GPS & Batteri frågor

Diskussion i 'Blade' startad av vega2k, 24 feb 2011.

  1. vega2k

    vega2k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Går i tankarna om att införskaffa en Blade så tänkte höra lite om luren.
    Först hur är GPS är den bra, snabb behöver den data(3g) för att funka?
    Sedan hur många Volt och mAh är standard batteriet i Blade på och hur länge klarar sig mobilen om man använder den som GPS?

    Tack.

    EDIT: Om någon undrar så är jag intresserad av att endast använda mobilen som MP3 spelar/GPS och självklart att ringa på allt annat(spel) är så gott som ointressant för mig ;)
     
    Last edited: 24 feb 2011
  2. fellow

    fellow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag skaffade min ZTE Blade för att använda som GPS och är supernöjd. Tilläggas ska att kvalitén på GPS verkar vara ojämn, vissa (som jag) har grym precision (2-7meter, 10 satelliter, uppstart på ett par sekunder) och vissa har måndagsexemplar. Den behöver inte datatrafik för att fungera, men den har möjlighet till A-GPS som kan slås på om man så vill. Personligen har jag A-GPS alltid avslaget för att spara pengar, funkar klockrent utan det. Uppstarten är ett par sekunder, förutom första gången då den ska indexera satelliterna.

    Batteriet klarar sig olika beroende på hur du ställer in GPS-en. Vissa mjukvaror kan man ställa in på batterispar-mode som minskar precision något. Räkna med 1 till max 12 timmars batteritid (ja det varierar:) ). Ska du ha den i bilen rekommenderar jag en USB-laddare. Mjukvarorna går att testa på market, har testat de flesta på ZTE Blade och Android 2.2 (version jjrls9+hardware acc pack) och rankar de såhär:


    1. Navigon. Minimalistisk. Endast en rad info i displayen, vilket är för lite även för en hardcoreminimalist som mig. Mer info kan får fram om man tricker på (i) knappen. Navteq kartor. Bra program för den som inte kör utanför EU.
    2. iGO. Ser ut som ett dataspel. Egentligen inga nackdelar förutom utseendet. Klarar olika slags kartor, även från de okända aktörerna på marknaden. Täcker hela europa, inte bara EU.
    3. Google Ownhere 5_1. Snabbast av de alla men inga kartor på sdkort = oanvändbart utomlands. Trots google så tycker jag att det är plottrigt och för mycket lullull.
    4. Sygic Aura. Snabb uppstart, snygg, många funktioner utan att vara plottrig. Klarar både Navteq och/eller TeleAtlaskartor. Lite buggig. Dåliga kartor utanför EU.
    5. CoPilot. Slö på min Blade, speciellt skrollning är buggig. Gillar inte utseendet heller. Många funktioner. TeleAtlas (?) kartor. Täcker hela Europa, inte bara EU.
     
    Last edited: 4 mar 2011
  3. vega2k

    vega2k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svaret, tror det blir ner och köpa en imorgon. ^^
     
  4. Skogstobbe

    Skogstobbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Vad kostar det att använda sin gps?
     
  5. fellow

    fellow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Användningen av GPS kostar ingenting (så länge A-GPS är avslagen). Kommunikation är enkelriktad dvs man tar emot en/flera signaler som finns överallt och beräknar positionen sen. Man skickar ingenting tillbaks till satelliten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

    Vissa mjukvaror som Google Ownhere och liknande open source är gratis inkl gratiskartor. Andra kostar som engångssumma eller som en månadskostnad (som tex Telia Navigator).

    Sygic Aura är en engångskostnad på 60€ (<600kr), med gratis uppdatering av kartor ett år frammåt. Antar att den fortsätter fungera efter att det året gått ut. Gratisversion fungerar i 7 dagar.
     
    Last edited: 25 feb 2011
    Slaneby gillar detta.
  6. Skogstobbe

    Skogstobbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Okej härligt har alltid trott att det kosta pengar
    Vad är A-GPS?
     
  7. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    positionering med hjälp av mobilnätet, googla så ser du...
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ska jag vara helt ärlig så har jag inte 100% koll på allt som A-GPS gör men jag skall iaf försöka förklara lite...

    För det första så när det gäller en renodlad GPS (ej telefon) så positionerar den enbart genom att ta emot satellitsignler. Detta fungerar men för att kunna räkna ut position måste den veta tid, satelliternas positioner osv... Startar man en traditionell GPS första gången, när den varit avslagen länge eller när den förflyttats en lång sträcka avslagen så kan den första positioneringen ta ganska lång tid. Jag tänker inte gå in i detalj vad det beror på.

    En mobiltelefon har lite större möjligheter att snabbt lista ut var den är. Den kan nämligen via mobilnätet ta reda på ungefär var den är (m.h.a. mobilmastpositionering), vad klockan är och dessutom ladda hem den s.k. GPS Almanackan via internet istället för att vänta 10-20 minuter på att få en komplett sådan via satellit. Detta är vad A-GPS kan hjälpa till med. A-GPS = Assisted GPS. Kostar lite datatrafik men snabbar upp "first fix".

    Sen har vi en aspekt till. GPS satelliter och atomklockor i all ära men det finns saker som kan förstöra noggrannheten genom att fördröja signalerna uppe i atmosfären. I moderna renodlade GPS:er har man ett system som i USA kallas WAAS och i Europa EGNOS (Asien har också ett system som jag inte minns namnet på). Detta går ut på att man har ett antal fasta referensstationer (Sverige har en i Gävla vad jag vet) som kan beräkna felet i GPS-positioneringen för tillfället och m.h.a data från flera såna stationer så skickar man ut korrigeringsdata via geostationära satelliter och man kan med vanliga GPS komma ner i noggrannheter runt +/- 2 meter under goda förutsättningar.

    Nu har jag iaf aldrig sett en mobiltelefon med GPS som indikerat att den sett några EGNOS satelliter så jag tror att på mobiltelefoner så tar man in denna korrigeringsdata via internet istället vilket är smart eftersom man på våra breddgrader alltför sällan har speciellt mycket nytta av de geostationära EGNOS satelliterna. Detta är vad jag förstått också en fördel med att ha A-GPS påslaget.

    (Sen vill jag bara påpeka att de nogrannhetssiffror som anges på telefonen och även på riktiga GPS:er alltid skall tas en eller flera nypor salt. Att göra en bra noggrannhetsberäkning för en GPS-position är rena raketforskningen. Google gärna lite på GPS, DOP och EPE om du är nyfiken.)

    Kortfattat, A-GPS är en bra sak, kan kosta någon krona i datatrafik men kortar ner fix tiderna och ger eventuellt en smula bättre noggrannhet.
     
    Last edited: 25 feb 2011
    lono och Skogstobbe gillar detta.
  9. fellow

    fellow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    A-GPS används för att få index över satelliter i realtid pch ställa in klocka med hjälp av telenätet. Behövs inte längre iom blade sköter det exemplariskt. Med det blir uppstarten under en sekund, men kostar pengar. Inget att ha utomlands alltså.

    Edit: Ser att vi skrev svar samtidigt, allt är sagt en post tidigare.:)

    Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
     
    Skogstobbe gillar detta.
  10. fellow

    fellow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Blade ställer sin klocka via ntp-servern, har sett det i nån configfil till GPS. Använder man nätet sällan kan jag tänka mig att det tar längre tid att få en klockfix direkt från satelliterna.

    Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
     
  11. Skogstobbe

    Skogstobbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    tack ska ni ha :)
     
  12. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har nu testat följande i en glasveranda med fri sikt utåt o uppåt, förhoppningsvis måttliga elektromagnetiska störningar.
    - iPhone
    - HTC Tattoo med 2.3
    - Blade med JJ9 2.2
    - Biltemas traditionella magnetkompass köpt för 40 kr

    Jag använde ett träbord, jag vred o snurrade, testade olika kompassappar för GPS resp magnetiska. Jag la apparaterna en bit från varandra så de inte skulle påverka varandra. Visst hoppade nålarna ibland, men alla pekade åt samma håll, utom Biltemas kompass, som nästan alltid var 15 grader off.

    Slutsats: Det är nog inget fel på min Blade, däremot kanske på Biltemas kompass.

    Mer seriöst test bör ske utomhus.:teeth:
     
    Last edited: 25 feb 2011
  13. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Någon som provat Navigon på Blade? funkar bra?
     
  14. Anders1

    Anders1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Navigon fungerar mycket bra på min Blade, har inget att anmärka på faktiskt! Den har visat korrekta rutter hittills, indikerat vilket körfält man bör ligga i etc.
     
  15. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    möket bra! får jag in pengarna på kontot imorgon så köper jag den. hade tänkt använda den som GPS i bilen.
     
  16. söderbäck

    söderbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    kallt_kaffe's inlägg beskriver GPS och GPS-A bra.
    Vill dock tillägga att GPS-A inte är så prisvärt eller rekommenderat om man använder navigatorn utomlands eller nära sveriges gränser. Kan ju bli mer än "några" kronor om priset per megabyte ligger på exempelvis 150 kronor som det gör under taskiga förhållanden även inom europa. Använd alltså endast GPS-A inom samma land som telefonabonnemanget är registrerat i.