GPU-acceleration i Android....

Diskussion i 'Allmänt' startad av badboy, 18 apr 2011.

  1. badboy

    badboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer det komma GPU-acceleration i nästa version av Android? Efter VARJE version av Android säger folk "det kommer". Vafan... vi är på version 2,4 (?) nu i maj...

    Det enda Google satte in var en concurrent garbage collector, och det är ju känt att Dalvik är skitsegt.

    När man kollar på detta problems prioritet i Google Code, så är det "medium".

    Utan GPU-acceleration så snabbt som möjligt, så kommer Android halka efter WP7 och iOS och gå i graven som Windows Mobile, då Microsoft litade på OEM's att koda 3D drivrutiner.

    Kanske är problemet att Google inte har kunskap i acceleration? Alla personer med kunskap i detta kanske har sökt jobb hos Apple/nVidia/Microsoft?

    Om Google inte inkluderar kommer jag och antagligen jävligt många att överge Android, så icke-teckniska personer skiter i "funktioner före känsla*".
     
  2. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Det kommer nog förr eller senare, det finns ju redan till honeycomb 3.0, men tyvärr är det bara för tablets (motorola xoom) än så länge.
     
  3. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med. Om dom inte fixar det i en snar framtid så kommer jag iaf överge android oavsett funktioner
     
  4. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jaaaaa, men dra din Android-lur i backen och sitt med din iPhone nu istället om det ska vara så jävla jobbigt.
     
    M1ntos och Albin-132 gillar detta.
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Och många jag vet skiter i flytet som folk är tvungna att ha.

    Min Atrix flyter minst lika bra som IP4 så personligen vet jag inte vad ni pratar om.
     
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Givetvis är det tråkigt som fan att Google inte har fixat detta ännu. SPB Shell 3D visar ju att det är fullt möjligt att köra GPU-acceleration och 60 FPS även på en androidlur, men bara i begränsad omfattning.

    Man kan inte göra så mycket annat än att vänta tålmodigt eller lämna skeppet och söka lyckan på annat håll tills dess att Google fixar detta.
     
  7. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Jag tycker att vi flyttar hela tråden till "Allmäna klagotråden" (eller allmäna gnälltråden).
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

    Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.
     
    Last edited: 18 apr 2011
  8. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    TS struntade även i att söka på ämnet innan han postar.

    för att återkoppla lite kort.

    GPU-acceleration KOMMER i 3.0 samt motsvarande version för telefoner, det ÄR så, det är bara att gå till
    http://developer.android.com/sdk/android-3.0-highlights.html samt söka ner till "Hardware-accelerated 2D graphics".

    f.ö så måste mina ögon ljugit när jag sett både 3GS och iphone4 hacka till i animationerna... det kan ju inte stämma...

    för att återge ett längre svar... tycker du 350.000 personer varje dag som köper en androidtelefon första gången är visar på ett problem med GPU-accelerationen?
    Du kan aldrig omsätta dina egna tyckanden i ALLA andras inställning till vad som är bra eller inte.

    och dalvik är INTE skitsegt.
     
    Last edited: 18 apr 2011
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Hans inlägg är inte orimligt på något vis. Jag har testat fler androidtelefoner än de allra flesta här, och jag kan ärligen säga att ingen - rent generellt och över hela brädet - flyter lika väl som iPhone 4. Det är inte ens nära, tyvärr. Och detta säger jag som en androidfantast.

    Med detta sagt så ja - iPhone hackar ibland också, den är absolut inte perfekt. Det handlar dock inte om svart eller vitt.

    Android har andra styrkor, vilka jag värderar mer än flytet - även om flytet även det är viktigt.
     
  10. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Men telefoner får inte 3.0, får vi det i 2.4 då eller vad?

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  11. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    håller helt och hållet med dig i detta, jag kommer även, om inte google och android fixar detta så kommer jag gå över till iOS
     
  12. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Vi for hoppas att de lägger till GPU-acceleration snart. Android kommer att bli något nytt då ska ni se. Ser fram emot alla nya flashiga launchers och widgets som lär komma då :)

    Google jobbar med en honeycomb-liknande version till mobiler. Det är därför dom inte har släppt ut koden ännu.
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tala om för mig den Android-telefonen, med samma prislapp som en iPhone, som laggar.

    För att förtydliga är jag så sjukt trött på folk som har en Blade, X8 eller O1:a och säger "Jävla skit-Android som laggar! iPhone är mycket bättre!". No shit Sherlock.
     
    Albin-132 och nire431 gillar detta.
  14. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Asså, jag tycker bara att det är roligt, då folk säger att iphone också hackar då och då? Android har "micro pauser" VARJE gång man scrollar. Som TS säger, så minskade android 2.3 detta problem.

    Alltså, jag förstår inte hur svår kanske det vara av Google att implementera detta? Det är inte rocket science....
     
  15. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag hade en Optimus 2x, en iphone 4 innan. Tyckte inte alls Optimus hade samma flyt som iphone 4. LÅNGT ifrån! Därav varför jag lämnade tillbaka optimus 2x'en. Jag körde även launcher pro som ska sägas göra det bättre, visst gjorde den det, fortf inte nära iph4
     
  16. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    En samsung galaxy ii som jag sett i reviews på youtubeä är inte ens lika smooth som iPhone 4 i scrollande och i browsern. Vafan...
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nej men det kan bero på att 2X har uppenbara problem att ens fungera. Nu efter dess senaste uppdatering verkar den dock ha löst sig.

    Titta på Arc, Atrix och SGS2.

    Ifall du fortfarande tycker det är "långt ifrån ip4" är det nog dig det är fel på.
     
  18. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    O2X laggar också, tills man byter Launcher ;D
     
  19. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag lämnade tillbaka den igår och jag hade då senaste uppdateringen.
    Även dom som sett mobilen tycker inte den har samma "flyt" som iphone 4. Visst är telefonen snabbare, men när det gäller det där flytet mellan bildövergångar och så, så kommer nog inte android i närheten förräns de fixar gpu accelerationen.
     
  20. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Precis så.

    O2X och Atrix mosar iPhone vad gäller rendering av webbsajter tex, på så vis är de snabbare och kan sägas ha "bättre flyt"... men vid swipes, grafikövergångar och menyskrollande så har de inte 60 FPS rakt av utan snarare runt 30 med små små mikrofrysningar då och då. Bara att acceptera att CPU:er inte orkar skyffla grafik lika snabbt som GPU:er gör.

    Folk måste sluta ta det personligt och sluta låtsas att Android inte har brister i just det här avseendet.
     
    papinho och worldwide gillar detta.