GPS dålig, mjukvara eller hårdvaran eller bara min telefon?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av tbear, 5 jul 2010.

  1. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    GPS:en i Galaxy S är inte alls bra

    Genom att uppgradera firmware så blir i alla GPS:en stabilare, men den är långt ifrån bra

    Min X10:a hittar direkt 10-14 satelliter (3,6 meters noggrannhet) och använder alla men Galaxy S hittar 10 satelliter och använder 5-6 på exakt samma ställe (10-30 m noggrannhet)

    Detta verkar vara konsekvent

    När man släcker skärmen och tänder den igen så måste den börja om från början, det behöver inte X10

    Galaxy S har inte A-GPS, varför, trodde verkligen att alla moderna telefoner har detta??

    GPS test är ypperligt att se stabiliteten, men det märks också i maps, att pricken försvinner mellan det att skärmen gått ned i strömspar och man tänder den igen

    Vad säger ni andra, sett på XDA att jag inte är ensam, men hur är det för er?

    Skall testa med senaste firmware nu ett par dagar och se om det är någon bättring i verklig användning (bara kört denna firmware i någon timme så här långt)
     
  2. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jo den har A-GPs stöd, alla mobiler har det idagsläget
     
  3. nyacks

    nyacks Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    isamma problem här. cyklar med en polare som har en desire jag cyklar 30km han cyklar 20km mina linjer ser ut som ekg linjer med ströpunkter rakt ut i vildmarken.
     
  4. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det är mjukvarubuggar, de har antagligen pushat ut mobilen så fort de kunde för att inte låta HTC ta hela marknaden
     
  5. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    ? tror knappast det
     
  6. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    För komponenterna i mobiler är istortsätt samma. Annars måste det vara antenn problem
     
  7. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    det är mjukvaruproblem men tror inte de vill släppa ut den som snabbt som möjligt så att HTC tar över marknaden...vad jag läst så har Desire mer buggar än SGS
     
  8. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja man kan ju tycka det, men i både HTC och i SE X10 så ser man i GPS inställningarna "använd assisted GPS"
    Men inte i Galaxyn?

    Och den uppträder inte som att den ha A-GPS, den borde vara mycket rappare och stabilare att få en intial fix mot satelliterna då. Känns som den kallstartar varje gång man sätter igång den tom, vilket iofs inte har enbart med agps att göra.

    La til en bild på skillnaden i inställningar som jag pratade om
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 6 jul 2010
  9. ezgenesis

    ezgenesis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vet inte varför SE har gjort sådär, men "A-GPS" är det samma som "Använd trådlöst nätverk", de innebär att telefonen får hjälp av masterna att ge en grov possitionsangivelse vid uppstart och om GPS signalen är förlorad...
     
  10. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är inte samma som använd trådlöst nät, a-GPS använder mobilnätet samt laddar ned data för att snabbare hitta vilka GPS satelliter som den skall förvänta sig är närmast (typ)
    Behövs tydligen inte ens tre satelliter för att få en positionering med a-gps

    http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

    trådlöst nät är att google (typ) har koll på var olika ssid är placerade (som plockar in det från diverse håll) och man behöver då inte gps för at få en grov positionering
     
  11. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag skrev i en annan tråd om mina GPS-problem och att jag hade mailat Samsung.
    Idag fick jag svar... Först undrade jag om dom har samma supportpersonal som Comhem.
    Jag skrev bl.a. till dom att signalstyrkan är bra, men den vill inte låsa ordentligt och tappar låsning hela tiden trots bra signal. Då svarar dom att jag ska stå utomhus under öppen himmel, så ska allt bli så bra så. Jag tar det svaret som ett hån mot mig och att dom är oförskämda. Det visar ju tydligt att dom inte tar sina kunders klagomål på allvar.
    Jag lyckade bita ihop och skrev ett mail till idag där jag förklarade ännu tydligare problemet. Jag ifrågasatte också att dom verkligen läst min fråga. Får se om dom fattar den här gången.
    Får jag ett sånt idiotsvar igen så lägger jag upp alltihop här så ni får läsa.
     
  12. nyacks

    nyacks Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jo man får nog inte så mycket bättre officiellt svar. konstigt då man kan väldigt lätt jämföra olika telefoner under samma förhållanden och sgs suger rejält på gps noggranheten.
     
  13. nyacks

    nyacks Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    behövs nog ett jämförande test från en tidning eller hemsida med god "renome" wink wink för att samsung skall erkänna problemet. så swedroid ta ert ansvar gps är en såpass viktig del på en modern telefon
     
  14. tidelipop

    tidelipop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också problem med GPS'en. För att få Navigon att fungera så måste jag starta om mobilen, då kan det funka om jag har tur. Annars försöker den oftast inte ens koppla på GPS'en. Skitdåligt är det på en i övrigt strålande mobil.
     
  15. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag har haft korrekta positioneringar när jag testat My Location och igår kunde jag testa navigering med Navigon för första gången. Jag upplevde två små skavanker.

    1. När jag började köra tappades GPS-signalen. Den kom tillbaka efter 15 sekunder och började guida mig direkt.
    2. När jag körde på en riksväg fick telefonen en gång för sig att jag svängde in på en kort väg som är en återvändsgränd. Den vägen låg dock nära och parallellt med vägen jag körde på, plus att telefonen korrigerade sig efter 3-4 sekunder.

    Utöver de två skavankerna fungerade GPS:en helt klanderfritt. Den visade konstant korrekt position och alla röstuppmaningar kom vid rätt tillfällen. Bortsett från att jag tappade kontakten i 15 sekunder är det gott och väl inom mina förväntningar på en telefon-GPS.

    Jag kör för övrigt med XXJF3.
     
    Last edited: 7 jul 2010
  16. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Jag har inga problem alls med min GPS efter att jag flashat den till JFB...
    Den funkar stabilt och ligger inom 10m felmarginal.
    Använde Navigon en hel del igår och det funkade klanderfritt med fartkameror och allt, den drar dock ganska mycket ström vid navigering så man måste absolut ha en laddare med vid en längre tur..
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi skickade iväg ett mail till Samsung och frågar om de känner till problemet med GPS-enheten och om de kan bekräfta ett en lösning är på gång i en officiell svensk firmware. Vi har själva upplevt att GPS-enheten inte alla gånger beter sig som sig bör (den fungerar dock stundvis utan problem).
     
  18. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skall bli kul att se vad dom svarar,

    Kuriosa
    jag satt på en restaurang ute i centrala stockholm tillsammans med en desire ägare och en iphone 3gs ägare, iphone och desire hade en position på 5-10 sekunder, jag gav upp efter ca 1 minut

    Hela gick ut på att jag har en jättecool telefon, men att GPSen suger...
    Blir otroligt uppenbart när man jämför med andra telefoner i samma segment
     
    Last edited: 7 jul 2010
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fick precis svar från Samsung. De misstänker att problemet kan vara gemensamt med det 3G-relaterade problemet som beskrivs i tråden här. Då de precis börjat med att undersöka det så bad de att få återkomma och meddelade att det kunde ta lite tid då det är semestertider.

    GPS-modulen som sitter i telefonen skall enligt Samsung vara gemensam med många andra Android-telefoner på marknaden.

    Så länge bör ni som har problem fortsätta att göra Samsung varse om det genom att antingen ringa dem eller kontakta dem genom formuläret här, så att de får lite data att arbeta med.

    Bifoga information om vilken operatör ni har samt vilka inställningar ni använder er av under "Location and security" eller "Plats och säkerhet" och mjukvaruversion (About phone->Baseband info) och beskriv felet så ingående ni kan.
     
  20. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    När du nämnde tid så testade jag att gå ut och ta tid på hur lång tid det tog att få en låsning på min position och det tog ganska exakt 10 sekunder. GPS:en borde således vara likvärdig Desire när den fungerar.

    Har dock varit med om att Desire:ns GPS strulat och hört än mer dåliga saker om den i 3GS så att det varierar verkar väntat. Dock är det ju något uppenbart fel när man inte får låsning på en minut.