Diskussion: Google Pixel 7 + Pixel 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av huskul, 19 aug 2022.

Taggar:
  1. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Efter att ha tittat på alla seriösa reviews på Youtube kan jag bara konstatera att åsikterna går isär väldigt mycket:

- Vissa tycker att fingeravtrycksläsaren har blivit bättre (dock inte i klass med kapacitiva eller ultraljudsläsare). Andra tycker att den är lika dålig som förra året.

- Vissa tycker att prestandan är mycket bättre, andra tycker att den är klart sämre än konkurrenterna.

- Vissa tycker att kameran är klart bättre än Pixel 6-serien (tack vare Tensor G2 gissar jag) och andra säger att bilderna ser likadana ut.

- Vissa tycker att batteriet är grymt på 7 Pro (nästan i klass med 14 Pro Max!!!) medans andra säger att den är som förra årets 6 Pro.

- Vissa kommenterar att skärmen och ramen har en skarp kant på 7 Pro medans andra inte säger något (oklart om det är ett produktionsproblem som bara drabbar vissa lurar eller om vissa inte bryr sig).

Det alla verkar vara överens om är:

- Google assistant slår all konkurrens och gör Pixel 7-serien väldigt "smart" jämfört med konkurrenterna (inkl iPhone) - om man använder telefonen på det sättet

- Pixel-mjukvaran är den bästa av alla Android-telefoner

- Kameran är mycket snabbare på att processa bilder än 6-serien

- Face Unlock är inte användbart i dåligt ljus och det är störande att den inte är säker nog för t.ex. bankappar eller lösenordshanterare

- Mjukvaran känns polerad och har inte några irriterande buggar som Pixel 6-serien

- Video är klart förbättrat men fortfarande inte riktigt i klass med iPhone (ändå imponerande förbättring jämfört med 6-serien)

Vissa har kommenterat:

- Den blanka kameramodulen på Pro blir lätt repad (skin är nog en bra lösning)

Jag plockar upp en imorrn för att se vad jag tycker.

stelex, RBdyk, Zooklubba och 10 andra gillar detta.
  2. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    702

MINA ENHETER

Kristy och eastbound gillar detta.
  3. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 575

MINA ENHETER

Det är synd att de inte valt matt glas på baksidan. 4 XL är fortfarande min favorit när det gäller form och design, trots den stora pannan, med sin svarta ram och frostade vita baksida (och orange power-knapp!).

Skal är ett måste numer vilket känns synd när de lägger så mycket tid på designen.

Det är något som stör mig med årets iPhone också. Ramen ser smutsig ut direkt och det är omöjligt att hålla den ren.

spigen gillar detta.
  4. Ari

Ari Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Jag har haft en Pro ett par dagar nu och lite snabbt vad jag tycker.

Fingertycksläsaren är så bra en optisk kan bli. Alltså helt ok. Det är ingen Vivo X80 pro (som är totalt outstanding när det kommer till det)

Ansiktsupplåsningen är helt ok, snabb som blixten och fungerar förutom när det är riktigt mörkt.

Batteriet är inte alls lovande. Verkligen inte. Börjar fundera på ifall de recensioner där de säger att det är bra kör i FHD istället för QHD då det är på som standard. Jag har kört QHD. Runt 4h SoT är max (svårt att säga exakt då man inte ser annat än SoT på senaste 24h, och har aldrig klarat 24h utan att ladda). Dock använt kamera väldigt mycket så kanske inte är helt rättvist för normal användning.

Kameran är bra, AI/crop-zoomen är väldigt imponerande, 2x väldigt bra för typ porträtt och annat när man vill komma närmare. 10-30x betydligt bättre än vad man kan tro. (Men ingen 22u). Mörkerfoto är bra, lite brus och bra svärta (men ingen Vivo X80 pro om man gillar bilder som ser ut som dagsljus när man slår på mörkerläge). Ganska tydligt att det är mkt bearbetning av bilderna då det tar ca 3s som bilden bearbetas innan den är klar (gäller alla bilder). Inget reglage för HDR. Ingen möjlighet att fota i full upplösning. Inget PRO-läge. Kul med riktig vidvinkel. Rätt kasst makroläge. Riktigt fula lensflares under vissa förutsättningar, vidrigt fula.

Vibrationsmotorn är outstanding.

Den blir rätt varm. Både vid laddning och normal användning.

/Edit: postade samma i tråden för egna omdömen. Hade missat den.

Last edited: 13 okt 2022
    RBdyk, Kristy, YaKoStar och 2 andra gillar detta.
  5. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 291
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det är kul att du sammanställer det och man ser en sak tydligt, att många "tycker" saker, jag sållar hårt med vad jag kollar på och enbart vissa upplever jag som seriösa eller kompetenta, men DET är ju utifrån min åsikt och betyder ju inget heller.

Jag tror att många hamnar i det man kallar "Confirmation bias" det man söker det finner man också..

6. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Att kameran är mycket snabbare på att processa bilder än 6-serien är ingen liten förbättring. Nog en av de saker jag störde mig mest på P6Pro när man använde nattläget. Min Mi 11 Pro var avsevärt snabbare.

7. YaKoStar

YaKoStar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    265

MINA ENHETER

Har du fotat/filmat mycket? Minns att kameran drog sinnessjukt mycket på batteriet på 6 Pro.

Tråkigt att den blir varm ... Det var nog det enskilt största problemet med telefonen när jag körde min Pixel 6 Pro från release fram tills några veckor sen..

Efter rapporterna om att Pixel 7 Pro får en böjd skärm sålde jag min Pixel 6 Pro för några veckor sen för att köpa en iPhone 13 Pro och testa att köra iPhone / iOS som main lur för första gången sen iPhone 3gs..

Det har gått sisådär och jag har insett att iPhone inte funkar för mig, begränsas alldeles för mycket (även om det finns mycket jag gillar med iOS också).

Så jag kunde inte låta bli att beställa en Pixel 7 Pro nu. Blev en 256gb hazel

8. YaKoStar

Mottagna gillanden:
    265

MINA ENHETER

Vissa skriver att högtalarna på 7 Pro låter mer än 6 Pro, men har sämre bas.

Andra skriver att de låter exakt likadant :scared:

9. helevorn

helevorn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telia kör en livesändning ikväll kl 19. Lite kul att de verkar satsa ordentligt.
    telia.png

RBdyk, DroidJunkie och Kristy gillar detta.
  10. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 575

MINA ENHETER

RBdyk, Forestlander, Jowee och 7 andra gillar detta.
  11. Wasmus2

Wasmus2 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Någon som vet på rak arm ifall bankid kommer fungera med fingeravtrycksläsaren?

12. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 305

MINA ENHETER

Till 100%

stelex, Kristy, MultiMan och 1 annan gillar detta.
  13. riceboiler

riceboiler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229

MINA ENHETER

14. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Min 7 Pro ligger nu och väntar på upphämtning på Elgiganten. Betald via internet och upphämtning i butik så om den inte lever upp till besväret att ha två telefoner så kommer jag skicka tillbaka inom 14 dagar.

Ni kan vänta er en ganska smaskig och detaljerad genomgång av precis allt senast imorgon.

Redan idag kommer jag ta en rejäl fotopromenad och se vad den går för, hoppas ni är taggade :-) Ska posta bilder löpande i originalupplösning, kanske med några jämförelsebilder mot 14 Pro Max.

Ska försöka gå in i det hela med så "öppet sinne" som möjligt och inte låta mig påverkas för mycket av de reviews jag läst.

Blir kul!

stelex, PEE, DaBull och 16 andra gillar detta.
  15. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 688
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Jämför gärna telefonerna på "lika villkor" alltså använd inte ProRaw på din iPhone utan standardläge.

DaBull, flipp, MultiMan och 1 annan gillar detta.
  16. YaKoStar

Mottagna gillanden:
    265

MINA ENHETER

Kul! Spännande :)

Skulle du även kunna prova ta lite snabba "actionbilder" med båda telefonerna? Typ bilder på rörliga objekt och när du själv rör på dig, i både bra och dåligt ljus ?

Förstår att det är svårt att jämföra, mest nyfiken på att höra vad du tycker där. Som småbarnspappa är just detta mycket viktigt för mig (och förmodligen många andra)

Kristy och MultiMan gillar detta.
  17. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Jag kommer testa båda delarna såklart (och via forumbilder ser man tydligt i informationen under bilden om det är ProRAW eller inte). Det är ju både intressant att se vad de går för i "Point and shoot" och med bästa möjliga förutsättningar för båda telefonerna. Dock tror jag att de flesta här är intresserade av just Point and shoot så jag kommer lägga fokus där.

stelex, RBdyk, flipp och 3 andra gillar detta.
  18. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Och alla kattägare! ;)<3

YaKoStar, david.s, Kristy och 1 annan gillar detta.
  19. david.s

david.s Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Vodafone
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    OnePlus One
    Glöm inte hundägere ;)

Kristy och YaKoStar gillar detta.
  20. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 397

MINA ENHETER

Några snabba bilder på mina katter. (Katterna rör på huvudet när fotot tas, samt att katterna går mot mig) samt att jag själv är inte speciellt still utan trycker bara på fotoknappen.
    Taget i dunkelt ljus i lägenhet.

Oredigerade.

Bifogade filer:

matssoderstrom, stelex, Kristy och 5 andra gillar detta.