GPS Puck?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Spuute, 1 sept 2010.

  1. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är det någon som har eller vet hur / om det går att koppla in en gps puck till galaxyn när man är ute och springer och använder tex sportypal?
     
  2. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    dumpa sportypal och kör runkeeper så funkar det. sportypal släpper GPS:en hela tiden och då ser det ut som zick zack. runkeeper håller kvar och ger kanonbra upplösning. För egen del spelar det ingen roll om det diffar lite som på runkeeper, men om det diffar som på sportypal så är ju datan oanvändbar, sträckan man gått blir ju lätt häften mot vad sportypal säger och maxfart på 160km/h är liksom inte rimligt när man joggar.

    Sportypal:

    <iframe width="480" height="480" border="0" style="border:none;" src="http://sportypal.com/Workouts/Embed/532571?key=d22d67ff1113abfd659a80b1abd744ad87a00b60&ms=0"></iframe>


    Runkeeper:

    [​IMG]
     
    Last edited: 2 sept 2010
  3. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ofan, det lär jag testa, men jag läste i någon annan tråd att någon tyckte Runkeeper sög med sgs gps.

    Detta är då fan en ren jävla djungel, för vissa funkar de, för andra inte :)
     
  4. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    jag skrev senast igår i en annan tråd att sportypal sög, du läste kanske fel?

    gäller att hitta rätt mjukvara till rätt telefon helt klart. Finns kanske ännu bättre?
     
  5. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Om det är just möjligheten att använda blåtands-GPS du söker så finns det en tråd om det, Bluetooth GPS Provider heter programmet, kostar några kronor (så du behöver komma åt betalapps).
     
  6. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    menar du att det är skillnader i olika gps-programvara? Trodde de bara anslöt till ett api och visade samma alla. Nån som jämfört runkeeper med cardiotrainer?
     
  7. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7

    det är ju bara att hämta på market och ta en promenad
     
  8. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    sagt och gjort och bägge programmen fungerade helt okej. I mitt lite kortare test så visade runkeeper lite exaktare, men det kan lika gärna varit slumpen antar jag.

    Cardiotrainer verkar ju i övrigt som ett ballt program :)
     
  9. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fortfarande ingen som vet ifall det går att köpa gps puck till telefonen? Har testat:

    * Sportypal
    * Cardiotrainer
    * Runkeeper

    Men inget program visar i närheten av exakt när man är ute och springer. Jag börjar störa mig extremt mycket på dteta gpsproblem, telefonen iövrigt är helt okej men om de inte går att få ordning på gpsen så man jag nog försöka byta telefonen, eftersom jag behöver en telefon med fungerande gps till löprundorna. Visst, visar den att man sprungit 2 mil när man sprungit 7km så ska man väl inte gnälla, men det känns ju inte helt rätt :)
     
  10. 65+

    65+ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    GPS-puck, visst går det!

    Plockade fram min gamla Holux GPSlim236 (från den tiden då en telefon bara var en telefon och man behövde både en iPAQ och en digitalkamera) samt installerade appen "Blutooth GPS Provider", gratisversionen i min SGS. Klockrent mot både mot Google Maps och Orux Maps med såväl Eniros kartor som deras sjökort.
     
  11. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jasså? Skulle du möjligen ha lust att testa ladda hem:

    SportyPal PRO
    Cardiotrainer

    och se hur dom 2 fungerar? Då startar du dom när du bara är ute på en liten prommenad och sen när du är klar zoomar du in på kartar och ser ifall den har gått extakt? För det är där jag har varit heeelt fel ute.

    Vore väldigt snällt
     
  12. remtml

    remtml Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har också märkt att runkeeper är en utav få apps som funkar bra! Dock har jag hittat en liten app som jag tror kommer att lösa många utav våra problem??

    Sök på Tracker Booster på market, jag tror att den kan lösa de flesta problem som finns på SGSen då den ser till att GPSen låser och håller den vaken... Har tyvärr inte hunnit testa den något nämnvärt men tror det kan vara lösningen.
     
  13. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    RunKeeper har inte funkat så bra för mig, inte heller Tracker Booster :(
     
  14. remtml

    remtml Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Vilken firmware använder du? Jag tycker personligen att JPA har gjort mirakel med min GPS.
     
  15. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    basband:
    XXJPP
    Komileringsnr:
    XWJPA
     
  16. 65+

    65+ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat med Blutooth-GPS och SportyPal Pro. Ganska handhavandekänsligt, det gäller att hitta en framkomlig och helst robust metod att aktivera den önskade funktionen, se tex http://www.mobile-j.de/snipsnap/space/start . Men visst funkar det med hygglig precision. Helt OK när man rör sig, ett 2-metershack på linjen när jag stannade och tittade på SGSen och lite krumelurer på kartan i början och slutet av promenaden när GPSen låg stilla medan jag knappade på prylarna, vilket jag gjorde inomhus före och efter promenaden i snöyran med GPS i en ficka och SGS i en annan.
     
  17. remtml

    remtml Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hmm du har juh samma som mig så det är konstigt att det inte fungerar korrekt. Men har du testat att köra en factory reset på telefonen? Alternativt att clear GPS data från SGS TOOLS? För min GPS är "OK" tycker jag.
    Här kommer ett litet test jag gjorde med bilen för någon vecka sen, som sagt HELT OK.

    <iframe width="425" height="345" src="http://runkeeper.com/activityMap/c1hl9"></iframe>
     
  18. ice.

    ice. Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Använder själv jogtracker och tycker att det funkar bra (mest för att se hur långt jag går på en golfrunda).
    Men för det mesta så kollar jag på jogg.se/map och ritar upp löprundan där (och sparar) och ser mina olika rundor. Tycker det är är skönt att slippa ha med mobilen när jag tränar.
     
  19. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är ju iof ett altenativ, men jag kör spotify när jag tränar, så jag måste ha mobilen med mig, och då kan man lika gärna slå två flugor i en smäll tycker jag :)

    Har köpt mig en gps puck på tradera, av samma modell som 65+ nämde, så vi får se när den kommer och om de gör någon skillnad