GPS-kordinater och plats i foton-infon

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av MartinAsplund, 17 maj 2010.

  1. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag undrar hur man fixar så att det i infon till alla foton tagna med kameran visas vilken plats kortet är fotat på, alltså ska den skriva ut GPS-kordinater samt även kanske namn (gatunamn, namn på stad) och internet-länk till platsen på google-maps. Finns denna funktion inbyggd i Desire från början eller måste man ladda ner någon extra app?
     
    Last edited: 17 maj 2010
  2. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det finns inbyggt att du kan s.k. geo-tagga bilderna, dvs koordinaterna läggs in i bildens exif-information. Resten av det du frågar handlar om hur man använder sig av koordinaterna och är upp till programet som använder sig av bilden. T.ex. i Desires inbygga bildvisningprogram så får man ett extra alterantiv om bilden är geo-taggad, att visa bildens plats på google maps.
     
  3. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur får man igång denna funktion med geo-taggning? måste man typ använda GPS eller räcker det med att bara ha på 3G eller WiFi? fotar jag utan något av detta påslaget så blir det väll inte någon geo-taggning på korten?
     
  4. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hittade av/på knappen för geo-taggning i kamerans inställningar nu och upptäckte att man måste ha GPSen påslagen så nu borde det fungera.
     
  5. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fungerar iaf inte, jag sätter på GPSen samt geo-taggning, plåtar en bild och öppnar den sedan med HTCs egna fotoprogram och väljer information men där finns ingen geo-tagg.. måste man typ prenumerera på någon tjänst för att det ska fungera?

    Jag kan inte heller använda det medföljande Google-maps programmet om jag stänger av 3G samt WiFi och bara har GPSen påslagen. Gör jag fel eller måste man som sagt betala för något för att det ska fungera?
     
  6. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det kan ta lite tid för den att bestämma din position. Du har en liten symbol upp i ena hörnet. Om det är som en liten parabol och "vågorna" rör sig så söker den fortfarande, den ska slå om till ett litet hårkors när den har fixerat din position.
    Sen vet jag inte hur det fungerar inomhus då man inte har kontakt via GPS .. eller om det fungerar med den information som den kan få via masterna i aGPS ..
     
  7. Tobben93

    Tobben93 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det du får från masterna ger ingen exakt position utan bara en radie på några hundra meter till någon/några kilometer beroende på avståndet till masten, då positionen inte är exakt så fungerar ju inte geo-taggning.