Problem: Google Maps drar 20% batteri

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av magnus.ahlberg, 18 jul 2011.

  1. magnus.ahlberg

    magnus.ahlberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag vet inte om detta problem började sedan jag uppgraderade firmware till KE2(eller KE3, vad den nu hette). Men det var först då som jag upptäckte problemet, jag har nu uppgraderat till KF3 och det har inte försvunnit.

    Problemet är att när jag tittar i batteri-infon så ligger Google Maps och drar ca 20% av batteriet varje laddningscykel, detta trots att jag inte använt google maps (de gånger jag aktivt använt det har batterianvändningen ökat över 20%). Jag har försökt stänga av lattitude, har inte GPS:en igång och inte andra appar som jag upplever använder maps. Väderwidgets och allt liknande är bortplockade från hemskärmen.

    Jag har googlat på problemet och det verkar som att problemet drabbat fler än mig, hittade också en tråd på Galaxy Tab-forumet här på Swedroid med samma problem, men tyvärr ingen lösning.
    https://swedroid.se/forum/31303-maps-drar-en-massa-batteri-enligt-batteriinfon-varfor.html

    När jag tittar på running services så ser jag att Google Maps har en tjänst "NetworkLocationService" som ligger igång konstant, om jag stänger av denna startar den upp av sig själv omedelbart igen. Dessutom dyker det upp små tjänster lite då och då som snabbt startar och avslutas igen, bland annat "PreFetcherService". Men vad jag kan se finns det inget sätt att avgöra exakt vilken tjänst det är som drar batteri.

    Är det någon här som upplevt problemet på sin Galaxy S2? Har ni kanske något tips på hur jag kan lösa det? Får snart börja avinstallera appar en efter en för att se om det är någon tredjeparts-app som orsakar det.

    /Magnus
     
  2. Shrimp

    Shrimp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jepp blev så på min med, det har att göra med att google maps används för att lokalisera dig när du använder vissa program. Tex startade min när jag hade var inne och googlade på saker, stod då "location ******" i webbläsaren.

    För att stänga av det går du in på inställningar ---> Plats och säkerhet ---> Klicka ur "Använd trådlösa nätverk".

    Efter att jag gjort det så finns inte google maps med i listan över program som använt batteriet. :teeth:

    Edit: Kan även påpeka att det står när man startar "använd trådlösa nätverk" att man tillåter att googles platstjänst samlar in sdata även när inga program körs.
     
    Last edited: 18 jul 2011