Hmmm...när jag tittar på min P5/Fello ser vid SIM-status ut att koppla upp LTE för mobiltelefonnätverk/röstsamtal, men när jag ringer ett samtal kopplar den ner till UMTS/3G för både röst och data! Jag har tyckt att samtal hackat till när jag ringer hemifrån sista tiden, troligen är det väl sedan bytet från
Comviq till Fello då! 3G-täckningen hemma pendlar mellan -91 till -101 dBm.
Fello har ingen info om detta på sin hemsida.
Jag chattade med kundtjänst (Amanda) och de vidhåller att man har samma täckning som Telias kunder för att man har samma täckning i 3G-nätet som en Teliakund.
Min definition av "samma täckning" är när man har samma täckning för alla nät rakt av. Att ha signalstyrka för röstsamtal i 4G-nätet men att telefonen sen dumpar till 3G när man ska använda det är inte samma täckning enligt min uppfattning.
Jag anser att Fello gör en teknisk undanflykt, då man inte kan ringa om man står på en plats med för dålig 3G-täckning, medan en Teliakund då kan ringa då den har tillgång till VoLTE.
Jag frågade kundtjänst varför det inte finns någon info på webbsidan om detta och fick svaret att det är för att de inte har tjänsten.
I mina ögon är det detsamma som att avsiktligt undanhålla informationen för presumtiva kunder! Vem går inte och letar efter information som inte står, gällande en tjänst som de flesta operatörer har som standard!?
Det trodde jag inte om Fello som jag uppfattat vill ha en profil som den gemytliga och vänskapliga operatören.
Jag uppfattar dem därför numera som en oärlig operatör.
Hon skrev även att de väntar på svar från Telia om tjänsten och jag läste någonstans i någon tråd här om "till hösten". Just "till hösten" står det en del om i "officiella tråden om Telia IP-TV" på minhembio. Det betyder visst "någon gång i framtiden" för Telia, för de säger aldrig vilken höst de avser och Telia har ju haft VoLTE sen 2017, så hos Fello kan det väl komma vilken höst som helst då.
Click to expand...