GPS??

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Hadook, 31 maj 2010.

  1. Hadook

    Hadook Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte kolla om det är nån som fått till ett fungerande GPS system t.ex. iGo TomTom mm. Förutom maps dvs. Tänkte i och med att skärmen är så pass liten och med den upplösning som den har. Vore glad om det va nån som fått till detta och tipsa gärna om vilket program här :)
     
  2. Jonte

    Jonte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    jag kör med google navigation, dock måste du ha NavLauncher som du hittar på market tillsammans med Maps (brut). Efter du kör de så vill du inte testa något annat.
     
  3. Hadook

    Hadook Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade tänkt mig ett program som inte va bundet till uppkopling men jag ska testa ditt förslag. Men om det är nån som har några mer förslag så posta gärna här.

    Vet att motonav fungerar finfint på storebror X10 ;)
     
  4. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    WisePilot följer ju med. Fast jag får inte GPSen att fungera, vare sig med WisePilot, Maps eller något annat GPS-program. Tror GPSen är sönder i telefonen. :-S
     
  5. Hampan

    Hampan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Dum fråga kanske, men har du slått på GPS i inställningarna?
     
  6. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Naturligtvis har jag gjort det. Konstigt att den inte hittar en signal här för våra två andra GPS-mobiler hittar en signal relativt snabbt.

    I Maps får jag "Dataanslutningen bröts. Försöker igen.."

    I WisePilot får jag "kommunikationsproblem, försök igen senare"

    Får även en varning om att GPSen kan kosta när jag sätter igång den. Trodde att GPS-användningen var gratis?

    För övrigt så blinkar GPS-signalen i statusraden, men inget händer.

    Edit; När jag trycker på GPS-ikonen i WisePilot så får jag helt rätt "longitud/latitud"-adress där jag befinner mig. Väldigt konstigt att det inte funkar att göra något annat. :-S
     
    Last edited: 31 maj 2010
  7. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    De flesta mobiler använder AGPS (Assisted GPS) dvs. en teknik som tar hjälp av mobilnätet för att snabbare hitta satelliter. Kan hända att viss datatrafik sker (osäker). Sen så brukar vissa GPS program som WisePilot hämta kartor över nätet. Har man någon form av surfabonemang behöver man nog inte bry sig.

    Gissningsvis antyder dina felmeddelanden mer på problem med din nätuppkoppling alternativt de servrar som t.ex. WisePilot använder.
     
    Last edited: 31 maj 2010
  8. ekeneken

    ekeneken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    CoPilot funkar bra på min, dock måste jag använda Scandinavian Keyboard för att kunna mata in adresser o sånt. Skumt att det inte funkar med orginal t-bordet.
     
  9. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Har inget surfabonemang, utan ett vanligt Tre vänner vad jag vet. Menar du att man inte kan använda GPS-funktionen i sådana fall?

    Ska prova det. När du skriver med vanligt tangentbord så kan du klicka på "bakåtpilen" efter att du skrivit färdigt för att komma åt knapparna som tar dig vidare.

    Edit; Det gick inte att ladda ner kartorna. Anslutningen avbryts efter 50% :-(
     
    Last edited: 31 maj 2010
  10. ekeneken

    ekeneken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet är att inget hamnar i textrutan när jag använder orginal t-bordet hur jag än gör. Använder jag "Scandinavian Keyboard"-appen så matas texten in som den ska.
     
  11. Hadook

    Hadook Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du använder dig av t ex program som TomTom och iGO mm. så kommer du inte debiteras för någon data trafik för alla kartor ligger då på ditt minnes kort.

    Har läst på i ett gäng olika forum nu och tydligen så har ingen utav dessa leverantörer någon app som passar x10 mini nu pga skärm upplösningen men det håller på och jobbas för att en sådan app ska komma snart.

    Dessa program är dock betal program och måste köpas. (inga gratis apps)

    iGO fungerar på x10 mini men finns inte i rätt skärmstorlek enligt vissa forum.

    Med andra ord till alla er som undrar en APK fil är på gång men det är för tidigt efter reales ännu så håll ut.
     
  12. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Använda GPS kan du nog göra, fast du får räkna med att det laddas ner data från nätet som hjälper telefonen att snabbare lokalisera satelliterna den skall kommunicera med. Har du inget surfabonnemang kan det bli dyrt om du har otur (vet ej hur mycket som laddas ner). Möjligt att man kanske kan stänga av själva "assist" delen och enbart använda non-assisted GPS. Du får leta runt i din telefon.

    Som också nämnts laddar många GPS program som WisePilot ner kartor från nätet som data vilket ytterligare kan salta din nota om du inte har surfabonnemang. ANnars får du ju betala typ 15:- per megabyte.

    Surfabonnemang är nog att rekomendera om du har en smartphone.