Problem: GPS - dålig positionering

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Ann-Cathrine, 1 aug 2011.

  1. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag använder GPS mitt i stan i Sthlm och kan då få vänta en halvtimme innan rätt position hittas vilket såklart är värdelöst. Om jag låter telefonen ligga still hemma går det fortare att hitta position men det är ju inte så en GPS används.

    Jag undrar nu om det går att göra något åt detta? Hjälper inte med WiFi påslaget och det hjälper heller inte med olika GPS appar eller att stänga av och sedan slå på telefonen igen.

    Någon med tips?
     
  2. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om GPS-delen varit avstängd under några timmar så tar det en stund innan första sateliten har hunnit leverera en kalender till enheten. (kalender= positionen av synliga satelliter där du befinner dig). Om du befinner dig på gatan med en massa höga hus runt dig så har signalen från satelliterna svårt att nå fram. Då kan det ta ganska lång tid att få en s.k. fix.
    Testa hur fort det går när du är på ett öppet fält utan hus runt omkring. Borde inte ta mer än 10 sekunder. Ute på Gärdet t.ex.
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Sen är det viktigt att du har datatraffik igång och använder trådlösa nätverk för positionering om du vill ha bra prestanda. Då får du en grov positionering samt satellitinfo som underlättar beräkningarna för GPSen.
     
  4. AndersE

    AndersE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nä, det beror på kassa/svaga gps chip i mobilerna. Min 6-7år gamla mio gps hittar satelliter på under 5min även om den varit avstängd i flera månader..

     
  5. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER


    Jaså, kassa & svaga chip i dagens mobiler? Nu börjar du generalisera och hitta på för mkt. Dagens chip är tvärtom mkt avancerad och kraftfulla.

    Du har tydligen problem med din GPS, det innebär inte att alla har det.

    Med A-GPS (dvs använda trådlsa nätverk) och acceptabel täckning (säg minst 6-7 sateliter synliga) så ska man få fix inom 5-60sek i stort sett jämnt.

    Även utan A-GPS får man också oftast snabb fix (5-60sek).

    I undantagsfall så kan det ta lång tid, speciellt utan A-GPS det har jag själv beskrivit i flera poster här på Swedroid, men händer det ofta utan specialla omständigheter är det något problem i systemet.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 749
    Mottagna gillanden:
    44 745
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du går in på Inställningar->Om telefon och sedan slår ett öga på "Grundversion". Vad står det för tre tecken efter efter XW?

    Det kan vara så att du har en lite äldre mjukvara på telefonen och det kan då löna sig att testa en uppdatering. Du kan göra en sådan manuellt genom programvaran KIES som finns att hämta hem här eller genom att välja alternativet "Programuppdatering" i telefonen: http://www.samsung.com/se/support/m...softwaremanual.do?page=MOBILE.SOFTWARE.MANUAL
     
  7. AndersE

    AndersE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag menade kassa chip i samsungs mobiler.. Det är ju väldigt känt att galaxy har STOR problem med GPS. JAg har suttit o kolla lite utländska forum ett tag nu, och det är jättemånga som har problem med gps'en.

    Som jag har skrivit innan så har jag alla hjälpmedel påsatta, och det hjälper inte. Jag väntar på ny firmware, funkar det inte efter det heller så skickar jag min på rep.


     
  8. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hur många är det som har klagat? Hur många miljoner galaxy s2:or har det sålts?

    Man skapar ju inte en tråd där det står: "Min GPS fungerar alldeles utmärkt"
    Och när du säger galaxy, pratar du om s1 och s2 eller om alla galaxy mobiler?
     
  9. danne

    danne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min uppfattning är att både S och S2 funkar markant sämre än de flesta andra mobiler, oavsett mjukvara. Dock funkar S2 tillräckligt bra.
     
  10. Falconary

    Falconary Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min tidigare SGS2 tog minst 1 min på sig att hitta min position, bytte ut den eftersom jag det verkade vara hårdvarufel, men det är exakt samma problem i den nya SGS2 som jag har nu. Får vänta väldigt länge, minst 1 minut till jag får fix, medan andra vänner med iphone får fix inom 4-5 sekunder (utan att använda datatrafik o dylikt). Jag förstår verkligen inte hur så många får en så snabb fix med SGS2. Liksom har jag verkligen oturen att ha råkat ut för två defekta telefoner...
     
  11. Kåbe

    Kåbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Hade samma problem, men en factory reset senare får jag fix inom 10-30 sekunder.
     
  12. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Detta gjorde att jag gick över till Htc sensation.
     
  13. AndersE

    AndersE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det gjorde jag också, 2 ggr till o med. Det hjälpte 1-2 dagar sen var den seg igen.
    Jag börjar misstänka programvaran. Då det oftast efter att ha kört tex "GPS aids" eller "GPS status" funkar mycket bättre ett tag.

     
  14. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Jag tycker det beror mycket på appen som försöker få access till GPSen. RunKeeper tar 1-2 minuter på sig att få en "fix" medan MyTracks tar 5-10 sekunder och verkar tracka mer exakt än RunKeeper. GoogleMaps är det lite olika med, ibland tar det längre tid, ibland kortare.
     
  15. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag tror inte du ljuger om dina observationer, men jag tror din slutsats är fel. En app begär bara position från android och inget annat, så det ska inte kunna påverka (mkt intressant om så är fallet iofs). Låter som vanlig slumpmässighet bara.

    Satelliterna rör på sig hela tiden och ger olika fixtider och precision vid olika tiillfällen plus en rad andra faktorer som gör att fixtider varierar.
    Sedan om man testar olika appar i en följd så kommer ju fixen från första testet påverka fixtiden för appen man testar efteråt.
     
  16. Marie71

    Marie71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag upplever inga problem med gps, tycker den hittar position snabbt, fem-tio sekunder brukar det ta som mest - den hjälpte mig att hitta i stan idag (Stockholm). :) Gick utmärkt. Och Runkeeper använder jag ofta när jag cyklar, fungerar också hur bra som helst.

    Så det kan ju vara lite så att man bara hör om problemen, inte när det fungerar?

    Hoppas det löser sig.
     
  17. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    SGS1 har mycket riktigt problem med GPS. Det beror på antennen och har inget med gps chippet att göra för den som är intresserad.

    SGS2 har inga kända gps problem, det är SBS som är problemet.
     
  18. AndersE

    AndersE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    twisted1:
    Och vad är SBS då för oss som inte vet?

    Min GPS har plötsligt fungerat snabbt och bra i 3 dagar. Men igår så var den tillbaka till sitt sega jag igen.
    Det känns lite som att den känner för att fungera ibland, om det är bra väder och nerförsbacke typ.
     
  19. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Inget relevant, jag var lite grinig där igårkväll bara :)
     
  20. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Har skrivit det förut och skriver det igen. Tror att 99% av alla fel med GPSen är mjukvarurelaterat. La in smabergs ROM Touch-X. Nu funkar den bättre än någonsin. Låsning på mellan 3-5 sek och noggrannhet på 5-20 meter. Spåren i runkeeper är nu lika bra som i tantens HTC Legend. Mer kan jag inte begära. Har haft liknande "fel" som många andra här och experimenterat mig fram och tillbaka. Slutsatsen är alltså, lägg in en custom-ROM så ska det nog bli bättre, specifikt ovanstående ROM.
    Givetvis tråkigt att man ens ska behöva göra det, men ändå, varför inte....? Man får ju världens i särklass bästa mobil! :)