GPS-hack

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av droidwi, 29 december 2010.

1. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Trist att det inte blev någon förbättring. För mig blev den ordentlig.

För att bli av med knaket:
    Öppna upp mobilen igen och tryck ihop den på nytt. Kanske hjälper.

När du (din man) ändå har öppnat upp den igen, prova att böja upp flärpen ytterligare lite till. Ni kan ju även se om den tryckts ner en massa när ni skruvade ihop den förra gången. Kanske kan man pula in en smula av typ suddgummi i själva U:et för att tvinga fjädereffekten att trycka uppåt bättre mot kontaktytan på den andra plaststycket.
    Passa även på att skrapa lite försiktigt både på titten av U-kontakten samt motsvarande prick på kontaktytan för att bli av med eventuell odidation.

2. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för snabbt svar Elof.

Jag ska testa. Jag passade på att göra lite rent med sprit på en modifierad tops, på kontaktytorna, och de såg väldigt bra ut tyckte vi båda när vi tittade med lupp på dem (maken är biltekniker och kommer mycket i kontakt med sådant där).

Ska tänka på det där med sudd :)

Men innan jag öppnar igen, bör jag nog testa GPS:en igen en bit från hemmet. Jag misstänker att det kan vara dålig täckning på olika sätt här, och det är faktiskt ju inte helt ovanligt att folk som följer GPS kommer fel när de ska hem till oss. Så bäst att ut och prova med bilen igen först.

Hur kan det förresten komma sig att om man har 5 satelliter in use, men pilen visar 5-50 meter fel (olika fel olika gånger)? Såg detta dels på min (när den är på humör och fungera) och dels på sonens Galaxy 5. Kan det bero på att vi bor underligt så att kontakten kanske bryts och återupprättas för mycket, eller är det google maps?

3. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Vet att det sägs oxå att man ska rensa gps-datan efter man har gjort denna fix. Det funkade för mig och jag fick bättre låsning på satelliterna. Tror du kan göra detta i SGS Tools om du har detta annars finns det ett nummerkommando som jag inte kan men det finns säkert någon annan här som vet vad det är:)?

4. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

*#*#1472365#*#*
    :)

5. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

GPS-täckning ska bara vara dålig under mark, under tak eller om man har höghus runt sig. Ser man himmel ska man få signal.

Angående fel: Av de fem som används, har alla dålig SNR (styrka)? Då blir det ofta dålig precisering.
    Har du kryssat i att använda trådlösa nätverk för positionsbestämning? Prova att bocka bort den. Kanske ger något närbeläget wifi-nät felaktig info om var det geografiskt faktiskt finns.

6. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ska jag ha "använd sensorhjälp" ibockad?

Vad bör SNR ligga på? Över 40 antar jag? Mina ligger på 20-30. Tack för förklaringen om det!

Har inga höghus här, utan bor på landet. Men jag har ett berg precis jämte, på ena sidan då.

Jag tar med mig telefonen på en liten promenad senare och ska försöka kolla lite här då (glömmer säkert telefonen som jag har gjort några gånger nu när jag ska testa...).

7. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    "Rensa data" i tool/program för programmen GPS test och google maps?

8. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Nej detta handlar inte om att rensa cachen.

Radera GPS-data genom att mata in kod *#*#3214789650#*#* (på samma sätt som du matar in ett tfn-nr) (det är denna kod om man kör Android 2.2 Froyo vilket jag antar att du kör)

Om du har SGS Tools installerat, gå in på GPS Fix. Välj "europe.pool.ntp.org" och [Apply].

Övrigt tips: Om du använder Google Maps och du står still, snurra runt mobilen 360 grader för att kalibrera väderstrecken, dvs gör så att den blå pilen pekar åt rätt håll. (Jag brukar hålla tfn upprätt (lodrätt) och sedan snurra den ett varv i valfri riktning (efter ett halvt varv tittar du alltså på bakstycket))

9. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack igen. Verkar fungera rätt bra.

En ny fråga (f*n vad dum jag får känna mig): Jag glömde mig när jag testade precis nu. Var uppkopplad via mitt wlan. Hade stängt av datatrafik. Hade bockat AV "använd wifi" under plats och säkerhet. Jag fattar nog inte hur GPS:en fungerar. Trodde att den måste ha hjälp av 3G eller wifi på något sätt.

Ändå hittades flera satelliter och min plats var 50 m hemifrån som vid användning av wifi.

Jag satte på/stängde av rätt sedan, och då hittades min position helt korrekt (såg ut att vara på metern, max 5 meter fel) även inne, 2 meter från fönstret. Ute var det korrekt på metern.

Har såklart fortfarande inte varit iväg i bilen och testat om det fungerar bättre än igår när den stod helt still och verkade hoppa från ngt slags basstation till basstation oavsett hur jag ställde in sakerna.

Har inte heller öppnat igen för att se om knirret kan fixas. Det blir i morgon båda grejerna tror jag.

Tack väldigt mycket för all hjälp och tips!

10. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jaha, nu har jag testat i bilen, och jämfört exakt med Galaxy 5 (båda med samma inställningar för inget wifi o.s.v.) och kan då rapportera följande:

- Galaxy 5 höll sig exakt där vi var hela tiden. Svängde vi, så följde pilen direkt, utan problem.

- Galaxy S höll sig typ 50 meter från vägen. När vi svängde i korsningar, så fortsatte den rakt fram, vimsade lite, och följde sedan efter mitt ute på åkern och som bäst i diket (när den var i diket, var 5:an mitt på vägen exakt).

- GPS test visade exakt lika många in view och in use. Mellan 5 och 8 st (både in view och in use). Galaxy 5 hade något högre värden på staplarna, men typ 4 i skillnad bara så inga jätteskillnader. 5:an kom upp i max 45 och S i max 41.

- Stängde ned programmen. 5:an var dubbelt så snabb på detta som min S. Även på att öppna samma program.

- Kartan var hela tiden färdigritad på 5:an, medan när vi kom in "på ny sida" i S så var det ett rutnät ett tag. Detta syntes inte alls till på 5:an.

Sammantaget så får det mig att tro att problemet nu mest är att min Galaxy S är seg på något sätt. Den är helt exakt i GPS:en om man går eller står. Den tar också lång tid på sig att ladda inlägg i facebook, så att det under någon minut eller två, går väldigt hackigt att scrolla. Men så fungerade inte FB-appen i början. Elof, du skrev i en annan tråd (tror jag) om att flasha m.m. Jag har ingen aning om ifall det är något jag som newbie bör ge mig på. Eller hur det fungerar sedan med uppgraderingar o.s.v. Och jag vet ju inte riktigt vad som är felet eftersom den verkade fungera normalt först. Jag har inte laddat hem en massa appar, och av det jag har, så har barnen samma i sina telefoner som ju fungerar felfritt.

Jag vill bara ha en fungerande telefon, och min son vill inget hellre än att ha min S, kanske enklast att byta ;)

Det konstiga är ju (eller kanske inte) att min S var snabb och normal när jag började använda den.

Jag har ett kvitto på onoff, men i annans namn. Vet inte om det går att lämna in den när det ej är mitt namn på kvittot, och vet inte om de verkligen kan göra något. Fabriksåterställa, och då fungerar den ju felfritt, det vet jag ju redan. Sedan kan de ju skylla på "laddat ner appar" även om dessa appar fungerar felfritt på alla andra telefoner.

11. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Har testat copilot i men sgs och den följer vägen exact när jag svänger har inte gjort vågonting med telefonen den är helt orginal köpte den när den kom ut.

12. Ampa69

Ampa69 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jo men i dom navigations programmen så kompenserar väl programmet säkert om du ligger lite utanför vägen skulle jag tro, hur snyggt vore det om du inte låg på vägen när du ska bli lotsad dit du ska...

13. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Får ju inte av bakstyckeshelvetet!!!!! ARGHH!! :P

Edit: Äntligen.. fick ta undan silverramen lite för att komma åt springan ÖHT, nu återstår bara att testa!

Last edited: 18 mars 2011
  14. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Lycka till! Min blev perfekt, ända tills jag gjorde factory reset efter uppgraderingen. Nu har den låsning på en massa satelliter, men pilen rör sig som om den vore helt full.

15. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det verkar låsa lättare och på fler satelliter. Men till skillnad från vissa andra så väntar jag med bedömningen till jag kommer ut i det fria.

Huruvida telefonen låser på flera satelliter i tvsoffan eller inte är ju ganska ovidkommande egentligen.. ;)

Har du ändrat till europe.ntp.org igen då (tror det var så det var iaf)? Min var inställd på amerika efter uppdatering.. SGS tools eller Faster Fix kan hjälpa dig med det, men det kanske krävs root och jag vet inte om apparna finns på market.

16. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ööh bööh. Min är inställd på Asia server enligt Faster fix, men det behövs root för att ändra, vilket jag inte har och vet inte om jag vågar göra. Spelar detta väldigt stor roll (servern)?

Jag har bedömt telefonen både ute och inne vid fönstret. Ute på landet utan berg, nära berg och idag på Linnegatan i GBG där den visade ett kvarter fel. Gående och med bil.

Största problemet är ändå att den är så långsam när den följer hur man kör eller går. Reagerar inte på ändringar i kurs eller fart särskilt fort. Fast det är klart, 1,5 kvarter fel inne i stan med medelhöga byggnader, känns ju inget vidare heller när jag höll på med min nya "hobby" och skulle placera mig på en karta på det ställe jag befann mig.

Jag körde från Biltema nära Backaplan och en bit bort med hjälp av GPS för vägvisning, och det är ju tur att man kan läsa karta och inte tror att man är där pilen är...

17. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag vet inte hur mycket det spelar in, men visst känns det som att europa är mer rätt än asien? :P Jag tycker det är värt att roota, inte minst pga adfree som jag tycker är oumbärligt. Reklamfria gratisspel osv. Vad är det som avskräcker? Kör du 2.2.1?

18. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, har 2.2.1

GPS:en hade fixat sig helt genom kontaktgrejen, men efter uppgradering + factoryreset, fungerar den helt kass igen (fast nu med utmärkt resultat på GPS test).

19. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Lägg in en ny kernel med odin (följ nån av guiderna). Då kan du roota och kanske lösa det andra problemet av sig själv :)

20. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag ska fundera på det. Jag har meddelat och frågat Samsung om GPS-problemet efter uppgradering, så väntar på svar där först, och ser hur andra löser problemet.

Jag är alltid rädd att göra något som har en risk att det hänger sig och brickar telefonen :D Så typiskt min otur om det händer.

Så jag väntar ett tag nu och ser om GPS-problemet går att lösa på annat sätt nu när telefonen för övrigt flyter på som den ska.