GPS

Diskussion i 'Desire S' startad av A_Galaxy, 9 maj 2011.

  1. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst swedroids test och deras riktigt dåliga GPS på den första tfn undrar jag om någon annan haft liknande problem med sin Desire S?
     
  2. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Har inte testat GPS så utförligt ännu men blev lite nyfiken efter Swedroids test så jag tänkte cykla hem idag med My Tracks...kan återkomma imorrn eller ikväll med ett utlåtande.
     
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tror att det var ett måndagsex som kan hända vilken modell som helst men visst kommer jag att kolla min lite extra noggrant när jag köpt den för man vet ju aldrig. Är ju lätt att kolla med exempelvis mytracks.
     
  4. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Slog igång MyTracks idag när jag cyklade hem från jobbet. Bortsett från någon enstaka avstickare så presterade den bra tycker jag, rakare än så cyklar jag inte ;)
     
  5. midwell

    midwell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag upplever det som att GPS:en på min Desire S är betydligt sämre än på min gamla Hero. Den är inte lika dålig som den i Swedroids test, men inte speciellt exakt. Inspelning med My Tracks följer vägen hyggligt bra, men gör en del snedsprång.

    Testade att lägga min Hero och Desire S bredvid varandra i fönstret med GPS Status igång. Mobildata och Wifi avstängt på båda för att enbart testa GPS. Heron kom ganska snabbt ner till 8 meters noggrannhet. Desire S varierade mellan 35-150 meter och tappade ibland låsningen helt.

    Hur upplever ni GPS:en jämfört med andra telefoner?
     
  6. jolindbe

    jolindbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej (jag är ny här...)!

    Jag har nyss köpt en Desire S, och tycker väl att GPS:en inte är helt exakt. Här är ett exempel från My Tracks: 2011-07-24 11:52 - Google Maps

    Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan bedöma om avstickarna är normala. Jag har följt gatorna rakt och fint, inte gått in i mer än en butik (och där verkar den tycka att jag var i huset på andra sidan gatan). De största avvikelserna (kring Amagertorv) är ju på 60-70 meter. Ska det vara så, eller har jag fått ett måndagsexemplar? Jag kanske ska säga att det var hyfsat mulet den dagen, men idag, när det är växlande molnighet, testade jag CardioTrainer och fick ungefär lika dåligt resultat.
     
  7. igorinsky

    igorinsky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om ni har problem med GPS rekommenderar jag GpsFix som finns på market, vad eller hur appen arbetar vet jag inte, men efter jag kört den (tar 15min) blev min GPS (Google maps) betydligt snabbare och mer precis.
     
  8. sundisdubi

    sundisdubi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad jag upptäckt så om man spelar in spår med någon app så blir spåren bra mycket bättre om man inte har den i byxfickan utan i tröja/jackan med skärmen mot kroppen.
     
  9. midwell

    midwell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har upptäckt att det ibland kan behövas en omstart av telefonen för att få hög noggrannhet på GPS-positionen. Kanske finns andra sätt man kan lura den att starta om delsystemet för GPS?
     
  10. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig fått min GPS att lira, fick denna telefon innan semestern
    så jag har inte orkat lägga ner så mycket tid på problemet. Men får någon
    dag sen körde jag 2 program som hjälpte mig att få min gps snabbare och
    mera exakt.
    Tips på program är GPS Status & GPSFix.

    // Mvh

    Freddan
     
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    GPS status har jag använt & det hjälper tillfälligt för att få den att låsa snabbare, måste dock köra den emellanåt.

    Jag använder uteslutande gps i bilen & har märkt det att när jag står still så så kan den ta lång tid på sig att låsa mot satelliter men om jag börjar köra så låser den nästan direkt.
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Testade min idag bara för att testa nya googlenav men min tar en evighet på sig att låsa när telefonen är i bilen. Utanför går ganska bra men önskar att den var snabbare.

    Sent from tapatalk
     
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Dra hem gps status & kör verktygen där. Tror det är så att det går långsamt första gången, kommer att gå snabbare sen.
     
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Tack för tipset!

    Har tagit hem den nu och gjort alla kalibreringar. Får testa nu o se om den blir snabbare.

    Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
     
  15. Eureniuz

    Eureniuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Använder gps:en nästan varje vardag i jobbet och upplever den som betydligt sämre i fart och precision än den på min förra telefon ( gamla desire).
     
  16. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Använder du samma gps programvara nu som då?

    Jag körde copilot på min Hero, funkade bra. Körde maps brut på min Legend, var en katastrof då den hela tiden låg efter. Om detta berodde på maps eller legenden vet Jag inte?

    Nu har jag Navigon på min Desire S & det funkar klockrent! Nu ska jag inte dra på för höga växlar då jag inte använder navigation så ofta, några gånger i månaden bara...
     
  17. midwell

    midwell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan bara instämma när jag jämför med min gamla Hero. Detta är förmodligen straffet man får för att ha unibody i metall.
     
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Själv så upplever jag att så fort jag typ sitter på balkongen & ska testa gps så går det trögt som fan. När jag däremot sätter igång navigation i bilen så funkar det klockrent, ofta så låser den direkt, annars så låser den så fort jag börjar köra.

    Har ju haft olika programvaror på min Hero, Legend & nuvarande Desire S så jag vet faktiskt inte om jag kan jämföra dem. Den som var långsammast vid navigation var dock legenden men det kan mycket väl även berott på maps brut som jag aldrig använt på de andra.

    Använde en fulversion av Copilot på heron samt nu en köpt Navigon Europe på min Desire S.
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har fortfarande en lång söktid för att få kontakt med min Desire S.

    Har kört med GPS status,testat med gps fix osv men den är fortfarande riktigt trög att hitta satelliter, sitter jag i bilen och har telefonen i en hållare vid vindrutan är det nästan omöjligt att få kontakt. utomhus går det men det tar en stund.

    GPS:en i Defy.n är mycket bättre och personligen tror jag att det har med aluminiumskalet att göra
     
  20. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Detta är inte normalt. I vindrutan på bilen så låser min oftast direkt, annars så gör den det när jag börjar köra.