Problem: Google play drar mycket ström...

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av cutejessika, 9 mar 2016.

  1. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har funderat en del på om det är normalt att Google play drar mera batteri än t.ex. skärmen? Så är det alltid för mig, finns det några inställningar jag kan ändra för att få det bättre?

    Så här ser dagens batteritid ut.
     

    Bifogade filer:

  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nej normalt är det inte. Men det är också en relativt känd bugg som, mig veterligen, ingen fått bukt med tyvärr.
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Varje morgon när jag startat min S6 så börjar jag med att stänga alla program som startat automatiskt. Det har gett mig en väldig skillnad i batteritid faktiskt. Från att gå hem efter jobbet med 40% till nu att ha runt 60 %. Den manöver verkar göra att batteriet i min S6 håller bättre allafall. Har alltid varit emot att stänga program men här verkar det bara var positivt
     
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det verkar ha att göra med om du använder Google Now och Google Location (kanske även Voice, alltså söka med "ok google" grejjen). Alltid när jag har dessa saker aktiva så får jag upp mycket batteriåtgång på just google play services.

    Google Location håller reda på din platshistorik. Går att stänga av under Google Settings / Location / Google Location History.

    Google Now visar såna där "kort" med väder, nyheter, hur långt du har till jobbet, händelser osv som anpassas efter dig om du har det aktivt. Det kan man stänga av under Google Settings / Now Cards. Detta använder också Google Location till vissa "kort".

    Jag brukar stänga av de funktionerna men nu sedan senaste ROMen jag lade in så har jag tänkt "fuck it, jag aktiverar allt som går" :) Det är lite småroliga funktioner och så men egentligen ganska meningslöst.

    Platshistorik kan dock vara lite roligt om du varit ute och supit en kväll och inte kommer ihåg kvällen exakt, då kan man ju se vart man har varit om du går in på Google Maps och sedan Your Timeline. Eller om du varit på semester kan man få lite historik på vart man sprungit omkring.
     
  5. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren! Jag har inte aktiverat google now eller google location.
    Trots detta suger google batteri...
    Kan det vara några inställningar?
    Några tips på hur jag kan förbättra batteritiden?
    Jag får oftast ut max 3 timmar SOT. Där ingår lite facebook, messenger, instagram, whats app och ibland kamera.

    Idag såg det ut såhär:
     

    Bifogade filer:

  6. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den sista screenshoten är då google-tjänster...
     
  7. isk_bjth

    isk_bjth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har letat mycket efter en lösning på samma problem men mest kommit fram till att många har problemet och att det funnits länge på många olika telefoner.

    Men det enda som jag själv märkt gör rätt stor skillnad är att stänga av Smart Lock under "Betrodda agenter" (sök i inställningarna) och/eller stänga av plats helt. Räcker inte att bara stänga av GPS.
    Lite tråkigt att stänga av bra funktioner men då går min SOT-tid från ~3h till ~4h en vanlig dag. Framförallt pga bättre standby utanför WiFi-täckning.

    Men sen är min batteri-tid jäkligt olika beroende på vad jag gör med S6:an, kollar jag på tex SVT-Play påverkas batteriet inte mycket alls jämfört med tex Facebook-appen eller Chrome-surfande.
    Samtal drog även rätt mycket batteri tidigare men det har dom löst.
     
  8. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hur stänger du dessa program? Med någon app?
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER


    Genom att trycka på knappen "alla program" eller multitaskknappen som den kanske heter, den vänstra på min Samsung och sen välja stäng alla. Jag får en avsevärt bättre batteritid när jag gör så. Har aldrig varit för det här med att stänga öppna program då man läst att Android ska hantera det själv men det verkar inte göra det på ett bra sätt
     
  10. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    google play services brukar äta upp mitt batteri oxå: http://1drv.ms/1SdwbX7

    men, provade nyligen en återställning till google play service v7.8.92 som
    kommer med en samsung återställning, och då blev det bättre:
    http://1drv.ms/21G23Gr
    nu iofs med sparsam användning och minimalt med appar. men google play KAN iaf hålla sig lugn (med 5.1.1) under 24h. misstänker att individuella app:ar bråkar med api:et som google-play tjänsten erbjuder. enda lösningen är att hålla örnkoll och försiktigt slå på någon funktionalitet/app per dag och se när det brakar utför.
     
  11. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER