Google kalender notis?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Grozny, 15 feb 2020.

  1. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Min fru har nu visat det fantastiska med en delad kalender , nu blir livets pussel lite mer enklare.

    Men notis funktionen i appen, i start skärmsläget ex en 1 förstår jag betyder en ny post inlagd, men väl i månadsläget när jag öppnar den, hittar jag ej det nya, nu får jag ringa min fru o fråga vad hon lagt in

    Hur ställer man in så man hittar det senast inlagda i kalendern?

    Och, js det är en mycket fulltecknad kalender så att gissa o leta funkar ej i tidens tempo.

    Mvh
     

    Bifogade filer:

  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du ska ju även få notifikationer inför kalenderhändelser beroende på om ni lägger till sådana per default. Jag brukar skapa kalenderinlägg med 30 minuter och en timmes notifikationer så vi inte missar dem. Och är det saker längre fram i tiden brukar jag sätta upp notifikation 7 dagar innan, 3 dagar innan, på dagen och sen 60 och 30 minuters. På så vis är det lätt att ta sig till händelsen via notifikationerna och man missar inte. [​IMG]
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Du kan även sätta upp så att du får ett mejl eller notifiering när någon ny händelse lagts till.

    Sättet som @pitrus-@pitrus- föreslår går också men tycker det låter väldigt omständligt, hade aldrig orkat hålla på med att ställa olika notifieringstider [emoji16]

    Sen har jag inget behov av det heller eftersom jag har en widget med kommande händelser som jag kollar på dagligen och inte minst varje kväll innan jag släcker ner. [​IMG]
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag behöver bara ändra på långbokningar, och egentligen knappt där eftersom dessa ligger i en annan kalender där jag har ställt in andra standardnotifieringsintervaller.

    Det du gör är att gå in på calendar.google.com på datorn eller surfplattan, och där redigerar du inställningen för den kalender som du vill ha en viss uppsättning av notifiering för händelser och så sparar du. Nästa gång du lägger in en händelse så kommer denna att ha just den uppsättningen som du ställt in för vald kalender. Jag och sambon har t.ex varsina jobbkalendrar, en gemensam kalender och en för dotterns händelser osv, så jag/vi har lite olika intervaller av notigieringar satta på dessa efter behov.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Tack för tipset men är inte intresserad av att göra annorlunda då det funkar för mig så som jag gör. Dessutom vill vi inte ha flera kalendrar.

    Men OP kanske är intresserad av ditt råd.
     
  6. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Som jag tolkar svaren så kanske jag var otydlig i min frågeställning. Ber om ursäkt isf.

    Notiser / aviseringar är jag enfast lite bekant med och även justeringarna man kan göra.

    Men i mitt fall visar min ikon med en 1:a eller tex 3:a om andra mer än jag har lagt in händelser / kalender post.

    När jag väl öppnar kalendern kan jag ej med lätthet se vad som är nytt inlagt.

    Vid första anblick så är allt fulltecknat o jag vet ej senast inlagda.

    Tack för ert tålamod.

    Är så tacksam över den fantastiska kunskapen ni besitter. Tack för hjälpen.
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Tror inte det finns något att sätt att sortera på senaste tillagda. Går man in kalendern så visar den allt så klart.
     
  8. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, den skall såklart visa allt, men om den notifierar på hemskärmen en ny händelse trodde jag att en funktion som preciserar typ en highlight inne i aktuell månad var möjlig.

    Jämför iofs med hur fejsbok notifierar och i appen preciserar vem vad vars ny händelse.
     

    Bifogade filer:

  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nix, det finns ingen sån funktion. Google har helt enkelt inte tänkt på det sättet att dela och jobba flera stycken mot en kalender. Precis som nämnts så kan du bara se allt, ingen funktion för highlight av senaste tillägg.
     
  10. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Vår familj har tre konto, en för varje person. (sen har jag två till som de andra inte ser)
    Gemensamt har vi båda access till grabbens mail, så när min fru lägger till/ändrar tid så får jag ett mail har jag för mig. Det kommer upp en notis i både mobilen och klockan.

    Sen om det beror på att vi båda har den mailen eller är en inställning låter jag vara osagt.

    Vi visar allt i Jorte med Google's färger för varje person.
     

    Bifogade filer:

  11. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Fick nyss en notis och det är via mail.
    Men det verkar inte vara det som du vill åt egentligen, eller?
     

    Bifogade filer:

  12. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Nä, jag får det att fungera oxxå, mer att i Kalendervyn, i läge månad så skulle jag vilja att senast inlagda händelsen, den senast notifierade highlightas eller på annat sätt tydliggörs.. så svårt att förklara.

    Gick in på google och sökte så verkar det hopplöst, ett flertal har uppmärksammat denna avsaknade funktion. Getting notifications of calendar changes? - Calendar Community
     
  13. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Kan ni inte bara lägga in allt nytt med en viss färg. Sen när den andre läst så ändrar denna färgen till rätt. Blir rätt enkelt även om det blir lite handpåläggning.
     
  14. Lehning

    Lehning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    74
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13
    Väcker liv i tråden ;). HUR får man notis-symbolen på kalender-ikonen när någon lagt till en händelse i en kalender.... kollar jag på min frus kalender i gmail, så kan jag bara välja att få e-post vid tillagd händelse... vill ju även få det på ikonen, hur gör jag?
     
  15. Cronchyboy

    Cronchyboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har samma problem, men jag får inga notiser eller mejl alls när nya aktiviteter läggs in i vår kalender.

    Har skapat en gmailkalender som jag försökt dela med sambon, men det går inte att lägga till en delad kalender på kalenderappen i iPhone.

    Efter det la jag istället upp även de kalenderkontot på hennes telefon, men nu när vi lägger till aktiviteter får ingen av oss någon notis eller mejl när den andra lagt upp aktiviteten.

    Kan någon förklara hur man ska göra?