Google Maps Navigation

Diskussion i 'Applikationer' startad av Mange, 16 apr 2010.

1. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker att hetsjakten mellan Google maps och ovi maps kan lugna ner sig lite. Det känns som lite småaggressiva fanboy-svar vilket jag inte anser borde höra hemma på detta annars så trevliga forum.

Fortsättningsvis måste vi ta skillnad på Google som distribuerar en mjukvara och är (bortsett från nexus One) ingen hårdvaruutvecklare. Nokia tillverkar hårdvara i form av olika mobiler men här fram till nyligen använt sig av mjukvaran symbian som de senaste åren distribuerats av Symbian Software Limited.

Med det sagt så ska ni snarare jämföra Nokia med HTC. Men skillnaden där är att Nokia de senaste åren tappat sin överlägsna världsdominans och HTC ökat sin andel med jag vet inte hur mycket. Exakta siffror finns väl om man letar. Dessutom är symbian ett utdöende OS på grund av dess begränsningar med exempelvis multi-touch och jag tror inte att symbian^3 som är på väg kommer att rädda dem på grund av att både iOS och Android tagit sådant hårt grepp om marknaden.

Oavsett hur bra Nokia maps är så är min misstanke att det var ett desperat sista knep för Nokia att sälja sina sista symbianlurar innan de helt kommer gå över till maemo. Och om jag får göra en ny gissning kommer Nokia att börja ta betalt för sin navigation i sin om tid, fast då i sina maemolurar. Frågan är om de kommer fortsätta att locka kunder ett tag till eller göra det med en gång.

2. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Tror jag trampat på några fanboy-fötter här, rejält lol! :D

Sailfast >

Du behöver inte skriva något mer, det märks att du susat iväg till en annan planet och tagit också en full reseväska med all din trovärdighet dit med what so ever. Navigon må vara tyskt men senast jag pratade med Navigon om hur jag skulle installera deras "jättebra Android GPS-app" i min mobil och tanka över kartorna, sa de till mig att deras GPS-system ÄR utvecklat av NOKIA. End of story.

Fulkerson >

Du har fortfarande inte svarat på frågan: När ska Google göra så som Nokia gör idag, så att deras GPS kan köras offline? Så slipper jag ladda ned en tredjepartstillverkare som Brute Maps och pilla på egen hand. Ja, i Norden ja, men jag kanske inte åker till Norge varje sommar utan just till något varmare land längre ned kanske? Då är Google Maps Navigation totalt värdelöst eftersom man i dagsläget kostar på sig en idiotisk datatrafik, något som Google KUNDE gjort idag så att man kunde GPS:a med Maps Navigation över hela världen - gratis!

3. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jo visst, men faktum kvarstår att de har en av världens bästa GPS-system just nu. Jag skulle inte köpa en Nokia pga detta, kan lika gärna köpa en extern GPS från Garmin och sätta fast den i bilen för nån tusenlapp. Eller TomTom.

Jag tror faktiskt att Nokia tänkte rätt med Maemo, och det är en tidsfråga innan de går helt över till MeeGo, något de borde ha gjort för länge sedan. Då bara då tror jag att Nokia kan ge HTC en förbannad trevlig och intressant match. Nu är det, precis om du skriver, bara desperation som gäller hos Nokia. Skulle snarare säga PANIK om inte annat.

Det ända jag lilla jag ville var att Google kunde göra en offline-funktion i deras Maps som faktiskt är bra - så länge man är i Sverige. Och på så sätt skulle de återigen få många flugor i en enda smäll. De andra dyra GPS-programmen skulle få sig en sju helskottas match i och med denna typ av förbättring.

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vet någon här varför Google maps inte kör med realtidkompass. Alltså att kartan vrider sig när jag vrider telefonen?

5. Fulkerson

Fulkerson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du förstår något av det jag skriver skulle du veta att mitt svar är aldrig. Google Maps kommer aldrig fungera som ett klassiskt offline navigationsverktyg. Det är en tjänst som hämtar sin data från "molnet". Det sämsta man kan göra är att lägga till massa funktioner som hindrar en vidare utveckling i den riktning man vill. Google kommer få mycket värre kritik när man väl väljer att ta bort offlinesystemet i framtiden än om man aldrig har det. Och så kan du fråga dig själv om det verkligen är rimligt att ta de sinessjuka priser för datatrafik man tar inom EU i en tid då alla går runt med en telefon som mer eller mindre kräver billig datatrafik på fickan? Tror du verkligen att kommer se och fungera likadant i framtiden som nu?

Navigation gör det (dvs efter hur man kör). Maps gör det inte då det är en karta och man normalt håller en karta med söder mot sig. I orienteringssyfte är det någon annan applikation man ska använda sig av :)

Last edited: 2 jul 2010
  6. knarrevik

knarrevik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men det är inte helt gratis, du har i regel gamla kartor, hittar inte satelliter inomhus och dessutom en extra pryl att hålla reda på.

7. knarrevik

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trafikinfo funkar dåligt i de nordiska länderna men det är inte navigatorernas fel.

8. knarrevik

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är inte telefonerna vi jämför här utan navigationsapparna!

9. knarrevik

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller med fullständigt. De som kritiserar Nokia Maps har nog aldrig provat. Och som sagt det är ju inte telefonerna vi jämför här utan navigationsapparna. Argumentationen tenderar att likna den mellan Iphone och Android, ingen har testat mer än sin egen telefon.

10. Fulkerson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är du på riktigt? Ingen i den här tråden har kritiserat Nokia Maps något nämnvärt (saknar vettig satelite view och för liten skärm). Den enda som gnäller är du, över att Google inte är ett klassiskt offlinesystem. Något de aldrig strävat efter att vara.

Jag har testat Nokia Maps. Det är ett helt vanligt navigationssystem. Inte ett dugg mer. Dock med ett UI som jämfört med min spica för 2000kr ser ut att komma från stenåldern. En extern gps är betydligt mycket mer smidigare än att använda en nokia telefon. Fast det handlade kanske inte om att jämföra navigationssystem iaf eller vad säger du?

11. knarrevik

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du provat den senaste Nokia Maps så måste du erkänna att varken Maps Brut, Navigon, Wisepilot eller Copilot på Androidtlefoner kommer i närheten av Nokia Maps i lätthanterlighet. Det är bara Wisepilot som har en fördel gentemot Nokia Maps och det är att du tack vare samverkan med Eniro kan söka på person. Men den går inte att köra offline eftersom kartorna inte kan läggas på minneskortet vilket är ett måste utomlands.

En fördel gentemot vanliga navigatorer är att du kan ladda ned färska kartor utan att betala skjortan.

Jag har inte provat navigation på Iphone men ryktet säger att de har kommit längre, antagligen för att de är betalappar.

12. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Fulkerson >

Så du skulle betala 120 kr/Mb när du surfar med Maps utomlands, om jag förstått din oerhört intelligenta resonemang rätt? Vem tror du kommer rätta sig först, om jag får fråga: Google och genom att göra en offline-funktion, eller operatörena med EU i spetsen?

Jag vill helt enkelt använda BARA GPS, utan internet, och så länge Google inte erbjuder detta kan de vänligen dra åt helvete med deras GPS.

13. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Du låter arg. Är det inte bara strunta i att använda Google maps?

14. Fulkerson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har väldigt svårt att tro att google kommer göra maps användbart offline eftersom det är precis tvärtemot allt vad de jobbar med. Hela deras grej är att göra allt åtkomligt och uppkopplat. Självklart kommer operatörerna ändra sig. Det är vinstdrivna företag och de tjänar inte ett smack på sina löjliga priser, om de fortsätter så här kommer man tvärtemot förlora kunder (och i förlängningen ekonomiskt). De som är först med bra tjänster som ligger rätt i tiden får alltid ett försprång. Och uppenbarligen har du problem med att följa mitt resonemang då jag ingenstans skriver att jag går med på att betala vansinniga priser utan gång på gång på gång skriver att operatörerna kommer att ändra sig. Minns du inte när ingen svensk operatör hade flatrate dataabb utan allt kostade minst 20kr/mb? Hur många år sedan kan det varit?

15. ^MeTaNoLiC^

^MeTaNoLiC^ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kan man ta bort "Navigation"-appen? alltså google-grejen med en blå pil som ikon..
    vill inte ha massa skit i telefonen som ändå inte fungerar.. hittar inte vad den kan tänkas heta..

16. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Navigation hör till google maps så du kan inte bara ta bort navigation så vitt jag vet.

17. Stupid-Flanders

Stupid-Flanders Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lånar tråden med en fråga.

Har ikväll lagt in Brut-versionen av Google Maps och verkar fått igång det (har bara testat att starta upp här hemma, inte varit ute och åkt något) men nu har jag dubbla ikoner av Latitude, Maps, Navigation och Places. Är det något man får leva med eller går det att fixa till?

18. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är något du får leva med.
    (det går ju alltid att rooa telefonen och ersätta orginalmaps med brut, men jag tycker det är smidigare att ha senaste versionen av maps och sen brut enbart för navigation)

19. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Laddade just hem en uppdatering av Google Maps. Denna gång, liksom alla andra, hoppades jag på att navigation äntligen skulle stödjas för oss här i Sverige. Men icke. Nån som har någon aning om NÄR vi kommer få det till Sverige och varför det dröjer så?? Danmark har väl haft det ett tag nu?

20. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Har även en fråga för BRUT versionen. Jag hade den installerad för ett tag sen men tog bort den då jag tyckte den var för buggig. Tänkte prova den igen nu och ser att det verkar finnas en variant som ersätter det befintliga Google Maps. Hur funkar den? Kan Google Maps fortfarande uppdateras via market efter det?