Problem: "Google membership award" - farligt eller bara irriterande?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kristy, 20 aug 2017.

Taggar:
  1. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    När jag satt och slösurfade lite på Swedroid råkade jag klicka fram en pop-up notis att Google i samarbete med Tele2 delade ut fina priser om jag svarade rätt på fyra frågor. Knappast, så jag klickade ned annonsen igen och efter att jag markerat någonting i stil med "Förhindra att programmet öppnar fler dialogrutor" slutade den poppa upp. Hade det inte varit för det där med Tele2 hade jag glömt den efter det, men nu kan jag inte släppa tanken att det kan vara någon slags spyware. Den måste ju antingen läst av mina personliga uppgifter här på Swedroid för att kunna veta det, eller läst av SIM-kortet på något vis. I vilket fall som helst tycker jag det är otäckt - vad mer kan den läsa av? Kontouppgifter och Bank-ID?
    Jag googlade lite på det och det skulle tydligen vara någon slags virus som ville få folk att betala 5 dollar i månaden för medlemskap i en klubb som inte finns och är det inte värre än så är det ingen fara för några uppgifter har jag ju inte lämnat, men som sagt, i och med att det redan har "snokat" bland mina uppgifter vill jag vara säker på att bli av med det. Vad gör jag?
    Är det fler som råkat ut för det här på sidan? Det låg på en annons i stil med "Du har en(!) meddelande".
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    @Kristy@Kristy Jag har råkat ut för sådana pop-ups otaliga gånger, både via oavsiktliga klick samt när jag av en eller annan anledning befunnit mig på en sida som på ett eller annat sätt är av hyfsat "undermålig" natur* *= T.ex sajter för fulstreaming. Mig veterligen kan inget farligt hända så länge man inte klickar på något på sajten man blir omdirigerad till. Eller om man mot förmodan fyller i några uppgifter. Det är då det kan ställa till problem. Hur sidor som den du beskriver läser av informationen på enheten vet jag inte på rak arm, men det i sig är inte farligt. Som sagt, det har hänt mig massor av gånger och något virus har jag inte råkat ut för.
     
    Last edited: 20 aug 2017
    Kristy gillar detta.
  3. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack @Psicosis@Psicosis, det borde vara lugnt då. :) Jag blev bara rädd att det var något spionprogram som kunde läsa av andra saker också.
     
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Det tvivlar jag på. Åtminstone borde det inte kunna göra det utan någon som helst input från dig som användare. Men är du osäker kan du ju ladda ner valfri gratis antivirus-app och låta den gå igenom telefonen en vända. [emoji4]
     
    Kristy gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    använd en webbläsare där du kan blockera popups typ pyrope browser
     
    Kristy gillar detta.
  6. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Eller annonsblockerare kanske? Jag funderade på det men det har inte blivit av.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det rekommenderar jag alltid..speciellt i dessa tider med begränsad data som är dyrbar..

    Adguard är det bästa alternativet..dock inte google play versionen du får installera det via deras hemsida
     
    Albin N7 och Kristy gillar detta.
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack det skall jag göra! :)
     
  9. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det fungerar kanon, tack än en gång @blackstar@blackstar ! :) Jag hade aldrig vågat gå utanför Google play för att ladda ned något om det inte varit på rekommendation från någon som kan, men det säger sig ju egentligen självt att en sådan app inte vore välkommen där - inte i fullversion åtminstone. :P
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    vassegod :)
    Det är en av de apparna som är riktigt uberbra :)
    Du spar mkt data och hela mobilen känns snabbare, det är helt klart värt att betala 99 kr för premium i ett år för att den ska filtrirera alla appar, i gratis versionen filtreras bara webbläsare, men jag upplever att mobilen känns snabbare när man filtrerar hela mobilen då det är mkt brus från appar.
    Tex reklamen i snapchat visas inte om du kör adguard, vilket kan vara fett irriterande.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Verkligen! :)
    Just apparna utgör ju en stor del av telefonens funktionalitet men det gäller att hitta rätt i appdjungeln vilket inte är det lättaste. Har ni någonsin funderat på att lägga upp en avdelning för "apptips" i forumet där varje användningsområde kunde få en egen tråd? Jag tycker det skulle vara toppen att kunna få tips av erfarna användare och slippa pröva mig fram!
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om man verkligen vill blockera popups etc behövs scriptblock då samtliga browsers som tillåter detta att köras har den svagheten att illasinnat material kan ploppa upp. Dock blir man i princip hänvisad till Firefox för att få tag på sådana add-ons eftersom Androidversionen av Chrome inte har sådant stöd.

    När det gäller annonsblockering kör jag alltid med AdAway och MOAAB ihop med diverse andra tillagda källor, bl.a. en som specifikt blockerar kända malwaresidor (på så vis får jag en indirekt lösning på problemet med avsaknaden av plugins till Chromium/Android). Att sitta och försöka blockera annonser via en VPN känns inte riktigt optimalt och inget jag skulle köra på någon av mina enheter.

    Rent generellt är det följande som krävs för maximal säkerhet:

    1. Scriptblock (bättre att blockera alla scripts och sedan manuellt godkänna dem).
    2. Redirect block (slut på kapningsförsök via länkar och full kontroll på redirecting).
    3. Plugin som gör att inga sidor laddas in innan man godkänt dem (d.v.s varje gång man går in på en ny sida får man frågan om man vill dit och kan således whitelista den).
    4. Hostsbaserad ad/malwareblock (det är ett baskrav att kunna modifiera hostsfilen).
    5. Källkritik (undvik mystiska sidor och redirects).

    Problemet i fallet Android är att det måste till en webbläsare som stödjer plugins för att man skulle kunna lägga till dessa säkerhetsfunktioner i många fall och att nödvändiga åtgärder vidtas för att man skall komma åt hostsfilen.

    Edit: Det finns en popup som jag verkligen skrattar åt och det är när det kommer upp att "Din Android 2.0 tablet har blivit utvald....". Ojojoj säger jag bara, jag kör 7.1.2 med senaste säkerhetspatchen och ni hävdar att jag surfar med någon gammal HTC G1 eller liknande? Ja, ojojoj.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack! Det är verkligen en hel vetenskap det där. Just nu känns det lite väl komplicerat för mig eftersom jag är totalt nybörjare när det gäller att använda telefonens resurser, men jag får ta ett steg i taget så får vi se hur långt jag kommer. :)
    Otroligt vilken kunskap det finns här i gruppen i alla fall! :)
     
    Albin N7 gillar detta.