Google TV - kom-igång-guide med Logitech Revue

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av gunnar-medial, 14 mar 2012.

  1. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Last edited: 16 mar 2012
  2. MrBacardi

    MrBacardi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    God guide, ble så inspirert at jeg bestilte meg en brukt revue.
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Länken har förkortats med ... och funkar inte
     
  4. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag ändrade, nu skall det fungera.
     
  5. foobar17

    foobar17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Någon som har tips på bra tillförlitlig webbutik som säljer Revue?

    Blev just nekad att köpa från Amazon (UK), med hänvisning till att de inte levererar denna produkt till Sverige.
     
  6. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Eftersom Revue inte längre tillverkas finns de mest ute hos "eBay-säljare", som bla säljer ut från partier av varor som den ordinarie handeln dumpat ut i parti då det utgått ur sortimentet. De som jag har kommer från sådana (och som skeppar utanför USA). Eftersom det finns rätt så stort utbud av de boxarna behöver man inte ta till tricks som att använda amerikansk skeppnings-mellanhand för att komma runt problemen. Men det kostar ändå oftast 50-60 dollar i frakt, och moms kan tillkomma. Man får räkna på strax under 2000kr för en importerad ny Revue.
    (eller 1000 kr med repat hölje)..

    Jag kollade lite nu, här ser du länkar på exemplar man kan se till salu just nu där det skeppas utanför USA:

    http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw...192&LH_SALE_CURRENCY=0&_sop=12&_dmd=1&_ipg=50


    ============================================
    Nedanstående är lite bakgrundsinfo runt fenomenet för de som undrar:

    Normalt är ju utgångna varor inte mkt att bry sig om men orsaken att de här tidiga Google TV-ikonerna är speciella är att produktionen lades ner enbart som en finansiell konsekvens av tidiga misstag i lanseringen på USA-marknaden. Rent tekniskt är produkterna riktigt heta pga de mjukvaruuppdateringar som gått ut. De lanserades för tidigt i förhållanden till firmware och etablerade kanalutbud och därmed gjorde tillverkarna Logitech (box) och Sony (TV/box) stora förluster pga arga kunder, och drog i stora bromsen. När det redan var för sent och produkterna nerlagda kom Android 3.1/3.2-updateringar till dessa som tillförde viktiga egenskaper som hade inneburit andra försäljningsvolymer av produkterna om de funnits ute 8 månader tidigare (eller om produkterna lanserats 8 månader senare). Bla tillfördes Android Market (nu mera Google Play), Android Debug Bridge (adb) för utveckling, förbättrad hårdvaru-acceleration, moderniserad UI-layout per Android 3.*

    Eftersom (delvis andra) tillverkare nu jobbar på uppföljarprodukter och plattformen utvecklas vidare är det intressant för utvecklare att fortsatt bry sig om Google TV. Om man vill utveckla appar som skall fungera på Google TV via Google Play är det en stor fördel att ha riktig hårdvara att testa och demonstrera på och dessa produkter (Logitech Revue och Sony-produkterna) fungerar bra för det.

    I konfiguration är de förberedda för amerikanska TV-kanal-leverantörer men de går att få igång mot svenska kanalboxar på hyggligt sätt och de kan överta fjärrkontrollfunktioner från TV,set top box och förstärkare rätt bra.
     
    Last edited: 27 mar 2012
  7. foobar17

    foobar17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hmm, så även Sony lade ner sin produkt.

    Höll faktiskt på att försöka googla reda på den. Lite knökigt produktnamn att minnas, jämfört med Revue.

    Så m.a.o., just för dagen existerar det ingen Google TV (Android) box, att koppla till en existerade TV? Trist i så fall.

    Jag såg att Vizio kommer att lansera en liknande produkt, men uppenbarligen inte ännu.

    Är rätt sugen på att hacka ihop en app för Google TV, primärt för egen kompetensuppbyggnad.

    Förutom Revue (eller Sony) på eBay, några andra tips på GTV boxar, för app utveckling?
     
  8. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Angående Sony; jag var otydlig. De har inte givit upp helt. Det de slutade tillverka var "Sony Internet TV", modellerna NSX-nnGT1, där "nn" står för storleken i tum (24,32,40,46). Jag har en sådan 46" och det är en fantastisk produkt sedan Android-uppgraderingar kom, nu senast 3.2
    (3.2 tillför en del prestanda i hårdvaruacceleration kan man se om man kör en test-app
    på både Revue med 3.1 och Sony som fått 3.2)

    De verkar fortfarande ha sin kombi Google-TV-box/Blu-ray-spelare av tidigare version ute i handeln i USA (NSZ-GT1) men det är inte många som skeppar utanför USA.

    Här finns en i "öppnad kartong" som skeppar ut ur USA: http://www.ebay.com/itm/Sony-NSZ-GT...s_Recorders&hash=item3373a9d0c3#ht_500wt_1156 men det utbudet är inte stort.

    Däremot finns det gott om nya som säljs inom USA:
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw...t=1&LH_SALE_CURRENCY=0&_sop=12&_dmd=1&_ipg=50

    Vill man ha produkter för amerikansk marknad hit till Sverige bör man överväga att gå via mellanhand (freight forwarder) som jag gjorde med Sony-TV:n, i mitt fall http://MyUS.com som man kan ge uppdrag att köpa en produkt vanligtvis på Ebay i egenskap av amerikansk kund, och som de skickar vidare. Det kostar lite extra men eftersom det oftast är fri frakt inom USA så blir frakten från myUS till Sverige i vissa fall t om billigare än direkt från en Ebay-säljare. Sådant som säljs USA-internt kan ha lite lägre pris också. Och man kan ackumulera upp flera sådana inköpta fri-frakts-varor i sin Florida-brevlåda innan man bestämmer att de skall skickas i gemensamt paket. Det kostar 7 dollar per månad att ha en egen sådan Florida-address. Man kan alltid räkna med svensk 25% moms på det man importerar den vägen. Räkna på frakten här.
    Om man nyttjar deras Personal Shopper-tjänst (dvs att de köper åt dig från en säljare som vägrar skicka utomlands) tillkommer en avgift baserat på priset. Vad mer? Sony tillämpar inte internationell garanti på USA-specifika modeller, och du kan behöva 240->120 volt-transformator. Nåja mest ett alternativ för den som kan tänka sig att gå på slak lina för att säkra sitt exemplar av en hägrande produkt även om den inte säljs här i Sverige eller skickas hit av butiker.

    Men...jag har sett Revue till salu begagnat här på Swedroid ibland och då kan det bli billigare.

    Sony har annonserat en ny Google TV/Blu-ray-spelare (NSZ-GS7) som de lanserade på Consumer Electronics Show (CES) i Januari. Kolla in denna presentation. Den skall vara ute i butik i USA till sommaren och tydligen även i U.K

    Jag skulle tror det tar tid innan någon internationell rollout. De börjar nog med USA-först kanske England, och går det bra så tar man det vidare. Det krävs ganska mkt förberedelser för tillverkarna att se till att det finns stöd för kanal-leverantörer i land där man lanserar och robust installations-upplevelse så inte historien upprepar sig med mkt returer.
     
    Last edited: 27 mar 2012