Diskussion: Google Maps-tråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Swedroid, 8 jun 2020.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 953
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I Waze kan man rapportera avstängda vägar eller om man har en tillräckligt hög level lägga in avstängningen själv i kartredigeraren, något som jag gjort några gånger.

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Absolut, det brukar jag också göra i Waze men ibland ser man ju ändå att vägar är avstängda och infon verkar komma från någon annan instans. Av någon anledning verkar det ju inte göra det alltid medans TomTom verkar få rätt info från någon instans. Dom har inte ens funktionen att användare kan rapportera

3. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    389

MINA ENHETER

Vet inte om det stämmer men jag har fått för mig att TomTom får sin information från offentlig information via Trafikverket, Google Maps från Trafikverket och användare via Google Maps eller Waze och Waze enbart via användare. Detta är vad jag trott ett tag men det kanske inte stämmer om informationen finns i TomTom och inte I Google maps.

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Jag har nog varit inne på samma spår som dig, allafall tills Google köpte Waze. Efter det upplever jag att Google Maps o Waze visar ungefär samma info gällande live trafik men just avstängda vägar verkar ju fungera sämre på både Google Maps och Waze.

Anledningen att jag märkte det var för att jag testade lite olika navigationsappat och växlade mellan dom och ser då stora skillnader i live uppdateringen

5. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    389

MINA ENHETER

Vet du om vägen blev avstängd nyligen? Tänker om det handlar om någon tidsfördröjning att det tar längre tid att bearbeta datan. Visar det fortfarande fel?

6. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Den stängdes av idag på morgonen och ska vara avstäng ca 1,5 år framåt. Den är fortfarande öppen för trafik enl Google. TomTom visade redan i morse att den var avstängd så man kan ju tycka att Google borde fått infon vid det här laget. Det var likadant för några veckor sen men en planerad grävning som stängde av en större gata, den visade inte heller att den var avstängd o flera lastbilar fastnade ( vet ju inte om dom använde Google Maps)

7. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    389

MINA ENHETER

Hade hoppats på att det bara var tillfällig fördröjning. Låter inte bra att det inte funkar.

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Håller med, avstängda vägar är ju ganska bra om en navigationsapp visar tydligt

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 953
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Waze får avstängningar också från Trafikverket normalt sett. Frågan är om Trafikverket själva har satt vägen som avstängd?

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Bra tanke ! Kolla Vägverket nu och enl dom är det knappt några vägarbeten i Norrköping :). Vet flera vägar som är avstängda men ingen info om det på deras sida. Kan det vara att kommunen inte meddelar Vägverket då :ehm: . Frågan är ju bara vart TomTom får den informationen från eftersom dom var så otroligt tidiga med att spärra vägen

11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 085

MINA ENHETER

Mejla gärna TomTom och fråga, kan ju vara intressant att veta vilka källor de har för att få sin information.

Vägverket har inte funnits sedan 2010. Trafikverket heter det idag.

Det finns statliga vägar, kommunala vägar (och enskilda vägar) i Sverige. Det är inte helt logiskt vad som är vad. Riksvägar och länsvägar är alltid statliga vägar. De flesta större leder, broar och tunnlar är också statliga vägar. Medan kommunala vägar kan vara lite allt möjligt, även större leder i vissa fall.
    Trafikverket har bara hand om statliga vägar, det kanske är därför endast ett fåtal vägarbeten syns på kartan du sett. Här syns statliga vägar i Norrköpingsområdet:
    https://www.trafikverket.se/content...dd9/2024/karta_omrade_vag_norrkoping_2024.pdf

För Stockholm och Göteborg finns www.trafiken.nu, en sajt som är ett samarbete mellan Trafikverket och kommunerna för att dela all trafikinformation, men något liknande finns mig veterligen inte för andra städer.
    Norrköpings kommun har en egen sida för trafikstörningar:
    Trafikstörningar - Norrköpings kommun
    Syns de vägarbeten du syftar på i denna karta tro?

Det skulle ju kunna vara så att TomTom plockar in lokal information från enstaka kommuner, kanske mot en kostnad, medan Google och Waze vill stödja sig mer på användares självrapportering, och att de därför nöjt sig med något API som Trafikverket tillhandahåller där bara större (statliga) vägar finns med.

stelex gillar detta.
  12. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Ja, i den trafikstörningar för Norrköping finns det med och markerat med rött. Låter rimligt det du skriver, att Waze och Google förlitar sig mer på användarnas rapportering på kommunala vägar medans på statliga vägar får dom info. Problemet blir ju bara om ingen rapporterar avstängd väg :)

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 953
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Jag skulle göra en rapport i Waze och säga att vägen är avstängd, då kommer någon stängs av den. Hade jag haft redigeringsrättigheter i Norrköping hade jag sagt att du kunde säga vart avstängningen är så kunde jag fixa det, men har inga rättigheter där

14. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Ja, problemet är väl att jag bara kan göra det när jag är på platsen och avstängningen ligger i direkt anslutning till en vältrafikerad rondell. Risken finns ju att jag skickar in en plats som blir lite fel o då visar det att rondellen är avstängd (vilket den inte är), jag kan inte se att jag kan markera vägen utan att vara exakt där :ehm:

15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 953
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Ah, du måste inte vara exakt 100, när du är ungefär vid stället, gör en kartrapportering, alltså inte avstängning, så kan du också skriva i rapporten vad det är, så kommer en person ta hand om rapporten, är de osäker eller behöver mer info kan de kommunicera med dig, du får då en notis från Waze appen eller epost meddelande

16. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Vet du om den tar platsen direkt när man trycker på knappen ? Lite svårt att gå vidare mitt i en vältrafikerad rondell tänker jag :D

Är ju enklare om platsen sparas direkt när man trycker så man kan göra valen på en lugnare plats

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 953
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Det gör den, men jag vet inte hur mycket tid du har på dig efteråt då jag alltid gör rapporten direkt, men jag har inte körkort, så jag kan hålla på o pilla med den ;)

18. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Hahaha, vi har lite olika förutsättningar alltså o_O

19. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 333

MINA ENHETER

Uppdatering

Jag rapporterade och skickade in info att vägen var avstängd via Maps. Tog ett par dagar innan dom hade granskat min info men nu är vägen avstängd i Maps. Det märkliga är att den inte är avstängd i Waze. Där är den efter över ett dygn fortfarande öppen så infon från Maps verkar inte delas med Waze.

Trodde faktiskt att dom delade den infon som fanns men så verkar det inte vara.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 953
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Jag har för mig att det är tvärtom. Har den blivit avstängd i Waze så delas det till Google Maps, inte tvärtom. Rapportera i Waze appen också så ska du nog se att den blir avstängd där också