GPS-hack

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by droidwi, Dec 29, 2010.

1. zetar

zetar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller i och för sig med om att man måste ha viss fingerfärdighet för att öppna bakstycket och böja kontakten, men jag håller inte med dig i din slutsats.

För mig har denna fix gjort att jag gått från att i princip inte ha haft någon GPS i min telefon så har jag en som funkar helt ok.
    Jag kan nu efter fixen utan problem använda bilnavigering och även geocaching med c:geo, något som var helt omöjligt innan jag gjorde fixen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, är ett tips för att få bort bakstycket att använda ett gammalt kreditkort (eller liknande) för att kunna bända utan att det innbär så stor risk som om man skulle använda t.ex en skruvmejsel.

Om man inte har tummen helt centrerad mitt i handen tycker jag helt klart man ska försöka sig på detta om man inte är nöjd med hur GPS-en fungerar.
    Är man bara lugn och metodisk så bör det inte vara några problem.

2. minibite3

minibite3 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hade varit bra om fler kunde reklamera detta fel. Även om vi kanske aldrig får en lösning på problemet, så har vi i alla fall framfört våran åsikt. Kanske kan även Samsung lära sig något om detta, till framtida produkter.

Mitt mail till samsung:

3. zetar

zetar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är inte helt säker på att man bryter garantin av två skäl:
    1. Det finns ingen klisterlapp för någon skruv "warranty seal" som man måste bryta för att skruva upp den.
    2. I Sverige gäller garantin för fabrikationsfel. Dvs om t.ex mikrofonen skulle gå sönder så är det inget som påverkats av att man fixat gps-kontakten. Garantin bör alltså ändå gälla.

4. minibite3

MINA ENHETER

Jag är nästan säker på att om man läser garantivillkoren så framgår det att garantin inte gäller om man har skruvat isär telefonen. Det är vad som står i villkoren som gäller och klisterlapparna är egentligen bara för att varna kunderna.

5. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    uppdatera oss gärna när du har fått svar från dom :)

6. Newages

Newages Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kolla i inläggen från början, inlägg #83 och framåt!
    Finns flera av oss som kontaktat Samsung Supporten.

7. imtp

imtp Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

telefonen är tillbaka... de har återigen inte gjort något annat än uppgraderat programvaran. Fick inte ens svar på mitt yrkande på reklamation... två månader har luren varit iväg på service totalt sett (4ggr) och gpsen är fortfarande värdelös.

8. p1er

p1er Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter 3 gånger på garantiärenden så har du som konsument rätt att lämna tillbaka din vara. Jag har gjort det förr (ej mobil dock).
    Om du fortfarande inte är nöjd så kan du gå dit du köpte den och få pengarna tillbaka, om den nu är köpt i Sverige..

9. Ceder_78

Ceder_78 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm kan man bryta flärpen för mycket så man får ännu sämre resultat?

Bröt isär telefonen imorse men har iof inte världens bästa mottagning här på jobbet men får inga satelliter alls :ehm:

Ska testa lite mer ikväll...

10. minibite3

MINA ENHETER

Blev erbjuden att lämna in telefonen på serviceverkstad och de hänvisa mina frågor till serviceverkstaden.

Jag kommer nog inte lämna in den, då jag helt enkelt inte orkar, och jag vet en som lämnat in den och det enda han fick va en uppdatering av firmware...något som jag kan göra på 1 sekund.

Men jag kommer inte köpa en samsung mobiltelefon igen efter att jag sett vilka billiga komponenter de har i telefonen.

Varför ha en asgrym GPS, men värdelös kontakt? Det tillhör allmänbildning att bra saker kräver bra saker för att fungera bra.

Som att köpa en Full-HD TV, men koppa apparater med S-Video till den.
    Här kan jag faktiskt säga att Apple är ledande, dock tänker jag inte skaffa en Apple-produkt heller då jag inte gillar deras affärsmetoder.

Till de som funderar på att köpa ny smartphone rekommenderar jag HTC.

11. Stal

Stal Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast Apples GPS är ingen hit den heller, sedan fixen och rensningen av inställningar så har jag nu nästan lika bra plottning med tex Cardiotrainer med min SGS som med min Desire. Då ska man veta att min Desire var bättre än den iPhone 4 som jag testat.

12. minibite3

MINA ENHETER

Va? Där håller jag inte med dig. Apples GPS är bra?
    I alla fall när min polare skulle skryta med att visa hur bra den räknar avstånd till busshållsplatser.

13. Stal

Stal Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du behöver inte hålla med mig ;) Var bara min reflektion över GPS och dess funktion. Min Desire låg nästan rätt på metern efter elljusspåret gång på gång, iPhone 4 hade en fel marginal på ca 0 till 100 meter för kort sträcka och min SGS har allt mellan 0-200 m fel.
    Resultat för mig var allså att min Desire var solklart bäst. IPhone 4 var däremot bättre än min SGS men inte med så mycket om man kollar på dem 5-6 gånger jag testade runt elljusspåret.

14. Ceder_78

MINA ENHETER

Jepp jag lyckades... Eller misslyckades kanske man ska säga.. Jag verkar ha böjt upp den för mycket :scared:

Ska se om jag kanske kan få till det igen imorrn när jag har tillgång till en liten stjärnmejsel...

15. timoat

timoat Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja jag verkar ha samma problem som Ceder, böjde upp flärpen, och nu fungerar inte GPSen alls. Om jag trycker på den så kommer den lilla ikonen upp men sen försvinner den och jag får "din position kan inte nås för tillfället" i google maps alt. i copilot "Ingen gps signal" Jag sitter på Darkys 9.1 HAr jag glömt wipa några data eller finns det några program som jag kan tanka via market som visar ifall den en paj eller inte?

16. Ceder_78

MINA ENHETER

Pröva att böja ner den lite timoat.. Fick till det till slut efter att jag böjde tillbaka den lite

17. timoat

timoat Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

TJenare Ceder, prövade men ingen hjälp. Böjde du ner den så att de rör vid varandra eller så att det är en glipa på en mm? Ingenting dyker upp i GPS Test alls, ikonen dyker upp i rullgardinen i ungeför 4 blinkningar sen försvinner den igen. Skitkul iom att GPS var en av huvudanledningarna till att jag köpte telefonen för 6000. Ännu ett lyckat köp...

18. Ceder_78

MINA ENHETER

Hmmm den är ju en bit upp säg 1,5 mm eller så längst ut på "armen" eller vad man kan kalla den.. har du testat att rensa gps data via samsung tools också efter att du böjt?

19. timoat

timoat Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Yes,alltihopa,nothing! Känns förbannat surt då andra går på med lödjärn och hammare och får strålande resultat... jag ska testa köra en fullständig wipe också, får se hur det bli då. Inga sateliter dyker upp i gps test eller i gps status fast jag har igång dem en timme i sträck.

20. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Har testat detta jag med nu. Märker ingen skillnad alls på GPS:en här hemma, men jag har inte varit iväg med bil och kollat efter.

Jag var ute igår och körde bil, och testade då GPS med så dåligt resultat att jag bestämde mig för att testa denna fixgrej. Blecket var helt nedtryckt, och kontaktplattan såg ut som om inget hade legat emot den (en annan kontaktplatta hade en prick mitt i). Jag tittade på och instruerade, och lät min man sköta jobbet eftersom jag blir "rädd och skakig" :D när jag håller på att greja med så dyra sköra grejer och tror att jag kommer att halka till, tappa eller liknande...

Men nu har jag ett annat problem. Telefonen knäppte ihop precis som den skulle, ser ut som vanligt o.s.v. men den knarrar när man trycker på ramen nu (om baksidan är på, inte annars, så det är ramen som gnids mot yttersta bakstycket).

Förstår att nog ingen har något tips på vad felet är, telefonen sitter ju ihop precis som den ska, och ramen är helt rät (kollade om den buktade ut minimalt någonstans, men nej).

Någon annan som fått samma problem och fått bort det? Måste kanske öppna igen och se om det ligger något som stör, men då borde ju inte ramen vara så spikrak som den ändå är.