Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Dessvärre vägrar fortfarande American Express implementera stöd för Google Pay, trots att det sedan länge finns implementerat i USA, Storbritannien och en rad andra platser utanför EU. Varför vet nog dessvärre bara en handfull anställda på American Express. Då jag själv var i kontakt med företagets svenska kundtjänst och frågade varför, och samtidigt påpekade att man svårbegripligt nog stödjer Apple Pay trots att Android är en betydligt större plattform fick jag som väntat bara de sedvanliga svepande floskelsvaren liknande "vi jobbar ständigt med att förbättra vår produkt".

    Det är med andra ord högst oklart var problemet ligger, och varför American Express inte tycks ha några som helst ambitioner att implementera stöd för Google Pay här hemma. Problemet har för en tid sedan även uppmärksammats av användare på reseforumet BusinessClass.se, där olika former av "e-finance hacks" gällande betalningslösningar, lojalitetsprogram och annat brukar avhandlas.

    Såvida man inte råkar vara i beslutsfattande ställning på svenska American Express är det enda som rimligt går att göra för att påverka företaget att kontakta kundtjänsten - telefonnummer och uppgifter om den engelska chatt som tycks finnas inbyggd i en av företagets många appar finns att läsa på hemsidans avdelning om kontaktinformation.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ok tack för förklaringen. Det är en Nothing 1 mobil jag har beställt så Google Wallet eller Plånbok blir nog mitt val.
     
    Hakan2 gillar detta.
  3. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Om du har ett kreditkort från Swedbank/Entercard så går det naturligtvis inte att betala med kontaktlöst i Google Pay (hur länge ska vi behöva vänta på det?). Det var bl a därför jag skaffade Curve.
     
    Johnh3 gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Aha, spännande. Du syftar på Google Pay-historik genom Google Takeout-funktionen nu, antar jag?
    Verkar underligt att bara äldre transaktioner fanns med. Kanske någon regel/policyändring som skedde just då. Du har gjort NFC-betalningar år 2021 och 2022 också antar jag. Du har inte bytt bank eller gjort något annat just vid brytpunkten som kan förklara skillnaden? Hur är det med 2019, hade du Google Pay då och gjorde NFC-betalningar?

    Vad för funktion var det som du klickade i nu, kan du guida mig fram till den eller beskriva vad den heter?
    Och till sist, om du skulle orka, kan du ladda upp en liten printscreen där man ser en eller ett par transaktioner, bara så att jag får en känsla för hur det ser ut i utdraget? Du kan ju välja någon ej känslig transaktion (typ ICA) alternativt maskera en bit.

    Då får jag själv begära ut ett Google Pay-utdrag och se om jag ser något i det, men antagligen inte, då jag skaffade Pay i våras ;)
     
  5. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Typ så.
     

    Bifogade filer:

  6. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Fast den där bilden säger ju absolut ingenting om dina NFC-betalningar, som var det som efterfrågaades. Den hänvisar bara till appen och pay.google.com visar åtminstone för mig inga NFC-betalningar heller.
     
  7. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Nä,ok. Jag trodde det var så eftersom det fanns hos mig betalningar för 2020 där för mig gjorda med telefonen men kan vara annat för dig. Trodde att telefonen använt NFC då. Står att betalningar med Google Pay, Wallet ska finnas där. Konstigt.
    Kanske någon annan kan svara.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Köp gjorda på Google Play Store finns också med där
     
    Klurre gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Jag tror att problemet just fick sin lösning.

    På denna länk (hämtad från bilden ovan) ser jag alla mina NFC-betalningar, från mars 2022 fram till idag:
    https://myactivity.google.com/product/gpay

    De har alltså gömt historiken i "My activity" istället för i Takeout eller i Pay. Ett något oväntat ställe.

    Av någon anledning verkar namnet på butiken där köpet gjordes inte synas, däremot syns en kartbild som visar exakt var betalningen gjordes, vilket duger nästan lika bra (antagligen sparat med GPS genom Pay-appen). Det står också i historiken att man "försökte" göra en betalning, varför jag misstänker att misslyckade betalningar dyker upp i historiken också utan särskillnad. Typ som att Google inte tillåts spara exakt information om betalningen lyckades eller inte, eller inte har tillgång till den infon. Det står även "uppskattat belopp", av någon anledning verkar Google inte vilja garantera att det är exakt belopp, kanske om banken lägger på något valutapåslag eller gör någon avrundning som Google inte har insyn i.

    Det känns som att Google inte får spara allt i detalj om varje transaktion, men att de har gjort någon slags mellanlösning här där de sparar så mycket de får/kan. Jag är nöjd iaf, då har jag en hyfsad historik, alltid något. Jag tror inte att detta raderas efter en tid utan att det sparas permanent, Google brukar vara duktiga på att informera om exakt hur länge saker sparas, ifall det finns en tidsgräns, men här framgår ingen tidsgräns.

    Kan ni andra besöka samma länk och bekräfta att historiken här sträcker sig flera år tillbaka för er som använt Pay så länge? Vore nice att få bekräftat att historiken sträcker sig hela vägen tillbaka till första NFC-betalningen ni gjorde.

    Den "inställning" som nämndes några inlägg upp i tråden, som ev. orsakar att historiken sparas eller inte sparas, tror jag är samma inställning som ligger typ högst upp på webbsidan jag här länkat. Den var påslagen för mig redan.
     
    dagr och Klurre gillar detta.
  10. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Japp, precis där om man klickar på länken var jag och rotade i inställningarna och klickade i rutan typ högst upp. Jag har för år 2020 registrerat. Sen hände något,gissar därför att inte rutan,alternativet ej ifyllt. Har ej betalat något nytt än. Då var jag inte ute och cyklade ändå... Får kolla senare. Tackar!
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För mig finns det historik tillbaka till oktober 2018. Det skulle kunna stämma med att det var då jag började använda Google Pay. För mig är inställningen högst upp "Anpassning på Google Pay" avslagen men jag ser historiken ändå.

    GPS-position med karta får jag bara på c:a hälften av betalningarna och mer än hälften av betalningarna står som "Prövade att använda kontaktlös betalning med Google Pay". Så många misslyckade betalningsförsök har jag inte haft i verkligheten, tvärtom har Google Pay nästan alltid fungerat problemfritt för mig. Så det verkar vara någon bug. I verkligheten tror jag att majoriteten av de köp som står som "Prövade att använda kontaktlös betalning med Google Pay" är riktiga köp som gått igenom.
     
  12. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Provade att betala med min telefon idag och det fanns där som det länkades till men det står provade att använda! Klickade på detaljer och nu finns betalningen där inklusive med vad,summa och plats,bild. Klickade i detaljerat tidigare som står lite längre upp i tråden och nu fungerar det för mig.
     
  13. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    På denna länken ser jag bara historik till 17 november 2020, inget efter det trots att jag betalar med Google pay dagligen?
     
  14. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Jovisst men igen då,om man som någon skrivit tidigare så måste man klicka i en ruta högre upp i länken. Anpassning av Google Pay för att få detaljerat att fungera med plats,summa mm. Måste dock göra ett köp efter och då visas det köpet. Fungerar för mig nu. Har du provat att botanisera i ditt Google konto. För mig fungerar det nu.
     
    Last edited: 2 aug 2022
    rodak gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Blev ett antiklimax med Google wallet för mig nu när jag bokade en bussresa. Stöder ju inte pkpass som är det format man (eller i alla fall jag) ofta får när biljetter etc skickas. Så min gamla Wallet-app fick åka in igen.

    (Är för övrigt inte helt på det klara vad diskussionen om NFC betalningar i inläggen ovanför gäller, men jag ser min historik sedan jag började använda det i vintras. Klickar på aktuellt kort och på en liten list-ikon)
     
    Klurre gillar detta.
  16. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Syns i banken,kortet också som du skriver,så..
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har samma problem upptäckte jag. Ingen historik efter den 17 nov 2020.
    Jag har letat och sökt i denna tråd och i alla inställningar jag kunde hitta i Google-kontot men jag fattar inte var denna lilla "ruta som någon nämnde att man måste klicka i" finns...?
     
  18. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Verkar vara denna man måste sätta på här:
    https://myactivity.google.com/product/gpay
    Screenshot_20220802-110414.png
     
    Klurre, milky81 och svenix gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    rodak, Klurre och milky81 gillar detta.
  20. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 627
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ALLA mina står som "Prövade att använda kontaktlös betalning med Google Pay" förutom kl 09.00 VARJE DAG då det står "Använde Google Pay" utan något belopp eller plats. Kan inte minnas att något köp har misslyckats alls. Fin historik. ;) Enda gången det står något annat är om jag använt Pay för att betala något direkt på någon sida. Alltså inte kontaktlös betalning.