Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Så det är för att SEB inte har stöd för sina egna kort, som det inte fungerar med de kreditkort jag sa?

/Söder

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    SEB är kortutgivare för, bland annat, SAS EuroBonus Mastercard. American Express är egen kortutgivare för sina kort, då självklart inklusive de SAS korten från American Express. När Apple Pay släpptes hos SEB gick det fortfarande för dem att lägga till stöd för sina egna kort än de kort som ges ut i samarbete med exempelvis SAS eller Circle-K.

3. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Så, SEB är ansvarig för att mitt SAS EuroBonus Mastercard inte kan läggas till, men American Express är själv ansvariga för att mitt American Express SAS EuroBonus inte fungerar?

/Söder

4. haren8

haren8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Någon som använt Google Pay ett tag? Är det säkert och effektivt?

Jag tänkte mer på att man delar med sig av alla sina kontaktuppgifter till Google, vill liksom inte att det sker automatiska dragningar?

Min bank har börjat med Google Pay men vill först höra vad ni andra tycker, fördelar/nackdelar?

5. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 017
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Kört Google Wallet sen det hette Wallet första gången (Wallet > Pay och nu Wallet). Inga problem och använder mest Curve som kort och sen mina bakom det.
    Har även kört vissa direkt i appen då jag har en del kort.

Använder Google Wallet for 98% av alla betalningar de senaste 5-ish åren eller så. Mycket tack vare Curve i början och Revolut.

haren8 gillar detta.
  6. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 099
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    om det är säkert beror på ditt google konto kan bli hackad då är det inte säkert,,
    har endast ett kort inlagt på google med lite pengar på kortet ifall google kontot blir hackad
    p,s om du blir av med din mobil och inget lås så finns risker,,,tips lås mobilen pin eller biomatrisk

haren8 gillar detta.
  7. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Du har 2 auth, dessutom även om ditt kort ligger Google konto är det inte bara och logga in och köra på med betalningar via Google Pay, du behöver verifera det på varje enhet även om kortet ligger på ditt Google Konto.

Som jag har Swedbank, så fort jag sätter upp en ny enhet på Google Wallet så aktiverar jag kortet ange mina 3 sista siffror bankom kortet få en kod i internetbanken som jag aktiverar kortet på klockan eller den nya mobilen innan den är redo att användas.

Så det är inte bara logga in på ett Google konto och tuta och köra med betalningar som du påstår.

Desstom kan du rensa telefonen ta bort allting via.
    Anmelden – Google Konten

Vilket också tar bort allt går oftast snabbare än ringa telefonbanken och spärra kortet.

Du kan också inaktivera NFC i telefonen så det inte kan läsa av sina kortdata med terminal läsare, ska man göra så på vanliga kort får man ringa banken och spärra NFC i kortet :D

Det är högre säkerhet på mobilbetalningar än plastkort.

haren8 och jnsson gillar detta.
  8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Om man aktiverar tvåstegsverifiering för sitt Google-konto så är risken att få kontot kapat väldigt låg. Google är också kända för att skapa säkra tjänster och ha ett stort fokus på säkerhet, så man behöver som vanlig användare inte vara särskilt orolig. Det finns andra företag där risken att få sin data läckt är desto större än hos Google.

Sen är det, som påpekats ovan, så att mobila betalningar i telefonen är säkrare än betalning med vanligt bankkort, då virtuellt kortnummer och tokenization används för mobila betalningar. Men det förutsätter naturligtvis att din telefon är låst med kod eller annan metod.

Jag skulle inte säga att det är nödvändigt att lägga in ett kort med lite pengar i google-kontot, som du har gjort. Lägg in vilket kort man själv vill, sån hänsyn behövs inte. Som påpekats, bara för att någon får tillgång till google-kontot så kan man inte börja göra betalningar. Det vore väl om någon också har din CVC-kod, då skulle de kunna göra onlineköp med ditt kort om de fått tillgång till google-kontot och dess autofill-data i chrome, men det är ju extremt osannolikt att någon skulle få tillgång till båda dessa samtidigt (dvs både kontot och cvc-koden).
    Har man kreditkort så har man för övrigt ett väldigt gott skydd enligt lagen - det är bara för dig att reklamera köpet, om det är så att du inte gjort det, så får kortutgivaren lösa det bäst dom själva vill, men du slipper ansvar. Skaffa därför kreditkort hellre än vanligt bankkort, om man skulle vara en orolig person.

haren8 och stelex gillar detta.
  9. haren8

haren8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Efter att ha läst alla inlägg finns det inte så mycket att fundera på. Registrerat och klart för min del. Skönt att slippa plånboken. Vore kul och se ett digitalt körkort också.

Taskman gillar detta.
  10. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, precis. SEB har överlag inte stöd för Google Pay än, de har inte heller gått ut med när eller om stöd kan komma. American Express har stöd för Google Pay på andra marknader, dock inte här än - de har inte heller meddelat för när eller om stöd kan tänkas komma.

11. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    397
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Kikade runt på min internetbank och fick syn på att jag har 4st aktiva Google Pay enheter anslutna. Men alla dessa enheter finns inte kvar i min ägo och lite störigt att se dem där som aktiva. Står att man kan ta bort dem i pay-tjänsten. Tycker mig ha letat överallt i Wallet men hittar det inte. Någon som vet?

Screenshot_20240114-223000.png

12. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kontakta banken, alla banker har inte den där funktionen se kopplingarna.

13. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    397
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Nja det orkar jag nog inte, så viktigt är det inte :) Skärmdumpen är ju från min bank och där står det ju att jag skall vända mig till Google pay för att ta bort korten och inte till dem.

14. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag har problem med Google Pay i klockan på vissa butiker. Jag kan använda Google Pay i klockan hos exempelvis Jula, men det fungerar inte hos CityGross och Tempo (som tillhör samma koncern). Jag kan dock betala med Google Pay från mobilen hos dessa butiker.

Känner någon igen problemet? Jag har sett tidigare i tråden att folk haft detta problem med telefoner hos Hemköp/Tempo/CityGross - samma koncern som sagt var. Det unika nu är att det bara är klockan som har problemet.

Känns som att begränsningen sitter hos CityGross/Tempo, eller hur?

Jag får i betalsystemet en order om att agera i den mobila enheten, men ingenting kommer upp där (i telefonen godkänns betalningen direkt). Jag ser alltid till att vara inloggad på klockan innan, så det har inte med detta att göra heller.

15. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska inte vara någon begränsning. Det är samma system som när du blippar ett fysiskt betalkort som när du blippar med din mobil.

16. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 491

MINA ENHETER

Jag har gett upp Google Pay med Pixel-klockan. Det misslyckas på tok för ofta. Jag kan handla i samma butik två dagar i rad och ena gången kan det misslyckas. Håller klockan nära läsaren under lång tid men får ändå ett felmeddelande.
    Apple Watch har aldrig någonsin strulat. Och jag har nog gjort ett par tusen betalningar med den.

iTigers gillar detta.
  17. iTigers

iTigers Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Jag har exakt samma upplevelse. Google Pay, både på Pixel Watch 2 och P8P, funkar helt otroligt dåligt. Apples motsvarande lösning funkade till 99,99% enligt mina erfarenheter.

psp123 gillar detta.
  18. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 381
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    På min P8P fungerar det perfekt, det har aldrig strulat och jag använder det mycket.

19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu har jag inte använt någon klocka, men alla gånger jag använt Google Pay på en telefon har det fungerat utan problem. (Så länge jag låst upp telefonen)

20. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Samma för mig, aldrig några problem med telefonen (OnePlus Nord 5G) eller den förra telefonen (också en OnePlus). Jag hade inte heller några problem med den förra klockan (Fossil), men på den tiden fanns inget stöd för mitt vanliga betalkort (med kick-back) utan jag använde den nästan enbart vid betalningar utomlands (ingen kick-back i det kortet, men å andra sidan inga växlingsavgifter), samt för lunchmaten i Sverige (Sodexo lunch-kort). Jag hade aldrig problem med den vid något av dessa tillfällen.

Jag har under 1,5 år använt en träningsklocka istället, men bytte tillbaka till WearOS just för att kunna betala för mig om jag vill stanna till när jag är ute tränar (oftast cykling).

Jag tror inte att felet ligger hos Google, jag är rätt säker att problemet har att göra med någon parameter som varierar med olika mobila enheter som kassasystemet inte accepterar alla värden på. Felet är så pass konsekvent bundet till just Axfoods betalsystem.

Jag har nu felanmält det i alla fall, men det blir ju inte smidigare att felanmäla av att man inte tar emot den centralt utan de krävde att jag skulle felanmäla i den enskilda butiken.