Det var väl inte så mycket strul rent tekniskt i alla fall, vilket ju är den viktigaste biten. Under fredagen var det lite kö, men det var inte farligt. Destiny 2 hade förvisso problem, men det berodde ju på spelet/serverstrul hos Bungie, och inte på Stadia.
Logistiken har dock varit usel som alltid med Google, men rent tekniskt är det nästan ett under hur bra det fungerat från dag ett. Det är för min del svårt att begripa hur de lyckats lansera i så många länder samtidigt utan att det blev större stabilitetsproblem.
Jag hade väntat mig betydligt mer krångel och strul inledningsvis. För min del har tjänsten varit helt stabil och presterat väl under de ~7 timmar jag hittills hunnit spela sedan jag aktiverade kontot under torsdagskvällen. I den här tråden har det heller inte rapporterats om några större tekniska bekymmer från vad jag kunnat se.
Tror inte att någon annan aktör klarat av det. Jämför med tex Xcloud som bara har begränsad utrullning i USA+UK först.
Men sedan haltar också jämförelsen med Xcloud något eftersom Microsoft såväl som Sony kommer fortsätta köra sina titlar på konsolhårdvara i sina respektive moln. Det blir med andra ord mycket tuffare att hänga med i svängarna eftersom den hårdvaran snabbt blir föråldrad. Google kan relativt enkelt byta exempelvis GPU i Stadia-racken för att öka kapaciteten i en handvändning.
I slutändan är förstås innehållet det viktigaste, men det har blivit mindre vanligt med konsolexklusiva titlar och mer vanligt med cross play, och jag tror det kommer fortsätta så i takt som det dyker upp nya plattformar. Man förväntar sig numera ha möjlighet att spela mot/med kompisarna oavsett plattform.
Last edited: Nov 23, 2019