GPS eller A-GPS...

Diskussion i 'Blade' startad av hans peter, 19 jan 2012.

  1. hans peter

    hans peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Var hittar jag en uppgift om huruvida min Blade är utrustad med en A-GPS eller bara med en GPS?
    /hans peter
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    hans peter gillar detta.
  3. hans peter

    hans peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack, Craist, för länkarna. Jag hade dock hoppats på någon uppgift inne i själva telefonen. :)
    /hans peter
     
  4. frank

    frank Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Den har både GPS och A-GPS.
    GPS använder sig utan en mottagare för att ta emot gps-signaler. Det ger dig en exakt position om var du befinner dig.
    A-GPS använder mobilmaster/wifi-nät för att lokalisera dig. Ger dig mer en uppfattning i vilket område du befinner dig i.
    Välj aldrig en enhet med endast A-GPS.

    Under inställningar->plats och säkerhet kan du välja vilken/vilka du vill använda dig utav. Kör du med båda så går det oftast snabbare att få en fix för den riktiga GPSen.
     
  5. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nja...
    Assisted-GPS (som det heter med ett längre namn) används för att snabbare få fix med GPS-mottagaren. Det gör den genom att utifrån närliggande mobilmaster lista ut ungefär var den är, och sedan fråga en databas vilka satelliter som är synliga just nu just där.

    Då kan GPSen istället för att lyssna på måfå direkt ställa in rätt frekvenser för de satelliter som är lönt att lyssna på och strunta i resten. Det spar mycket tid.

    Positionering med hjälp av mobilmaster är alltså INTE A-GPS,däremot första steget i att få snabb mottagning med hjälp av A-GPS
     
  6. hans peter

    hans peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hej, team@ och frank! Ni har säkert rätt båda två. Så här står det i Wikipedia:

    Assisted GPS eller A-GPS är en GPS-teknik som förenar GPS-systemet med mobiltelefonnätet. I och med A-GPS kan sökandet efter GPS-satelliter göras betydligt snabbare i enheter som till exempel mobiltelefoner där GPS-funktionaliteten inte är aktiv hela tiden.

    När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.

    Funktionen kan även användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position.

    Operatören måste ha stöd för funktionen i sitt nät.


    På det stället som frank föreslår hittar jag bara rubriken "Använd GPS-satelliter" med möjligheten att avmarkera om jag vill spara batteri.

    /hans peter