Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

  1. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nej, även på Tempo och Hemköp.Då får jag felmeddelande 'Kontrollera mobilenheten" Men jag har lyckats en gång på Hemköp. Har även lyckats med de centraler som är Lösa (brukar finnas på café och restauranger)

    Ok , försökte fem gånger på ICA, tyckte jag höll den ganska centrerat på sidan av terminalen, och utan att ta bort telefonen. Men jag ska försöka hitta info Pixel 6 pro NFC antennen, om den har någon speciell placering.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du något tjockare fodral på luren @droidgren@droidgren?
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det verkar som att NFC-antennen sitter lite under mitten på baksidan enligt denna bild:

    upload_2022-2-7_16-53-35.png
     
  4. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag kör med spigen Liquid Air Case, men skulle inte klassa det som ett tjockare skal. Men ska prova utan om det gör någon skillnad.
    Tack, då vet jag, ska prova hålla exakt där.

    Konstigt ändå, hade aldrig dessa beskymmer med min gamla S10e med Samsung Pay. Jag misstänker att det är nåt med Smart lock, men ska prova med detta _helt_ avstängt nästa gång.
     
    bernard gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om telefonen inte är upplåst kan du bara betala för belopp på under 400:- du bör läsa upp telefonen med fingeravtryck eller pin-kod innan du gör ett köp
     
    Klurre och bernard gillar detta.
  6. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag har låst upp den varje gång, så det är nog inte det som är problemet. Problemet verkar vara att telefonen inte frågar om pin-kod när terminalen vill att ha en verifikation. Synd att man inte alltid har tid att testa sig fram bara när man står i kassan. Efter några försök så blir ju personalen otåliga.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den ska inte fråga efter någon pin-kod om telefonen låst upp på säkert sätt. Jag fick aldrig någon pin-kods fråga när jag hade en telefon med NFC stöd. Gjorde köp upp till 3000:- utan någon pin-kod (pin-kod till telefonen, eller kortet), men jag låste alltid upp min telefon med fingeravtyck. Hur låser du upp telefonen? Ansiktsupplåsning räknas inte som säker upplåsning (Om du inte har en Pixel 4) kan det vara därför du har problem?
     
  8. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag betalar i stort sett alltid med Google pay och en Pixel 6 Pro (tidigare pixel 2 och 5). Aldrig några problem i några butiker som har NFC (alla?). Låser upp med fingeravtryck, blippar, klart. Säker att du låser upp telefonen?
    Har man inte lagt in några fingeravtryck så måste man ju givetvis låsa upp med nån annan säker metod. Vet ej hur det är med smart lock då jag inte använder smart lock.
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Samma här har betalt med Pixel 3 XL 4 XL 6 Pro även med Ticwatch Pro 3 men med klockan så betalar jag nästan alltid nu förutom på Coop, Gulf i mitt område då deras NFC sitter så förbannad konstig att man måste nästan stå på händer för kunna betala bekvämt. Men då man är på Coop eller Gulf här så blir det normalt sätt mobilen.
     
  10. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag låser upp med fingeravtryck, och för säkerhets skull brukar jag låsa telefonen innan köp för att vara säker på att den är upplåst ,och varje gång jag har blippat så har jag kollat innan att hänglåset är öppnat i Google Pay.

    Men tack för alla tips nu ska jag bara vänta in nästa tur till Ica Maxi så jag kan få lite egentid med betalterminalen :)
     
  11. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Aaaah,en Gulf mack?
     
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så klart deras terminal här så sitter NFC så konstig och byggnaden är så dålig så man måste ju vrida armen typ 365 grader för kunna blippa med klockan.
     
  13. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Uppdatering: Har nu handlat ett antal gånger till, och denna gång har jag varit noga med att hålla telefonen i rätt läge och nu har det fungerat varje gång! Så förhoppningsvis var det bara det berodde på. Telefonen är ju rätt stor, det det blir rätt stort skillnad i avstånd om man håller den vid kameran eller i mitten på telefonen.
    Tack @svenix@svenix
     
    Buzz, KTM och svenix gillar detta.
  14. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    37
    Har inte Google Pixel 1, Google Pay? Jag har provat ladda ner, men det går inte ens att ladda ner den från Play?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo då, det har den. Fungerar på den Pixel 1 jag har, iallafall sist jag använde det.
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Google har ju tagit bort Google Pay offielt det ligger inbyggt i Google Play Tjänster numera vet inte om det har effectad på första gen Pixel också. Men nu för tiden så öppnar man den antigen via snabb kommando eller genom statusbaren, finns ingen officiell Google Pay App ikon.

    Som du ser så får jag inte upp en Google Pay app längre när man söker efter installerade appar.
    [​IMG]
    Behöver navigera in från status baren och klicka på GPay
    [​IMG]
    Sedan öppnas appen som styrs av Google Play Tjänster.
    [​IMG]
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då Pixel 1 slutade på Android 10, så måste man (mig veterligen) använda Google Pay appen.
    Screenshot_20220212-192003.png
    upload_2022-2-12_19-24-11.png
    Som ni kan se fungerar Google Pay utan problem på min Pixel 1
     
    Last edited: 12 feb 2022
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag såg att PFC har fått Google Pay-stöd. I Googles lista över anslutna svenska banker/företag så finns PFC med. Är det nytt eller? Försökte söka men hittade inga referenser överhuvudtaget om en sådan lansering, så misstänker att det kommit ganska nyligen och utan någon pressrelease.
    Vid googling finns enbart en träff på PFC:s webbsida som rör Google Pay, nämligen en sida som är borttagen:
    https://www.getpfc.com/digital-wallets-2

    Google Cache visar detta för den sidan:
    https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://www.getpfc.com/digital-wallets-2&rlz=1CAYKUD_enSE974SE974&oq=cache:https://www.getpfc.com/digital-wallets-2&aqs=chrome..69i57j69i58.1890j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    Tycks vara en ej färdig sida, kanske publicerad av misstag? En textsträng talar om "Revolut-kort" vilket verkar märkligt (det är väl helt olika företag?). En röd knapp på sidan har texten "Button text" istället för någon faktiskt text.

    Jag aktiverade PFC med Google Pay igår. Gjorde sedan ett köp, i en varuautomat med NFC-kortläsare, funkade perfekt. Så funktionen verkar ju igång. Men när jag imorse ville göra ett köp inne på Hemköp så fungerade det inte. Jag stod i självscanningskassan, och skulle använda kortterminalen på bild nedan:

    [​IMG]

    Jag vet var NFC på min telefon sitter, ungefär vid kameran på baksidan (Pixel 3a).
    EDIT: Skrev fel, menar att NFC sitter vid fingeravtrycksläsaren, dvs mitt i telefonens övre del på baksidan.
    Men när jag öppnar Google Pay och väljer PFC-kortet och håller upp telefonen framför kortläsaren ovan, så händer absolut ingenting. Telefonen reagerar inte, inget felmeddelande eller pling. Kortläsaren reagerar inte heller, den visar inget. Jag försöker att skifta telefonen i flera olika lägen, jag öppnar Google Pay från låsskärmen och på andra sätt, jag testar med Google Pay i låst läge och därefter i upplåst läge (med fingeravtryck). Igår reagerade telefonen direkt och köpet gick igenom, nu idag ingen reaktion alls trots att kortläsaren ska klara NFC. Jag tog därefter upp mitt vanliga bankkort och blippade det, terminalen godtog det direkt utan minsta problem. Jag får göra fler experiment i någon annan butik senare.
    Så, vet någon varför jag inte kunde scanna i kortläsaren ovan, den borde väl funka med Google Pay?
    Har PFC råkat trycka på knappen för tidigt innan de var redo för lansering, och sedan halvt dragit tillbaka funktionen, kan något sånt förklara mitt problem imorse? Borde ju åtminstone synts felmeddelande tycker jag.

    Lite annat:
    Historiken i Google Pay-appen över gjorda köp, är den listan kvar utan begränsning i tiden och utan begränsning i antalet transaktioner som finns med? Eller raderas historiken till sist?

    Funkar Google Pay om telefonen är utan internetuppkoppling?

    Finns det något sätt att se hela det virtuella kortnumret (inte bara de fyra sista)? Ibland vill man ju registrera kortnumret i någon tjänst, typ Kivras kvittotjänst som finns i appen. Då har man ingen kassör som kan registrera kortnumret i kassa.
    Är det virtuella kortnumret statiskt, tills man nollställer appen, eller kan det bytas ut ibland?
     
    Last edited: 9 mar 2022
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, däremot behöver den internet efter X köp, alltså kan du inte ha en telefon som är helt offline hela tiden. Vet dock ej efter hur många köp eller så
    Och NFC i telefonen är påslagen?
    Ja, så länge du inte nollställer telefonen så har du samma kortnummer
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    NFC är påslaget. Har nu testat att betala i ytterligare en kortterminal, samma fel då. Så verkar som att Google Pay-betalningar slutat fungera i min telefon, efter den första (och enda) lyckade betalningen jag gjorde efter att ha lagt till kortet. Konstigt att den inte ens visar något felmeddelande. Får väl försöka att ta bort kortet och lägga till igen och se om det hjälper, men knappast något bra första intryck av Google Pay att det slutade fungera så snabbt. Är det ett känt problem att det kan hända?

    Jag såg att Google Play security update på min telefon var något utdaterad, från 1 december 2021. Nu är den uppdaterad till 1 februari 2022, ska testa och se ifall det kan göra någon skillnad för betalningarna (vilket dock verkar osannolikt).

    Att PFC stödjer Google Pay, är det något nytt eller känt sedan tidigare?

    Om jag tar bort kortet i Google Pay, sen lägger till det igen, då får det också ett nytt virtuellt kortnummer eller?

    Om jag gör en kortbetalning och den vill att jag verifierar med kod pga högt belopp, måste jag då verifiera i kortterminalen med bankkortets PIN-kod eller i telefonen med skärmlås/fingeravtryck?