Problem: GPS ser (oftast) inte satelliterna och kompassen visar fel - ICS problemet?

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av UddaOdd, 18 apr 2012.

  1. UddaOdd

    UddaOdd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har en USA-köpt NEXUS S som har fått problem med GPS och kompass, lite oklart när det uppstod. Jag vet att funktionerna var OK i slutet av november 2011, dvs före ICS uppdateringen som kom OTA i december. Upptäckte problemen då telefonen hade 4.0.2, sedan dess har telefonen fått 4.0.4 OTA.

    Det som sker är att GPS antingen inte hittar någon satellit alls, alternativt hittar en enda under några få sekunder (utan att kunna låsa till den då förstås). Dessutom visar kompassen helt fel riktning (ca 90 grader fel).

    Telefonen är orootad och jag har ett simkort från 3.
    Jag har varit i kontakt med Samsung i USA som hävdade att problemet sannolikt låg hos 3, men det känns av någon anledning inte som att det går ihop (men jag kan ju ha fel). Jag använder "ren" GPS, dvs inte wifi eller 3g assisterad GPS.

    Är det någon som har något förslag på hur jag ska göra för att få tillbaka funktionaliteten?
     
  2. smaaland

    smaaland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  3. UddaOdd

    UddaOdd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    a-gps-data har jag med GPS status appen har jag fixat - utan resultat. Hur kalibrerar jag kompassen?
     
  4. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Har problem även jag med gpsen. Har testat med olika kernels, kört factory reset, men hittar ingen gps satellit. Börjar tro riktigt att det är ics som krånglar.
    Ska testa lägga in en gb rom och se om de funkar bättre:)
     
  5. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    GPS, wifi och liknande saker finner kommer inte med rom eller kernel utan i Radiopatchen, eller vad den kallas. Vilken radio som används finner man under telefon information i settings, för att veta vilken som är aktuell titta expelvis på xda nexus s forum under development tråden eller general. Ny radio flashar man precis som man flashar en rom.
     
  6. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T

    Okej, testade att flasha in, men gick inte, stod recovery" installataion failed"..
    Gpsen fungerar knappt kn man tro, blinkar lite, men alldrig någon fix eller något:S
     
  7. UddaOdd

    UddaOdd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har inte fått till någon lösning ännu heller. Meddela gärna hur det går för dig. Det är tur att jag har en jobbmobil med fungerande GPS på i alla fall.
     
  8. UddaOdd

    UddaOdd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppdaterad med JB men fortfarande död GPS... tips?
     
  9. UddaOdd

    UddaOdd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter fabriksåterställning funkar nu GPSen igen, men kompassen visar inte samma håll som den i min Galaxy nexus. Har försökt kalibrera, men det verkar inte lösa något.