mina LG-högtalare med inbyggd Cast. Home klarar t.ex inte av att starta musik från Spotify på "nedervåningen" eller någon av mina högtalargrupper.
     
  7. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Märkligt, det finns ingen uppdatering till högtalarna då?
     
  8. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Ett som jag saknar är kunne ringa samtal. Funktionen finns endast i USA, UK, Sydkorea. Hoppas det kommer till Sverige också.
     
  9. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    ja det hade varit användbart. Frågan är vad som krävs för att det ska kunna fungera. Gissar att det inte går via sin telefon utan att det måste finnas en annan tjänst för wifi-samtal inkopplat? Borde inte vara något problem för Sverige kan jag tycka?
     
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Kräver Google Voice eller Project Fi. Sen har jag fel om Sydkorea, det är USA/UK/Canada som tjänsten finns tillgänglig. :innocent:
    Så lär nog inte komma till Sverige inom snar framtid. :(
     
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Har använt Google Home sedan december förra året.
    Använder dem till musik över lägenheten och för att styra projektorn genom Chromecast och Logitech Harmony.
    Lampor och eluttag styrs genom Home Assistant på en Raspberry Pi 3.
    Tyckte att svenska fungerade si sådär men det känns som att Google har uppdaterat ständigt de senaste veckorna.

    Gjorde en ominstallation av hass.io med full inställning på svenska namn osv. och nu verkar allt fungera felfrit.
    Liten recension här: The Mobile Swede
    Vi har 3 enheter (1 Home och 2 Minis) vilket bidrar till att täcka typ hela lägenheten.

    Jag är själv överförtjust i att kunna röststyra så mycket som möjligt. I och med den svenska lanseringen känns det även mer naturligt!
    Rekommenderas självklart till alla tekniknördar här ute.
     
  12. Minglarn

    Minglarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2017
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    46
    Hur fasiken får man home att spela upp nyheter från Omni?
     
  13. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jo, det har verkligen hänt grejer den senaste tiden då det gäller den svenska versionen. Nästan så man upptäcker lite nytt varje dag.

    Vad för fördelar finns det att blanda in Rasberry Pi 3? Låter spännande! :)
     
  14. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Du säger "prata med svenska poddar". Sen när Home frågar vilken podd du vill lyssna på säger du bara "omni". Du kan även skapa ett kortkommando om du vill göra det enklare. Då kan du ställa in vilket kommando som helst och så börjar det spela. Testa gärna och bara säg "spela senaste omni- podden". Det fungerade för mig att plötsligt bara säga "spela upp senaste ekot" och det fungerade.
     
    Spode, Bakken och Minglarn gillar detta.
  15. Minglarn

    Minglarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2017
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    46
    Det funkade nu.. Konstigt.. Fick det inte att fungera tidigare i dag.. [emoji848]

    Har tyvärr inte fått kortkommandon att fungera.. Det som tidigare hette routines finns inte alls i min app..
     
    Highfoot gillar detta.
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Finns inte på svenska än vad jag vet.
     
    jnsson gillar detta.
  17. fillilutten

    fillilutten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    9

    Hur har du fått svenska att fungera via IFTT? Ser bara ca 6 språk. Därav inte Svenska.
     
  18. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Med open Source mjukvaran Home Assistant och en Conbee (Zigbee) usb-sticka kan man styra samtliga lampor från Ikea, Philips, Innr osv. från samma enhet och ställa in automatiseringar och grupper hej-vilt som man vill :) Jag föll personligen för idén att ha allt samlat i en hub så jag köpte även en Z-wave sticka för att kunna styra dem enheterna (vilket vi än så länge bara har en strömadapter för #waste). Med den senaste versionen krävs det också mycket mindre datorkunskap från användaren vilket säkert är ett plus för många (jag har själv en väldigt basic kunskap när det gäller linux).

    Sen kan man "programmera" en egen Action till Google Assistenten om man vill, eller betala $5 / månad för att få det automatiskt och stötta programmets utveckling.
    hass.io Jag har påbörjat en installations-tutorial för just detta som bör komma ut inom några dagar.
     
  19. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag hittade en bakväg man kan ta. Om man går in i Google Assistant-appen och så går man in under utforska och så in i en av apparna. Går man längst ned på sidan där så finns det kortkommandon som kan programmera som man vill. :) Gick det förstå min beskrivning? :)
     
  20. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag går runt den problematiken genom att använda ett engelskt kommando i IFTTT och sedan skapar jag ett kortkommando genom Google Assistent-appen på svenska som triggar det engelska. Fungerar fint. Gick det det där att förstå? :D
     
    bernard gillar detta.