Google stoppar Android samarbetet med Huawei

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av pmugghc, 19 maj 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Om man köper en defekt huaweienhet idag bör man omedelbart lämna in denna för reparation eller lämna tillbaka denna som en DOA. Om huaweienheten går sönder (utan fysisk åverkan) om 10 månader så får man den reparerad på garanti. Ingen kan tro att man kan lämna in en trasig telefon bara för att få en nyare, det sker i undantagsfall när tillverkaren inte har reservdelar till aktuell modell. huawei kommer att se till att du kan få din telefon lagad inom hela garantitiden.
     
  2. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag ser ingen som påpekar att de omöjligen kan producera nya modeller om svartlistningen kvarstår.
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Om svartlistningen kvarstår så får INGA USA-baserade företag göra affärer med Huawei. Det går inte att tillverka en modern telefon utan det, läs igenom tråden så kommer du förstå.
     
  4. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Om du säger det så;) Jag har hört om åtskilliga fall där en friterad hårdvara som dog i förtid, utan yttre påverkan, inte kunde repareras ,och att byta ut det inte var ett alternativ heller.
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag håller med drzap. Om telefonen skulle få ett fel som går att reklamera så är försäljaren skyldig till att reparera, ersätta med motsvarande produkt eller ge tillbaka pengarna. Om de extremt osannolika skulle hända att Huawei släpper en telefon utan Google Play Service så skulle den självklart inte anses vara motsvarande, eftersom den i princip skulle vara oanvändbar. Ett sånt scenario kommer inte hända.
     
    Kristy, Asawi och bernard gillar detta.
  6. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Den är motsvarande om det är ett tillgängligt Huwaei-flaggskepp (vilket du menar är en omöjlighet), vilket återförsäljaren är skyldig konsumenten eller ge pengarna tillbaka.

    Om ens Galaxy 9 dör före garantitid, kan ej repareras, och endast Galaxy 10 är tillgängligt får du en Galaxy 10, väl?
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Har faktiskt varit med om det när det gällde min S6 en gång i tiden. Gick inte att få tag i reservdel, antingen skulle jag få mina pengar tillbaka, eller betala en symbolisk mellanskillnad för att få en S7 som var dyrare i inköp.
    Men ingen butik skulle få för sig att försöka lämna ut en obrukbar tegelsten i det fallet, även om möjligheten fanns. Vid en eventuell tvist i ARN exempelvis så skulle ALDRIG en telefon som exempelvis inte kan köra BankID jämföras med en telefon som kan.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Men nu är motsvarighet inte mätt på det viset. Om du reklamerar en vara och ska få en ny går återförsäljaren på prisklassen som den tillhörde, inte kapaciteten specifikt. Det blir alldeles får krångligt att dividera kring sånt. Enklare att gå utifrån priser istället.
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nä, nu får du faktiskt ge dig. Ditt scenario är så extremt osannolikt så det är inte värt att diskutera.
     
  10. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Oavsett om scenariot är osannolikt eller ej så är principen densamma. Du är som konsument berättigad en Huwaei med ett värde på 8K om du reklamerar en Huwaei med ett ursprungsvärde på 8K. Ditt åberopande till BankID-kompabilitet och diverse andra bortfall är irrelevanta.
     
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nä, du har faktiskt fel. Bara för att någon hittar på att deras produkt motsvarar en viss summa så är den inte motsvarande. Det skulle inte gå att sälja en telefon för 8000 utan google play services i Sverige.

    Men vi kan gå igenom det steg för steg:
    1. Telefonen får ett fel som går att reklamera (väldigt ovanligt)
    2. Det finns inga reservdelar tillgängliga, eller motsvarande eller bättre redan släppta Huawei-telefoner att tillgå.
    3. På något jävlig osannolikt sätt så lyckas Huawei tillverka nya telefoner, trots att de exempelvis blivit av med sin ARM-licens, men lyckas inte få in Google Play services till dem. De får också för sig att lansera dessa telefoner på den svenska marknaden, där ingen skulle vilja ta i dem med tång.
    4. Telefonen reklameras till säljaren, som väljer att begå självmord genom att lämna ut en helt oanvändbar telefon som ersättning till den som reklamerats.
    5. ARN kommer fram till att en telefon som det inte går att installera appar på är motsvarande en som det inte går att installera appar på.

    Tycker du verkligen själv att detta scenario behöver diskuteras?
     
    Helge och Asawi gillar detta.
  12. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag håller med om att ett sådant scenario är omöjligt. Det är just därför jag påpekar att en Huwaei-konsument kan ha i åtanke att framtida Huwaei kanske inte ens existerar, ifall garantin inte kan lösa ett problem med defekt enhet som uppstår, och att de av dagens modeller som är kompatibla kan gå ur lager tills dess.
     
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    du har fel.
    du är som konsument inte berättigad till en huawei med ett värde på 8k. Du är som konsument berättigad till en fungerande telefon med specifikationerna du köpte från början eller bättre.
    ett exempel så du förstår.
    Om din villfarelse att du är berättigad till en med värde 8K skulle stämma så skulle man aldrig kunna laga eller byta ut telefonen mot samma modell. Den dag du skickar in telefonen är denna inte värd 8K längre utan priset på denna telefon har sjunkit som det gör på alla telefoner. Om det skulle räknas på priset så skulle de inte kunna byta ut din telefon mot en telefon i samma serie då den vid bytestillfället är värd skall vi säga 6K. De skulle endast kunna skicka ut det nya flaggskeppet för 8K

    Det som händer är att du får en telefon MOTSVARANDE den telefon du köpt för 8K oavsett om den nu kostar 1K eller mera. De behöver inte ens erbjuda dig en Huawei utan kan om de anser att den motsvarar det du köpt erbjuda dig en samsung. Har de inte en motsvarande telefon kommer de att erbjuda dig pengarna tillbaka. Jag har själv suttit och hanterat just dessa frågor för ett annat märke och en annorlunda produkt.
     
    Kristy, Asawi och jnsson gillar detta.
  14. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Så fort du börjar använda produkten har värdet gått ner per definition, så det hör ju inte hemma. Det är nypriset på produkten man köpt som det utgås ifrån. Felar en iphone X får du en ny iphone X, oavsett om din 10 månader enhet har körts i högsta växel sedan dag 1. Anledningen till detta är väldigt simpel, och det är för att garantin är just försäkringen att en normal enhet utan yttre skador ska stå pall i X antal månader.
     
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    felar en iphone x får du din iphone x lagad eller en iphone x eller motsvarande. så långt är allt korrekt. tänk så här så kanske du förstår. Du köpte en iphone x för 10k och när du lämnar in den kostar en iphone x 4k då en ny modell har kommit.

    Om då firman inte kan laga just din mobil på grund av att reservdelar saknas, kan då firman ge dig en utbytestelefon?

    Om det är som du säger att det är inköpspriset 10k som är rättesnöret kan de inte ge dig en iphone x då de vid tidpunkten för inlämnandet endast är värd 4k. Den ersättnings iphone x som firman har tillgänglig är ju endast värd 4k på marknaden och motsvarar enligt dig inte värdet på den telefon du skickat in.
    Firman är alltså tvungna enligt dig att skicka den nya telefonen x2 som är värd 10k.

    Nu vet vi att firmorna endast i undantags fall skickar en nyare utbytestelefon till dig. och vad kan detta då bero på?

    Om man istället säger att firman tittar på specifikationerna så har firman inget problem att skicka en iphone x istället för den iphone x som du skickat in då specifikationerna är identiska. Om firman inte har en iphone x kan firman istället välja att skicka en x2 då den har bättre specifikationer än den du skickat in.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Hj3lm

    Hj3lm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 ultra
    Kontaktade comviqs support ang detta. Fick följande svar:

    Skärmklipp.PNG Skärmklipp2.PNG

    Så om jag köper en telefon och den sedan inte uppfyller det som deras egen support påstår, kan jag häva köpet?
     
    Kristy gillar detta.
  17. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Fick du namnet på Comviqs rep? Bäst att spara det!
     
    Kristy och katho gillar detta.
  18. Hj3lm

    Hj3lm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 ultra
    Japp. Valde att inte hänga ut det här i tråden.
     
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Vad nu det skulle hjälpa, men ja det vore kul att följa upp. :)
     
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu är det som så att supporten blandar ihop säkerhetsuppdateringar och OS uppdateringar. Kort och gått kommer det inte en lösning är du fast med endast säkerhetsuppdateringar och ingen möjlighet att häva ditt köp. Enligt de så fungerar telefonen utmärkt med bara dessa uppdateringar. Så mitt råd är att inte köpa alternativt att ångra köpet inom 14 dagar.

    Fyndtipstråden - Inga diskussioner
     
    Kristy och katho gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.