gps - använder data?

Diskussion i 'Allmänt' startad av razorx, 27 dec 2011.

  1. razorx

    razorx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag ska utomlands snart och funderade på det med gpsen. Mobilen sparar ju position vart man tar bilder osv.

    Om jag har data avstängt på mobilen men gps på ? Hur blir det då? Sparar han ändå positionen eller blir det inget gps stämpel på bilden?


    För jag antar att gps:en använder sig av mobildata?
     
  2. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det kommer fungera ändå, men det kommer ta längre tid för gps:en att hitta din position. Det som inte funkar är tex kartorna i Google Maps. Fast det finns en Labs funktion som man kan aktivera för att spara ner några kartområden så att det iaf går att titta på kartan.
     
  3. razorx

    razorx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    så gps:en använder inte data? Bara när den ska visa på kartor vart man är osv? gps kordinaterna fungerar ändå?

    Kan jag redan nu spara ner kartor för ett specifikt område i en annan del av världen för att sen använda det när jag kommer dit alltså?
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Om dataanslutning finns, så används den för att snabbare kunna hitta positionen. Annars används enbart GPS.
    Assisted GPS - Wikipedia, the free encyclopedia

    Ja, men bara för att titta och se var du är och gatnamn. Du kan inte använda bilnavigering, söka eller sådana funktioner.
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Och vill du använda gps navigering utan data-anslutning så finns det appar för det också. Titta under GPS i wikin här.
     
  6. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    GPS är helt oberoende av datatrafik. Geotaggningen på foton är ju enbart koordinaterna för där du är, sen är det ju upp till Google Maps med fler att tolka och visa den informationen sen.

    A-GPS, assisted gps, drar nytta av alla olika nätverk den kan få kontakt med. Framförallt själva mobilnätet, men även som påpekats tidigare kan wlan användas också. Varje mast har en känd position och det gör det mycket lättare för GPS:en att hitta rätt satelliter. Vet dock inte om nån datatrafik behövs för att mobilen ska få mastens position eller inte.
     
  7. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Rätta mig om jag har fel, men vad A-GPS gör är väl att den "varje måndag" laddar ned data över satelliternas position så att den vet vart den ska börja leta.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag tror att ni båda har rätt om a-gps, dvs båda sätten att snabba upp gpsen finns.