Fråga: Google tvåstegsverifiering hur fungerar den?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Salvion, 3 dec 2021.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 639
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    jag skriver ifrån jobbet så jag har svårt att kolla detta på egen hand...

    Jag jobbar i en myndighet där vi har mycket loggar in på vad jag tror är någon form av ett virtuellt Windows skrivbord eller liknande (smartcard läsare och kod)
    Fram till idag och det funkat att för mig logga in på Googles tjänster som vanligt utan tvåsteg, gör också så hemma ännu, men nu vägrar google att släppa in mig utan tvåstegs verifiering på arbetet och min fråga är hur funkar detta, behöver jag varje gång jag loggar ut/inta emot ett meddelande eller sms för att logga in eller räcker det med 1 gång?

    Jag kan alltså inte installera eller styra något utom godkända websidor och tex google kommer jag in på men efter att användarnamn och lösen är inskrivet så så kräver den tvåsteg.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du bör få ett val (kommer dock inte ihåg om det finns hos Google men de flesta ställen brukar ha det) om du vill att hemsidan ska kräva 2 stegs verifiering varje gång eller inte efter första inloggningen
     
    bernard gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Du behöver något authenticator, ex. Googles och den visar en kod när du öppnar appen för varje sida som är registrerad för tvåstegsverifiering...

    Ganska enkelt men sen är det de som kräver tvåstegsverifiering som avgör hur ofta du måste använda den...
     
  4. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Google har rullat två stegs verifiering till alla. I detta fall om jag inte är helt ute cyklar kommer du få en notis i Google eller Gmail appen i din telefon där du ska godkänna inloggningen. Jag tror du kommer få göra det på varje ny enhet som du loggar in på.

    Edit: hittade länk om det jag menar Google 2-Step Verification: How to set up and manage your account security