Google Wifi Assistant / Google FI:s VPN-tunnel

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 30 sept 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Google Wifi Assistant kopplar automatiskt upp telefonen till öppna wifi-nätverk av hög kvalitet, och skapar en VPN-tunnel till Google så att datan blir säker. Det är praktiskt när man vistas på stan eller liknande. Wifi Assistant finns på Pixel-telefoner.
    Google Fi, Googles egen operatör som enbart finns i USA, erbjuder en VPN-tunnel som mig veterligen är densamma som Wifi Assistant erbjuder. Men Fi:s VPN-tunnel kan aktiveras när som helst, på vilket wifi som helst, om man är Fi-kund. Wifi Assistants tunnel kan enbart aktiveras per automatik när man blir automatiskt ansluten till ett öppet nätverk, det går alltså inte att manuellt trigga VPN-tunneln att startas, till exempel på sitt hemma-wifi eller på ett låst wifi man ansluter till på stan.

    Jag hade gärna använt Googles VPN-tunnel vid vissa tillfällen. Frågan är om någon experimenterat med detta och skapat en lösning som kan starta Googles VPN-tunnel genom att åsidosätta begränsningarna ovan? Antingen få Wifi Assistant att trigga igång manuellt, på vilket wifi man vill. Eller på något sätt skaffa ett Fi-abonnemang här i Sverige och aktivera tunneln den vägen (alternativt lura Fi-appen att funka här och utan abonnemang).
    Känns som att någon borde ha funderat i dessa banor, någon amerikan om inte annat. Vad tror ni, går det, någon som vill experimentera?
     
    bernard gillar detta.