Kul att den äntligen finns i Sverige.
Det var ju en del nyheter på kameran trots allt. Det mest intressanta är väl Googles förbättrade Super Res Zoom som påstås kunna producera bilder utan försämring från 1x och 5x i upp till dubbel förstoringsgrad. Det har vi ju hört förut och jag betvivlar det starkt men all förbättring är ju välkommen även om det inte fullt ut lever upp till tillverkarens påståenden.
Mycket glädjande att ultrawide numera är mer wide och dessutom fått autofokus så den kan användas för makrofoto. Stor tumme upp.
Tråkigt dock att Google är så dåliga på RAW. Dels finns det inget sätt att få ut alla 48 megapixlar utan att roota telefonen. RAW-filerna saknar också all processning vilket gör det svårt att få användbara resultat utan mycket komplicerad efterbehandling i dator. Det är lite av en dealbreaker när man är van vid Apple ProRAW.
Jag är lite mer lockad att testa telefonen nu efter presentationen. Det överträffade helt klart ryktena. Men jag ska nog vänta med beställning tills jag sett lite bilder tagna av andra. Hoppas på att Tensor G2 har förbättrad ISP med bättre HDR-maskning för det är något jag stör mig enormt på i bilder tagna med Pixel 6 Pro. Ser inte naturligt ut.
Edit: en detalj till som kan påverka ett eventuellt köp är om vissa Pixel-unika funktioner som tex call screening kommer till Sverige. Det skulle vara fantastiskt.
Last edited: 6 oktober 2022