Fråga: GPS-tracker/kartapp för att logga tex fjällvandring? (Gear S3)

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av seasteel, 4 feb 2018.

  1. seasteel

    seasteel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Hejsan,

    Har ju precis skaffat mig en ny leksak, Samsung Gear S3. Jag behövde en ny klocka och gillar prylar så det blev en sån.

    Primärt är den väl inte tänkt till fjällvandring, men antar att med inbyggd gps kan funka till att tracka vandringen osv och sedan synka över den till telefonen.

    Klockan kommer med Samsung Health men det är en app som jag aldrig riktigt gillat. Jag har börjat titta runt vad som i övrigt kan finnas men hittar inget klockrent ( :) ) på Galaxy apps. Så vad jag är ute efter är:

    1) Kan ni rekommendera någon kartapp eller träningsapp (typ Sports tracker) som fungerar på klockan utan att den är kopplat till telefonen som brukar vara avstängd under dagarna? Jag vill alltså vid hemkomst eller för all del på kvällen i tältet kunna synka över rutten och få den utritad i mobilen på en karta med längd, tid, höjd och hastighet. Jag behöver ingen karta i klockan utan enbart möjlighet att logga vandringen under dagen. Jag har testat lite med Samsung Health och det funkar ju på så sätt att jag kan få över rutten till en karta i mobilen, men jag gillar inte appen. Mitt främsta problem med S Health är att när jag startat igång den så ligger "träningsskärmen" överst på klockan vilket medför att jag inte kan se vad tex just klockan är. Hela syftet med klockan faller ju lite då, om den inte visar tiden.
    Så i tillägg, har ni någon lösning på detta? Finns det någon urtavla som visar vad klockan är och samtidigt sträckan jag gått samt kanske altituden och som sedan går att synka över till mobilen?

    2) Kan ni rekommendera någon kompass-app som fungerar till Gear S3?
     
  2. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    seasteel gillar detta.
  3. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    seasteel gillar detta.
  4. seasteel

    seasteel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Har efter lite letande och googlandet kommit fram till detsamma som Kiwi.

    Har å andra sidan testat Samsung Health lite mer och kommit fram till att det skulle kunna funka eftersom den kan tracka vandringen med mobilen avstängd och sedan synka över. Det går sedan att exportera en gpx-fil som jag kan läsa in i princip valfritt kartprogram. Perfekt och precis vad jag vill.

    MEN!!!! Jag har ett stort problem med Samsung Health i klockan! För att få en loggning över vandringen så måste jag starta ett pass "Börja vandra". I och med det så ligger Health-appen överst i klockan och det går inte längre att se vad klockan är! Lite faller ju syftet med en klocka om den inte visar tiden.....
    Hur löser jag detta? Jag vill ju starta upp trackern i klockan och minimera den så att urtavlan istället syns. Jag har testat att ändra på träningsskärmarna men det går inte att välja att visa aktuell tid. Idealet hade ju varit att på samma skärm sett:
    1) aktuell tid
    2) Uppnådd sträcka
    3) Altitud

    Går det att få till?
     
  5. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Bordet väl finnas någon clock face som visare den information..
    Antar du har denna app Du kommer nu till Galaxy Apps.

    Men clock face med den information bör ju finnas någonstans i galaxy apps
     
  6. seasteel

    seasteel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Dilemmat är att jag ju inte får upp någon klocka efter att jag startat Samsung H. Erkänner att jag fortfarande är en rejäl novis på klockan eftersom jag oftast kör "do first, think later" så det är inte otroligt att jag gör helt fel..
     
  7. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Träningsappen (Samsung Health eller Endomondo) ligger aktiv i bakgrunden även om du växlar till en annan app - du kan alltså gå till klockan och fortfarande ha GPS (Samsung Health) igång.

    Jag brukar exempelvis starta Endomondo och sedan växla till Spotify när jag är ute och springer med klockan.

    Standardinställning är dock att har man inte tittat på klockan på ett tag så återgår den till GPS-appen som är igång (tills man avslutat rundan)
     
    seasteel och chraist gillar detta.
  8. seasteel

    seasteel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Dumstruten åkte fram här hemma...... Det finns två knappar på klockan och jag har såklart ENDAST försökt med Bakåtknappen för att försöka få fram klockan när Samsung H är i gång. Det gick ju mycket bättre när jag testade med hemknappen istället. För nu funkar det ju precis som jag ville! :)

    Går det att ändra på den inställningen så klockan inte går tillbaka till gps-appen med mindre än att jag aktivt väljer att gå tillbaka?
     
    chraist gillar detta.
  9. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Inte vad jag hittat.

    Däremot kan du ställa in att dubbeltryck på en av knapparna snabbt tar dig till ett visst program - exempelvis "klockan" (eller valfritt annat program - jag ställde precis in min på "Spotify")
     
    seasteel gillar detta.