Google Home / Google Assistant Sverige - allmänna tråden

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 5 nov 2016.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Köpte en vanlig home (haft en mini innan). Riktigt nöjd med det bättre ljudet.

    Mini:n har stått i vardagsrummet, satte upp den vanliga där. Lite småkul att se vilken som lyssnar och svarar när jag och sambon ok googlar.
    1290 eller något på Webhallen i måndags eller nån dag. Endagsrea då de skulle sälja ut deras tyska importer innan de börjar sälja den svenska enligt en i kassan.

    Nu är det fixa något så den kan styra tvboxen och receivern.
     
    bernard gillar detta.
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Får man fråga vem du testade med? Sambons farföräldrar (är väl kring 90 snåret) är tyvärr inte så tekniska så även med Google translate på en smartphone så går det inte så bra. De tycks inte förstå när och hur de ska tala.

    Undrar om det skulle vara värt att dra med minin vid nästa besök om det är lättare att bara snacka. Fast det kanske också är lite för avancerat.
     
  3. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Köpte en Google home hub när jag var i USA för någon vecka sedan, 890kr. Tyvärr så funkar det inte med svenska som standard... men vad jag upptäckte är att med engelska så har den väldigt fler funktioner och ibland när jag pratar på Svenska så grejar den det också men svarar tillbaka på engelska (har sedan tidigare en mini konfigurerad på svenska). Gillar även displayen och att man ser direkt det jag talar in med visuella och ljud effekter när svaren visas! Hoppas på en svensk lansering snart men det lär nog dröja ett tag. Går även att spela upp youtube klipp. Väldigt prisvärt jämförelsevis med vad en Mini kostar i Sverige.

    Enda nackdelen med en display är att när den tappar Wifi uppkopplingen någon sekund så visas det på displayen något man inte märker av på en vanlig - känns som att Google home prylarna behöver ha non-stop wifi uppkoppling.
     
  4. Ny medlem

    Ny medlem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2017
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    43
    Vet inte om det är en uppdatering som ställt till det men de senaste dagarna har mina home-högtalare börjat vägra skapa påminnelser i kalendern. Händelser funkar fint men när jag säger "Skapa påminnelse" eller "Påminn mig att..." så är hon bara tyst och inget händer? Detta har funkat hur bra som helst innan.

    Dessutom verkar hon lägga till saker i en parallell inköpslista. När jag lägger till saker på inköpslistan syns inte grejerna i appen under Inställningar - Tjänster - Inköpslista. Om jag däremot ber GH läsa upp vad som finns på inköpslistan så läser hon snällt upp allt jag lagt till...?

    Någon annan som upplever samma problem?
     
  5. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Det är väl för att det numera går att lägga saker i vilket lista som helst. Du måste säga exakt vad listan heter annars gör Google en ny lista åt dig.

    Gissar att du säger inköpslistaN när den du har heter InköpslistA. Eller vice versa :)
     
    Ny medlem gillar detta.
  6. Ny medlem

    Ny medlem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2017
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    43
    Ok, tack!
    Listan som jag når via appen heter Min inköpslista och är min primära lista, vilket enligt appen betyder: "När du lägger till varor med Google Assisten läggs de till i din primära lista".
    Trodde alltså att det skulle räcka att säga "Lägg till mjölk i listan", så hamnar de i min primära lista. Det har funkat förut...
    Ska testa att ändra lite på namnet på listan.

    Dessutom, borde inte den "parallella listan" som högtalaren läser upp även synas någonstans i appen? Där finns bara en Inköpslista och den är tom.

    Någon info om Google ändrat på hur man skapar påminnelser också?
     
    Last edited: 11 feb 2019
  7. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Skulle det inte bli möjligt använda Keep som inköpslista istället? Lyckades få frun köra Keep förra året. Kommer inte gå bra att byta igen bara för att assistenten inte stöder Keep.
     
  8. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Dom har sagt att dom ska byta ut inköpslistan till Keep istället, men inget som är klart ännu.
     
  9. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Hade samma problem med inköpslistan. Sa som du förut men då börja den fråga vilken lista. Var skit rörigt. Frugans saker hamna i en lista som inte ens fanns i appen. Jag döpte om vår gemensamma primära lista från "Min inköpslista" till "Inköpslistan". Då kunde man iaf referera till inköpslistan och allt hamna rätt.

    Att ha en lista som heter listan går inte heller.

    Skit jobbigt när de håller på att ändra grejer. Frugan blir galen på alla ändringar och att saker som funkat perfekt plötsligt slutar funka.

    Jag har lite högre toleransnivå när det gäller teknik [emoji16]
     
    Ny medlem gillar detta.
  10. Ny medlem

    Ny medlem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2017
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    43
    Jag har testat precis samma saker som du, döpt om listan från "Min inköpslista" till "Inköpslistan" och "Listan". Tycker inget funkar bra.
    Säger jag "Lägg till mjölk på Inköpslistan" hamnar den i en dold lista som inte syns via appen.
    Säger jag "Lägg till mjölk på Listan", hon frågar "Vilken lista?", jag svarar "Inköpslistan", då skapar hon en ny lista som hon döper till "inköpslistan" som syns i appen...

    Detta funkade ju som sagt helt perfekt för bara någon vecka sedan...
     
  11. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Knepigt. Jag sa precis som du skrev.

    "Javisst jag har lagt till mjölk" fick jag som svar.

    Finns i min lista som heter "Inköpslistan".
    [​IMG][​IMG]
     
  12. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Kan man koppla sin tv till google home? Ha ljudet ut där?
     
  13. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Om TVn har audio in (3.5mm propp eller BlueTooth) men det är det nog få (om någon) som har.
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 011
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Bara om den kan agera som Bluetooth-mottagare. Annars får du sätta en Chromecast i TVn.
     
    Thade gillar detta.
  15. Ny medlem

    Ny medlem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2017
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    43
    Skumt. Jag har testat exakt samma men får samma fel som jag nämnt innan.
    Vad har du får språk inställt på dina högtalare? Jag English (US) som första och Svenska som andra. Enda sättet jag får det att funka med tidsstyrda Rutiner...
     
    bernard gillar detta.
  16. masterwallin

    masterwallin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Nu gick det att lägga till Google Duo i Google Home. Men efter att ha lagt till telefonnummer så låser sig Google home .
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  17. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Jag har också English (us) som första val.
    Svenska som andra.

    Funderar på att ta bort Engelska dock då den blir förvirrad och snackat engelska på svenskt tilltal osv.

    Är ju beta med två språk så.
     
    bernard gillar detta.
  18. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Står att det bara är för smarta skärmar men du har kanske en sådan?

    Hade vart kul om det funka med vanliga Google home mini och röstsamtal via duo.
     
    iceman444 och bernard gillar detta.
  19. Ny medlem

    Ny medlem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2017
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    43
    Ok, då har vi samma där med. Jo, det blir fel ibland men att ha engelska som första och svenska som andra verkar vara enda sättet att få Rutiner att funka ordentligt.
    Trodde att kanske Inköpslistan och skapa Påminnelser blev knas av att ha två språk...
     
    bernard gillar detta.
  20. masterwallin

    masterwallin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Nu kom Google v 9.27 som fixade problemet. Att man kan redigera telefonnummer m. m.