GPS Fix av Samsung.

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Perka, 22 sept 2010.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    samma här. Kortare sväng förvisso, men den följde faktiskt vilken sida av gångbanan jag var på och krånglade mest första 50 metrarna, antagligen för den inte sökt färdigt satelliter

Har inte provat med bil än dock

2. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Min GPS ha fungerat utmärkt sen jag köpte telefonen 26 juni! Förut tog den lite lång tid på sig att hitta satelliterna men med 2.2 går det snabbare. Annars har den alltid varit bra.. körde lite test med hjälp av mytracks här om dagen efter jag lagt in 2.2. Och det ritade vägen så fint..det var med bil..nu skall jag även ta en promenad för att se att den fortfarande visar lika säkert som tidigare :)

3. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    någon som har koll på vad det sitter för gpschip i våra lurar? minns jag helt fel när jag vill minnas att det är ett nyutvecklat chip som sitter i våra samsungar?

4. bibliotekarien

bibliotekarien Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Cyklade en runda på 40 km igår med Cardiotrainer och GPS aktiverad. Har även en cykeldator på hojen som mäter sträckan analogt. Innan uppdateringen brukade det alltid skilja någon km mellan GPS och cykeldator. Cykeldatorn mätte alltid en något längre sträcka, vilket kunde förklaras med att GPS'n tog genvägar ibland.

Efter gårdagens runda kan man konstatera att skillnaden är i det närmaste utplånad. Skilde c:a hundra meter mellan cykeldator och GPS. När man granskade kartan i efterhand kunde man också notera att GPS'n inte tar genvägar särskilt ofta och när det hände var de knappt noterbara.

Summa sumarum, Froyo var mumma för SGSGPS. :)

5. christi@n

christi@n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Körde runt med "GPS test" igår för att se hur den uppförde sig. Den hade hela tiden kontakt med 10-12 satelliter, använde oftast 11 och sade att den hade en noggranhet på 5 eller 10 meter under hela testperioden, i cirka en halvtimme runt omkring i Kungsbacka. Jag stog still med bil, körde runt med bil och var utanför bilen. Vad nu dessa värden gör för real life navigering är kanske en annan sak :)

6. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det låter lovande ang. GPS:en i FroYo... ska testa en löprunda och se hur bra den presterar :D

7. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Har prövat ett par cykel- samt gångrundor... Min GPS var totalt oanvändbar med de FW jag provat innan (original jf3, jm5, jm8). Med officiella froyo'n gick det MYCKET bättre. Tjejen har en HTC Legend som jag jämförde lite med. Och SGSn är nästan lika bra som den. Och det är jag 100% nöjd med, med tanke på hur kass den var från början hade jag inte väntat mig att dom skulle lyckas fixa till den över huvud taget. Så, den tackar vi för samsung. :)

8. Malte

Malte Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, kan bara konstatera till slut att GPS suger även med 2.2, iaf om man har minsta krav på precision...

9. sDsB

sDsB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaså? Jag tycker den är hyfsad. Visst den slår ju inte min Oregon 300 direkt, men 2.2 var en rejäl förbättring.

10. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Kan nog inte annat än att hålla med dig tyvärr... När jag kör maps, står stilla, håller markören på att rör på sig hela tiden.

När jag kör MyTracks och Sportypal så går den inte alls där jag rör mig. Fel på mellan 20 och 75 meter hela tiden nästan.

Tröttsamt...

11. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

aldrig funderat på en riktig gps då kanske? dom brukar ju vara bättre om man är ute efter exact precision?

12. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Nä det har jag faktiskt inte. Känner väl mest att det skulle va kul när man är ute och springer. Inte så seriös faktiskt:) Men tycker att den borde kunna funka lite bättre än den gör nu ändå. Men det är inte så jag står och faller med detta.

13. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

men sluta gnöla då, det är ju endå en skabbig mobil, tänk på allt skit den stackarn måste hålla reda på för att inte tala om all pr0n, då är det väll klart att gpsen blir lite flaxxig :)

14. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag skulle nog inte säga nåt men det verkar ju vara så olika från användare till användare tycker jag. Eller oxå är det att alla har olika krav. I övrigt gnölar jag fasen inte;)

15. Hostis

Hostis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Detta med gps:en är faktiskt ganska intressant. Med tanke på att vissa inte upplever problem medans andra har kraftiga problem. Har kört jm6, jm7, jm8 och jm9 och med olika custom. Har aldrig haft större problem med min gps förutom att den har låst lite olika snabbt. La precis in 2.2 och ska testa gps:en senare imon.

Det kan inte vara så jävligt att det är hårdvarurelaterat då?
    Bästa sättet och få ett slut på detta tjafs om gps:en är väl och test köra gps:en på 2 st lurar eller mer med exakt samma förutsättningar. Då borde det väl visa sig eller?

16. Perka

Perka Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Har ju bara en telefon :(

Men har du flera kanske du kan testa? :cool:

Peace

17. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det finns ju andra mobiler som klarar av jobbet. Varför ska man acceptera att ens top-of-the-line-telefon inte ens kan pejla in precis var man står? Jag väntar bara på en ursäkt från Samsung där dom erkänner att det är hårdvaran som felar och att ingen mjukvara hjälper fullt ut.

18. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Hehe japp. Har man haft en HTC så är det inte konstigt att man klagar på GPSen i SGS. Man kan utan problem använda en HTC att navigera på havet med utan att den vikar av 5 meters noggrannhet någonsin..

19. kallemyran

kallemyran Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

För mig har gps`n börjat fungera sämre efter eppgraderingen till froyo, vilket kanske (förhoppningsvis) talar för att det kan förbättras med någon fix. Man vill ju gärna tro att det är mjuk- eller hårdvara men det kan ju faktiskt vara både och. Jag har försökt att ändra diverse inställningar och testa systematiskt men jag fick känslan av att det var kaotiskt. det kan ju tolkas som att det är många samverkande faktorer som påverkar funktionen. det jag kan konstatera är tex att om jag kör GPS test och sedan drar igång maps så visar gps ca 50-100m fel. Kör jag task killer och sedan endast drar igång maps så visar gps helt perfekt läge hela vägen till jobbet. Min rekommendation är alltså att stänga allt som kan tänkas vilja komunicera med gps-hårdvaran(location, och det verkar vara en hel del program) utom det program man för tillfället vill använda.

20. emilanderas

emilanderas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har sprungit med HTC hero innan o funkar mkt bättre (har testat alla senaste uppdateringar). Gillar inte kommentarerna: "men köp en riktig GPS istället då". En bra GPS för löpning kostar ju nästan i stil med en ny telefon. Står det att den har fungerande GPS i specen så är det ju det man ska kräva. Min funkar bra, men har inte tillräcklig precision för löpning (vilket HTC heron hade). Det blir nog tyvärr en reklamation på detta. Sneglar åt att försöka snylta till mig en HTC HD istället...kommer dock sakna skärmen o touchen. Och den obefintliga vikten hos SGS