Diskussion: Google Project Fi i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 22 maj 2017.

Taggar:
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har via en bekant i USA kört Project Fi sedan januari genom att låna ett av hans datakort (dessa kostar inget extra att beställa, och man kan i princip använda hur många man vill).

    Project Fi stöds i 135 länder med samma roamingkostnad överallt vad gäller datatrafiken 10USD/GB: https://fi.google.com/about/rates/.

    Bäst fungerar det tillsammans med en telefon som har stöd för Project Fi; exempelvis Nexus 6P, Nexus 5X eller Pixel-telefonerna. Datakorten är dock till för plattor och avsedda för att fungera i även andra enheter än de som nämns ovan.

    Ett återkommande problem jag haft när jag rest oavsett enhet är att man ofta måste välja att söka efter nät manuellt och sedan prova de olika näten som finns tillgänglig för att få igång datauppkopplingen. Det är lite nyckfullt och frustrerande ibland, så man får räkna med att spendera 15-20 minuter på att provansluta innan man hittar det nät som är kompatibelt med Project Fi. I regel är det endast en operatör i respektive land som fungerar, och ibland endast över 3G.

    I Sverige verkar det som att Google samarbetar med operatören Tre eftersom det endast fungerar med deras nätverk.

    Ansluter genom VPN
    En nackdel/fördel med Project Fi är att Google kopplar upp abonnenterna via en VPN baserad i USA för att utåt ge en lokal IP-adress. Det innebär att Googles tjänster därför fungerar utmärkt i länder som Kina där de i annat fall blockeras.

    Nackdelen med en VPN är latenserna. Här är ett exempel från att ansluta via WiFi vs Project Fi:
    Google.se via lokall WiFi-anslutning: 13 ms (10 stops)
    Google.se via LTE/4G (Tre:s nätverk): 206 ms (13 stops)

    Hastigheten är däremot inte så tokig om man kan leva med latensen. I regel har jag åtminstone fått 5-10Mbit/s i nedladdningshastighet och runt 5Mbit/s i uppladdningshastighet.

    Pausa abonnemanget
    Oavsett abonnemangstyp (det går att teckna även ett fullvärdigt abonnemang via en bekant så länge man kan uppge en adress i USA), så går det att pausa ett abonnemang. Abonnemang som pausas är inaktiva i tre månader innan de låses upp automatiskt, men går då att åter pausa igen för tre månader i stöten.

    Det går att pausa->återaktivera->och pausa ett abonnemang under en och samma månad/billing cycle. Aktiverar man däremot abonnemanget igen kan man inte pausa förrän periodens "billing cycle" löpt ut (en månad).

    Debitering
    Project Fi: 20USD/mån
    Project Fi 1GB: 10USD/mån
    Totalt: USD 30/mån

    Google debiterar endast för dagar abonnemanget varit aktivt och för mängden förbrukad datatrafik. Inledningsvis tas hela kostnaden ut för mängden data man valt att man vill förbruka och för abonnemanget.

    I exemplet ovan debiteras alltså USD 30 när abonnemanget öppnas. Pausas abonnemanget efter första dagen, och om ingen datatrafik förbrukats, kommer hela beloppet att sättas tillbaka på Project Fi-kontot minus en dags användnings (1/30 av USD20) vid nästa billing cycle.

    Dessa pengar är sedan innestående på Project Fi-kontot och kommer att dras av i takt som abonnemanget används. När pengarna är förbrukade debiteras USD 30 igen och cykeln återupprepas :)


    APN-konfiguration:

    Namn: Project Fi
    APN: h2g2
    (Lämna allt annat tomt/standard och spara).

    Om ni har några frågor kring Project Fi och hur det fungerar utanför USA svarar jag gärna.

    Screenshot_20170522-124119.png Screenshot_20170522-124127.png Screenshot_20170522-124137.png
    Screenshot_20170522-124208.png Screenshot_20170522-124223.png
     
    Last edited: 22 maj 2017
    chraist, night77, R3b0rn och 1 annan gillar detta.
  2. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    Varför man nu skulle vilja betala en hundralapp per GB varesig hemma eller utomlands är bortom min förståelse.
     
    R3b0rn, 6150 och jnsson gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du är i exempelvis USA, eller för den delen många andra delar av världen, så är ditt billigaste alternativ i sådana fall att inte vara uppkopplad alls.

    Majoriteten av oss föredrar nog att vara uppkopplade även under utlandsvistelsen av många anledningar, så det borde väl egentligen inte övergå någons förstånd.
     
    night77 gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Eller köpa ett lokalt SIM-kort, som nog är billigare än Project Fi :)
     
    night77 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, om det bara vore så väl :) Tyvärr är det inte alls särskilt billigt att surfa i exempelvis USA.

    Faktum är att vi har det rätt bra i Norden sett till många andra delar av världen. Från vårt perspektiv är förstås 10 USD per gigabyte dyrt.

    Här är väl bland det billigaste för just USA sett till 1GB data: https://www.walmart.com/ip/Straight-Talk-Broadband-1GB-15-Email-Delivery/29749071
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag förstått så är T-Mobile i USA iallafall inte lika dyrt som övriga operatörer där
    Jo, det vet jag
     
  7. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det där vill jag gärna veta mer om, aldrig hört talas om något liknande. Jag har sökt runt lite men lyckas inte hitta någon officiell information från Google, men som jag förstår det ansluter den automatiskt till olika wifi-hotspots, när detta görs så slår VPN på sig direkt? Verkar inte som VPN-tjänsten är aktiv om man endast är ansluten via 3G/4G, eller?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ett rätt intressant system. Google har två lösningar:

    Wi-Fi kan du aktivera själv. Aktiverar du denna VPN syns en nyckelikon i statusfältet osv (precis som när man ansluter via vilken VPN som helst) och det fungerar oavsett vilket nätverk du ansluter till. Behöver inte vara en publik hotspot av något slag. Googles inbygga VPN-tjänst ger dig också ett lokalt IP. Aktiverar jag den i Sverige får jag exempelvis en svensk IP-adress, i Danmark en dansk IP osv. Förmodligen för att säkerställa goda latenser och för att denna tjänst ju egentligen är tillgänglig på alla Nexus- och Pixel-enheter (som säljs på olika platser i världen).

    3G/LTE fungerar annorlunda. Denna VPN aktiveras automatiskt och går inte att stänga av och är mer transparent. Inget indikerar att du är ansluten via en VPN på telefonen annat än om du kör en traceroute eller kollar din IP-adress. Jag gissar att Google har konfigurerat det här med de operatörer man samarbetar med, så att all trafik slussas genom servrar i USA.

    Det är en rätt bra lösning på ett sätt eftersom det innebär att eventuella regionblockeringar inte är ett problem, och som jag skrev ovan så fungerar Googles tjänster utmärkt i Kina där brandväggen annars sätter stopp för sådant som Google Maps, Play och sökmotorn.
     
    Last edited: 22 maj 2017
    inact_0049 gillar detta.
  9. Forestlander

    Forestlander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2021
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Info:
    SM-S908B [Exynos]
    Get more global coverage while you travel with Google Fi

     
    night77 och bernard gillar detta.