First impressions "Google Pixelbook" - Minirecension av Pixelbook som ersättare till min Macbook 12 Retina (MBR)
Jag inleder med att säga att jag gillar det mesta Google gör och förutom att ha flertalet privata och G-suite konton där jag jonglerar mitt digitala liv så har jag också ägt en del hårdvara från Google, dock aldrig en Chromebook (och inte i närheten så många som
@bernard
.
Jag sparade min mödom att få äga en Chromebook till den dag jag verkligen kände att ChromeOS också hade ett koncept som var redo att ta sig an "the great Apple" (bias, I know).
Vill inte slösa mer av er dyrbara tid med min formidabla förmåga att uttrycka mig på det nya tangentbordet, så här kommer snuttifieringen:
- Apples Macbook touchpad är bättre (punkt). Innan jag köpte min Pixelbook har jag aldrig sett en jämförelse mellan dessa två touchpads så jag fick utforska själv.
- Jag har börjat upptäcka Googles svar på "gestures" och "desktops". Pixelbookens svar på hur man kan ersätta flera "work desktops" är faktiskt kreativt men faller på lagg, dålig känsla men framförallt på brister i touchpaden.
- Hårdvaran är som alla säger riktigt fin och jag tror att just problemet med TPn inte är en hårdvarubegränsning utan kommer bli bättre med regelbundna uppdateringar.
- Pixelbookens touchpad är säkert bättre än alla andra Chromebooks och kanske även TPn på de flesta PCs (har inte underlag att skriva under på detaljer). ...Som ni förstår är detta en viktig punkt för mig.
- Skärmen är bra men "glossy". Störigt när man ligger med datorn på magen i sängen då frugan somnat och har ett spegelvänt keyboard som overlay i Kevin Spaceys ansikte. MBR piskar Pixelbook på "anti glare".
- Tangentbordet på min Macbook 12 tog ett tag att vänja sig vid (kort tangentnedslag och liten respons). Gillar Pixelbookens känsla mycket bättre. Detta trots att tangenterna är mindre på Pixelbooken.
- Hela grejjen med "tablet mode" är en plojj i mina ögon. Låter coolt, men inte så praktiskt. Bara proceduren att vända på skärmen samtidigt som man håller andra handen på tangentbordet utan att ha kontroll på vilka appar man öppnar eller inlägg man "lajkar" av misstag känns lika bekvämt som när ungarna leker med min olåsta mobiltelefon.
- Touchfunktionen och "pinch zoom" på skärmen funkar klockrent. Renderings-prestandan är formidabel. Att arbeta med touch-skärm är något jag varken vant mig vid ännu och blir lika förtjust då jag återupptäcker funktionaliteten. Som jag förstått har Apple en tydlig strategi att inte blanda ihop "tablets med touch" och "laptops med touchbar eller touchpad". Tror nog att Apple kommer att vika sig på denna punkt förr eller senare och även införa touchskärmar på sina laptops. Steget att införa "iOS-appar" på Macbooks talar för att även touchteknilogin kommer att smyga sig in på Macbookens skärmar i framtiden.
- Pixelbookens tangenter är ljusgrå. Snyggt och fräsht men jag saknar kontrasten för att se vad som står på tangenterna i vissa ljussättningar. Tittar ändå ner när jag skriver ibland. Detta är märkbart då ljusläget är mittemellan och färgen är blå på "leddarna" under huven. Hade man kunna byta färgen på bakgrundsbelysningen till gul/grön hade det funkat bättre. Haxx någon(?!). Speciellt då jag kör Svensk tangentbordinställning på ett fysiskt Engelskt tangentbord i Pixelbooken. (Tror inte den kommer med Svenskt tangentbord tyvärr).
- Coolt att kunna köra Play-appar... Beställa Uber direkt från tangentbordet + några bra appar till som man inte hanterar i webbläsaren (men är van vid på mobilen). Jag förstår problemet från recensionen i denna tråd då man installerar appar för allt man redan brukar använda i webbläsaren. Undvik det. Kör appar då det lämpar sig bäst och webbläsaren då det känns snabbast. Det är upp dig till dig som vuxen att inte känna ett behov att installera allt som finns tillgängligt i appstore bara för att det går.
- Pixelbooken har två USB-C portar (en på varje sida), detta är riktigt skönt. MBRen är begränsad med endast en ingång på vänster sida.
- Har inte testat selfie-kameran ännu. Brukafr inte använda den så mycket så kan inte jämföra med MBR heller.
- Eftersom jag passade på att köpa en Pixel 2 (från Nexus 5x) också så kan jag bekräfta att den är den största uppgraderingen jag gjort sedan jag bytte min HTC Magic till en Samsung S2. Fantastiskt!
- Om jag är inloggad på telefonen (ej skärmlåst) så klickar jag bara för att låsa upp Pixelbooken, smidigt.
- Har inte fått automatisk tethering att fungera?! Förstår inte riktigt vad det innebär... Kollat runt utan resultat. Allt är rätt inställt men jag måste ändå gå in och aktivera tetherfunktionen i telefonen?! Återkommer om jag fattar...
- Sedan är det en helt ny upplevelse gällande vilken strategi man skall ha gällande konfigurering/inlogg av sina Googlekonton. Min bästa rekommendation är att utgå från ett privat Google-konto och bygg sedan på men G-Suitekonton som tillägg. Annars kan det bli struligt att få igång Play-store på Pixelbooken.
- Jag har kört ett privat konto som "master" med ett inlogg. Sedan kan jag byta mailkonto genom kopplade konton i webbläsaren via Googlekontoväljaren. Har ännu inte sett någon fördel att sätta upp flera användare/konton i ChromeOS förutom en liten skitsak som jag inte orkar skriva om här.
- Det jag faktikst hade mest oro kring innan köp är att det inte var Svenskt tangentbord. Vid praktisk användning har jag inte ens tänkt på att åäö inte finns mappat på tangentbordet. Lite svårt att hitta -/+ etc men man vänjer sig snabbt så inget att rädas.
Min kollega spillde kaffe i hennes MBR idag så jag wipade min och gav den till henne. Det var liksom final destination för båda datorerna. Jag är numera fast i Pixelbookens universum (innan låg MBRen vid sängsidan som en snuttefilt).
Hoppas som sagt på att mjukvaran och operativsystemet (hann inte skriva så mycket om det) kommer ikapp för att på riktigt utmana Apple. Regelbundna uppdateringar med stora förändringar kännetecknar ju ChromeOS och jag är redo att ta emot nya överraskningar. De senaste 4 stora OSX-uppgraderingarna från Apple (á 2GB och 1 timmes väntan) har bara resulterat i ett nytt licensavtal, uppdatering av "Garage Band" eller fil-kompatibilitet med RAW-filformatet (WTF ?!).
Pixelbook, bring it on!
Last edited: Dec 23, 2017