Google stoppar Android samarbetet med Huawei

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av pmugghc, 19 maj 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid96

Droid96 Guest

Det tror jag. Draghjälpen från att kunna köra APK behövs, annars måste alla utvecklare göra nya versioner av sina appar för Huawei och jag tror att det blir en för hög tröskel.

Deras egna os ryktas ju heta "Hongmeng OS" och är baserat på den fria delen av Android.

Kristy och mul gillar detta.
  2. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 071

MINA ENHETER

Jag tror du har fel. Det enda Android Twittern säger är att de ska fortsätta funka med Play Store och Play Protect. Klart osäkert om Security updates. Inget om att de får framtida releaser. Kan du hitta en enda källa som hävdar att de ska få Q etc?[​IMG]

jnsson och katho gillar detta.
  3. Droid96

Droid96 Guest

Säkerhetspatchar till Android och nya versioner (Q) är open source vilket gör att Huawei kan fortsätta släppa uppdateringar. Det går även fint att fortsätta använda Android på framtida mobiler, dock kan de inte licensiera Googles framework längre (Play Services).

För befintliga mobiler ska dock Play Services fortsätta att fungera.

Kristy och mul gillar detta.
  4. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    439
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag äger bara en p20 pro, hade inte varit hela världen om det inte flyter på. Då köper jag väl bara en annan, inte så jag inte har råd med det. Men tror inte det kommer flyta på för framtida Huawei produkter, så länge spärren finns. Däremot så tror jag att Huawei är för stora för att inte "lösa" detta problem. Hade sagt samma sak ifall jag inte ägt en Huawei telefon. Man kan inte stänga ute marknadsledande företag utan konsekvenser och framförallt utan bevis.

Som sagt, det kommer bli spännande. Tror detta är en loose loose situation, går ej undkomma. Tror inte Huawei kommer vara lika attraktiva (inte ens nära) som de varit ifall dem är bannlysta länge i smartphone branschen. Inte det jag påstår men tror definitivt inte det kommer hålla. USA:s största företag får också slag på sig av detta. Det är definitivt spännande. Sjukt dock att de fortsätter använda Android imo.

Som @jajo@jajo skrev, det är open source. Vad säger att dem inte kommer få det? Behövs verkligen källa? Huawei är mest troligen tillräckligt kompetenta för att investera i team som lägger in egna "säkerhetsuppdateringar". Dem är så pass stora så jag tror de hade löst detta galant. Som @jajo@jajo skrev tror jag problemet kommer vara med apparna, att få andra företag att släppa apparna genom deras apk. Där kommer det bli svårt.

ScreamingEagle gillar detta.
  5. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Trump vill bli återvald och han gillar en stark börsutveckling. Detta beslut kommer att drabba både börs och amerikanska jobb och ekonomi. Min slutsats är att Trump kommer inte att kunna köra detta ända in i kaklet för då är det omöjligt för honom att bli återvald. Jag tror att det blir någon form av överskommelse där Huawei klarar sig fint.

Men det kan hända mycket skit på vägen.

Kristy gillar detta.
  6. AhHi

AhHi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    LG G7

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    LG G7
    Det är viktigt att man inte klandrar Google, då det inte ligger i deras händer.

"Huaweis grundare meddelar även att hans företag för diskussioner med Google om hur man ska lösa förbudet mot amerikanska företag att exportera teknik till Huawei.

Ren Zhengfei kallar Google för ett mycket ansvarsfullt företag och uppger att parterna diskuterar hur man ska ta fram en ansvarsfull plan. "

Har Kina uttalat sig angående det som har inträffat? Det senaste uttalandet som jag kan hitta var några dagar innan.

”Kina kommer att ta till alla nödvändiga åtgärder för att med bestämdhet garantera kinesiska företags legitima rättigheter.

Det uppger Gao Feng, talesperson för det kinesiska handelsdepartementet"

Kristy, Ara och ajo.lill gillar detta.
  7. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Kineserna kommer aldrig att acceptera att förlora ansikte i så stor skala som detta innebär.
    Allvarligaste tecknet är denna "unofficial trade war 'fight song'"

Beijing Warns Of "Unwavering Resolve" In Huawei Fight, Accuses Washington Of "Bullying & Blackmail"

As the anti-American sloganeering reaches an unprecedented level of froth (there's now an unofficial trade war 'fight song') across China

"This is wrong behavior, so there will be a necessary response," Zhang Ming, China’s envoy to the EU, said in an interview in Brussels on Monday. "Chinese companies’ legitimate rights and interests are being undermined, so the Chinese government will not sit idly by."

"The United States has been repeatedly creating troubles to the consultation, undermining the positive momentum formed in the process of hard and tough negotiations and seeking illegitimate gains through bullying and blackmail," Zhang said.

"China has unwavering resolve to defend its legitimate right and interests," Zhang said. "If the U.S. wants to fight, we will accompany to the end and we will also fight earnestly. In other words, the ball is in the U.S. court."

"We have been holding on for 5,000 years," Zhang said. "Why not another 5,000 years?"

The US cutting off Huawei supplies completely woke up Chinese society. China will face difficulties in short term. We will devote to independent R&D and abandon any illusion. But it is also a real turning point of the US semiconductor companies gradually losing Chinese market.

— Hu Xijin 胡锡进 (@HuXijin_GT) May 20, 2019

A steady drumbeat of aggressive editorials continued Tuesday with Xinhua warning that the US, which started the trade war, will bear the "heavy brunt" of its actions.

Last edited: 21 maj 2019
    AhHi gillar detta.
  8. Hanseman

Hanseman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Tror inte heller att det är problem med Googles framework och uppdateringar på de redan existerande versionerna men för Q kommer de bara att kunna utnyttja open source utan Googles framework vilket gör att det aldrig kommer att bli någon sådan uppdatering till gemene man.
    Om det blir möjligt att låsa upp bootloadern går det förstås att lösa gör swedroidare [emoji3]

9. Droid_301

Droid_301 Guest

Har uppdatering q så stor betydelse (vad är det som är så stort med den)

Oculus gillar detta.
  10. Oculus

Oculus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB
    Telefon 2:
    Nexus 6P, Graphite, 64GB
    Insåg nyss att jag hade det.. så då kan man ta det lite lugnt. Men visst, det kliar ju lite i fingrarna.. Gamla 6Pn börjar blir lite trött nu.

bernard gillar detta.
  11. pmugghc

Mottagna gillanden:
    1 071

MINA ENHETER

bernard gillar detta.
  12. CABBAN05

CABBAN05 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    539
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    xcover5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OPPO FIND n2 FLIP
    ROM:
    STOCK
    Telefon 3:
    OPPO FIND N3 FLIP
    Är det någon som vet om reklamation är giltig. De sa något på nyheterna. Mvh

13. pmugghc

Mottagna gillanden:
    1 071

MINA ENHETER

bernard gillar detta.
  14. Droid96

Droid96 Guest

Det där är dock inte alls samma sak som att Android Q inte kommer komma till Huawei-telefoner. Att den publika betan som innehåller Play-ramverket inte släpps till Huawei är ingen jättestor chock. Däremot kommer Huawei kunna bygga egna images baserat på Android Q AOSP.

Kristy, bernard och mul gillar detta.
  15. pmugghc

Mottagna gillanden:
    1 071

MINA ENHETER

Ja, det funkar ju för den inhemska Kinesiska marknaden. Men i praktiken oanvändbart för andra marknader som vill ha Play Store, Gapps och alla apps som använder Play Services.

bernard och katho gillar detta.
  16. Droid96

Droid96 Guest

Ja, det är absolut ingen fördel för Huawei kortsiktigt...

bernard gillar detta.
  17. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Honor visade precis Honor 20 och verkade ju intressant men hur är det med Android där? Honor ägs ju av Huawei... Och den kommer soon... honor 20 lite stod avaible now på. Men det är pro som verkar intressant. Fast inte utan Android iaf inte idags läget

Last edited: 21 maj 2019
  18. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 929
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är nog rimligt att anta att Honor, som ingår i "Huawei Group", också omfattas av svartlistningen.

19. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 929
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här uttalar sig Huaweis Sverige-VD.

Huaweis Lundakontor i kläm i handelskriget mellan USA och Kina

cobben, pmugghc, RKXYZ och 1 annan gillar detta.
  20. secccutor

secccutor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
    Då skulle jag bli sur. Fast det låter löjligt i överkant. Min Huawei MateBook kom med en Microsoft 10 Home OEM licens, den lär vara låst till just den enheten. Men jag har även uppgraderat till Pro, undrar om den kan flyttas till annan enhet?

bernard gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.