GPS-hack

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by droidwi, Dec 29, 2010.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Provade faktiskt att bocka den lite mera (den höll) och tyckte mig få lite mer lås på satelliterna. Provade att gå två rundor. En med Sportypal och en med MyTracks. Sportypal funkade inget bra, men med MyTracks skulle jag nog nästan kunna säga att den funkar bra. Några meter här och där, men annars förvånansvärt bra måste jag säga:)

2. Dr.Smith

Dr.Smith Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

När damen nyligen skaffade en budgetlur måste jag medge att jag blev lite sur över att hennes GPS fungerade mycket bättre än min SGS. Efter att ha suttit och försiktigt bänt på antennen en bra stund fick jag till bra vinkel. Vilken skillnad det blev! Blir att testa mer i morgon, men initialt verkar det vara natt och dag!

3. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Fungerar toppenbra nu! Fick låsning på 5 av 8 istället för 0 av 1 från lägenhetsfönstret nu :). Blev dock lite väl ivrig när jag kollade på dissassembly videon innan råkade plocka bort hela moderkortet och allt vad det nu är :S. Men jag fick tillbaks allt igen, missade att trycka fast antennen ordentligt första gången så att den inte hittade simkortet men nu funkar allt igen :). Och verkar få mycket bättre signal!!! Tack för tipset :D

4. m1kael

m1kael Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Här kommer lite bilder.

Bild 1
    Bild 2
    Bild 3
    Bild 4
    Bild 5
    Bild 6

Tyvärr har jag inga "före" bilder, men ni som vet, vet ju att det inte har sett så här bra ut innan.
    Det har varit lite blandat med felmarginalerna, jag vet inte om det beror på olikheter i testprogrammen, men mellan 5-10 meter är ok, 15 meter lite för grovt. Men samtidigt fantastiskt mycket bättre än innan. :)
    Att hitta och låsa satelliter går väldigt fort, mellan 10-30 sekunder beroende på program.

Ni som skall öppna telefonen, testa att bara öppna upp den på den sidan som SIM-kortet sitter och runt hörnena där uppe och nere. Man kan då komma åt flärpen om man bänder plasten uppåt lite försiktigt. Det funkade för mig och det blev, antar jag, mycket lättare att få tillbaka höljet igen.

Nu önskar jag bara att man kunde sticka ut och cykla ett par mil så man fick testa GPSen ordentligt.

- M -

5. greenworm

greenworm Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag testat både ståltråd och högtalarkabel efter det att jag bockade av gps kontakten.
    Resultat: Ståltråden var för stel så den lossnade, kan ju klart lösas genom att man lödar fast den men vill helst undvika det.

Högtalarkabeln funkar riktigt bra om den inte är för tjock (fick dra loss de flesta koppartrådarna) och sedan gör den till en liten boll och trycker in. Den låser på 6/10 satelliter inomhus vid fönstret.

Har spetsigt plåttak på villan så får låsning på 1/10 om jag har tur mitt i huset. Utanför fönstret är altanen med ett ordentligt snötäckt plasttak så jag är nöjd med mina 6/10 (varierar ibland 5/10).

Edit: 9/11 låsningar i bilen!

Last edited: Jan 5, 2011
    markisen likes this.
  6. AndreasAndersson

AndreasAndersson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja jag är väldigt intresserad, att skruva i telefonen är jag helt med på och det mesta annat, men det där med koppar flärpen. Vad ska man göra med den? ska man bara böja den uppåt eller ska man byta ut den mot något annat?

Tacksam för svar.
    MVH Andreas

7. ducken

MINA ENHETER

Tanken är bara att du ska böja den uppåt, men var försiktig. Det kan vara så att du böjer för mycket och då kan den gå av.

Jag själv stack in en smal skruvmejsel och bände lite granna.

8. m1kael

m1kael Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kolla in bilderna på den första posten i denna tråden på XDA.
    Den lilla flärpen skall bara upp en millimeter eller två så det är inte mycket som skall "bändas". Jag använde en liten vanlig mejsel som jag satte mitt i och vred skruvmejseln försiktigt så att ändarna kom isär. Thats it.

Ta det bara försiktigt så kommer det att gå hur bra som helst.

- M -

9. Moellre

Moellre Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Satan i hela gatan va mycket bättre det blev. Jag har aldrig varit mycket för att roota och pilla, men har ju varit tvungen för jag ville ha en fungerande gps. Men inget har ju hjälpt. MEN. Nu äntligen funkar den som den skall.
    Får fix på några sek istället minuter. Jag kan nu till o med lita på positionen.

Hurra!

P.S vilken av dem var det man skulle böja upp? jag tog i sär telefonen och kom på att jag ju inte har nån dator här hemma. Så jag böjde upp bägge två.

Än en gång hu-Fucking-Ra

// Moellre
    Galaxy S

10. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ligger skärmen nedåt är det den högra flärpen du ska vika upp, den andra är för wifi/bt.

11. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Kan det vara samma sak där att man ska böja upp den för att få bättre wifi mottagning? Har ganska mkt sämre mottagning i mobilen jämfört med datorn...

Har du märkt nån skillnad på wifi mottagningen?

Last edited: Jan 6, 2011
  12. Gammelsmurf

Gammelsmurf Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Lysande tips!

Körde idag ca 2,8 mil med SGS:en liggandes i framsätet i bilen. Jag loggade sträckan med My Tracks och den ritades upp helt perfekt!

Tack!

13. kylli

kylli Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Gjorde fixen för några minuter sedan. Får 8/8 framför datorn ca. 3 meter från fönstret och 11/11 i ute-rummet (fyra plexiglas-kupoler i taket, glas-fönster och skjut-dörrar längs två sidor). SGS:en inköpt i slutet av juli. Har tyvärr inga före-data att jämföra med. Upplever dock att den låser på fler satelliter snabbare än tidigare, och i båda fallen (vid datorn och i ute-rummet) så hade jag 10 meters noggrannhet.

14. Mobled

Mobled Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur ser man hur många satelliter man får kontakt med?

15. zupe

zupe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

gps test finns på market

16. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

I´m getting to old for this shit!!

Tänkte jag skulle skriva lite om min händelse.
    Tänkte att även jag skulle göra detta även om min gps fungerade hyfsat så jag skred till verket och öppnade upp sidan så jag slapp ta bort bakstycket helt, det som slog mig direkt var att va liten kontakten var jämfört med bilderna.

Böjde den lite och tillbaka med allt och nu har jag officiellt pajat min gps funktion tänkte jag för jag fick EN satellit utan låsning och styrkan var på hela 11.....

Fan tänkte jag och tog isär igen och böjde lite till.....samma sak.....

Tänkte jag flashar kernel igen(desperat) och märker då att vol upp/ner är helt stum....det här är inte sant jag har pajjat knappen,isär igen och den ligger bara fel och ingen vart nu gladare än mig och tänkte nu kanske den funkar igen.

Skruvar ihop och startar upp och äntligen har jag 11 fixar inom 30 sek, knappen skapade ett avstånd så antennen inte fick kontakt...

Hua var svettigt där ett tag

17. ducken

MINA ENHETER

Måste ha varit en pärs förstår jag men skönt att det löste sig. Var oxå ute nu och testade med GPS-Test och fick oxå 11 fixar på ca. 30 sekunder vilket jag aldrig tidigare varit i närheten av ens. Tror inte att telefonen har hittat 11 satteliter faktiskt. 5 meters accuracy var det oxå. Så på den punkten är det avsevärt bättre. Ska bara testa lite med bilen och löprundan oxå innan jag kan känna mig helt nöjd.

18. Moellre

Moellre Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen ändring på wifi tycker jag.

// Moellre
    Galaxy S

19. borelis

borelis Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har testat min Gps i sthlm nu. Tidigare helt obrukbar där. Nu tappade den aldrig och höll sig rätt vid navigation.

Tror att ni som inte märker förbättring böjt för lite och/eller behöver testa annan modem.zip.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

20. woden

woden Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag var tvungen att registrera mig för att visa mitt resultat. Har starkt ogillat gps;en innan. Det enda jag gjort nu är att benda upp kontakten och rensa gps data, inget annat.

Här är innan:

Här är efter, samma plats, inomhus:

I morgon ska jag ut och åka skidor, då ska detta provas i verkligheten!
    Men det ser bra ut! :-)