Gps app till Android, för sjökort,topografiska kartor mm

Diskussion i 'Applikationer' startad av albinsson, 10 aug 2009.

1. albinsson

albinsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej

Jag är väldigt sugen på en telefon med android os men......

Idagsläget har jag en trög SE P1i. Där har jag dock ett program som heter Smartcom Navigator, där jag kör sjökort samt gröna kartan. Och har möjlighet att köra vilken karta jag vill, bara jag kalibrerar den ordentligt i OZI Explorer.

Jag söker och söker, men hittar ingen liknande applikation för android?

Vet någon om det finns, eller måste jag sikta på en symbian eller WM mobil?

mvh albinsson

2. neuro

neuro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag bytte upp mig från SE P1i till HTC Magic i förra veckan. Jag använde P1:an som både bil-GPS och navigator ute i skogen (mestadels i Geocaching-syfte). För det senare använde jag ett program som heter TrekBuddy. Till min glädje såg jag att det precis blivit portat till Android.

TrekBuddy tar kalibrerade tile-baserade kartor i ett eget format. Jag har sett OZI Explorer nämnas i sammanhanget så jag tror du kan använda det. Annars finns det bra kartskapare särskilt för TrekBuddy. Du hittar Trekbuddy på http://www.trekbuddy.net/forum/

3. albinsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det låter ju väldigt lovande.
    Har du själv testat det på android och fått det att fungera?

4. neuro

neuro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag har kört det en del. Några småbuggar har jag hittat (men inte hunnit rapportera in ännu): I navigeringsläget (navigera mot Waypoints från GPX-fil) försvinner pilarna som refererar aktuell bäring och riktning mot målet. Dessutom lyckas jag ibland låsa skärmen och får inte upp den igen (egen knapplåshantering).

5. albinsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Okej..
    Jag har läst runt lite om trekbuddy nu och ser att det verkar vara under ständig utveckling.
    Testade även att installera och köra lite på min p1i. Men det verkade vara en hel vetenskap att konfigurera kartorna så dom passade från ozi. Men jag lyckades trots allt med den biten, Men saknar endel godbitar från smartcom navigator. B.la. zoom in och ut hittade jag inte i trekbuddy, det kan ju vara väldigt bra om man vill få lite översikt. Kanske jag letade dåligt men.... Gränssnittet är en annan bit jag saknar från smartcom.
    Jag gillar verkligen det programmet, synd bara att utvecklarna av det verkar ha lagt ner.....
    ta en titt på www.wild-mobile.com om du vill jämföra...

mvh Andreas

6. neuro

neuro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kan vara lite bökigt. I och med att det är tile-baserade bitmapkartor så går det inte att zooma som på en vektorbaserad karta, däremot kan du skapa en atlas som innehåller flera zoomnivåer av samma kartmaterial och byta mellan dessa.

TrekBuddy atlas Creator (http://sourceforge.net/projects/trekbuddyatlasc/) låter dig välja ett kartområde, en kartkälla (Google maps, OpenStreet map, m.fl.), zoomnivåer at tinkludera och sedan exportera detta till en TrekBuddy-atlas. Mycket behändigt.

När det gäller GUIt så kan jag hålla med om att det är lite bökigt. Programmet är ju väldigt generellt för att fungera likadant på i princip alla telefoner det stödjer (Symbian, Windows mobile och nu Android) så det har väl blivit "minsta gemensamma nämnare" i utformningen av GUIt. Jag hoppas att Android-spåret blir mer optimerat efter våra förutsättningar.