GPU-accelereration?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av sparriskrigaren, 25 aug 2010.

  1. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Något som slår mig som märkligt med denna trevliga telefon är hur den trots marknadens fetaste hårdvara, LAG-fixar and what not fortfarande inte alltid är 100% mjuk och följsam i menyer, scrollning och när jag byter homescreen, i synnerhet när man är snabb i vändningarna.

    För mig är det helt ofattbart, är det så svårt att fixa? Jag minns att redan i gamla Windows XP för många år sedan kunde man med ett riktigt gammalt ATI-grafikkort accelerera just såna saker så att menyer och dylikt öppnades mycket snabbare och helt smidigt.

    Går det inte att låta GPU:n accelerera en sådan sak i telefonen? Hjälp en naiv och enfaldig man med svar här nu :cool:
     
  2. Yasho

    Yasho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har för mig att det är operativet som gör att det inte går och inte telefonen.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  3. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Efter lite sökning verkar det som att Android mycket riktigt inte erbjuder hårdvaruacceleration på det här sättet. Jag kan knappt tro att det är sant?

    Det är ju Linux, det "måste" ju gå på något sätt? Custom-romar i värsta fall? Annars är detta en av de största nackdelarna med plattformen IMO.
     
  4. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    mjo men sen får man ha i bakhuvet att det är ett mobilOS och inte desktop OS typ...
     
  5. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag hoppas att detta fixas i Gingerbread för detta är ett av de största klagomålen om man kommer från iPhone världen där mjukheten alltid funnits... Fast är förvånad att det fungerar så pass bra som det gör med tanke på att Android inte för hjälp av GPU för att accelerera grafik osv.
     
  6. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Mja, jag kräver inte att mobilen ska köra Crysis direkt, utan att menyerna ska flyta på perfekt. Att accelerera tunga 3D-spel som dungeon hunter fungerar ju utmärkt, men inte menyerna. Det för mig, är oacceptabelt 2010 på telefoner för flera tusen kronor.

    Utan att nämna några namn så finns det ju andra mobil-OS som fixar detta bra. Inte för att jag skulle kunna tänka mig andra OS, just saying.
     
  7. Xebylon

    Xebylon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2009
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Detta har folk klagat på ett tag nu. Google har ett forum där folk kan ventilera åsikter och ge förslag. Ju fler som visar intresse för en punkt desto högre prioritet får den av google. GPU acceleringen har en egen sådan punkt här
    Skriv er kommentar och lämna er röst.
     
  8. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Frågan är vad det gör för batteritiden...

    Inget hindrar någon från att göra en egen accelererad launcher heller, android är inte skapat av en frukt... :)

    Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000
     
  9. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Problemet med att aktivera GPU för UI beror nog till viss del på fragmenteringen. Gissar på att det kommer med 3.0 iom att de kapar stödet för mellan/budgetsegmentet då enligt rykten.
     
  10. ezgenesis

    ezgenesis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det kommer alltid att finnas dåligt optimerade program, och då spelar det ingen roll hur mycket "acceleration" man har... Jag har bara upplevt Touchwiz i en vecka, av mina 3 månader med telefonen, och det var inget för mig... Sedan dess har jag haft LauncherPRO Plus, och inte upplevt att det "laggar", om inte något program suger alla resurser i bakgrunden...
     
  11. Psilion

    Psilion Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om man kör med lagfix tycker jag verkligen att det är en icke-fråga. Allt scrollar på hur mjukt och smidigt som helst på min telefon. Det verkar som det är lagget orsakat av filsystemet som är problemet, inte att CPU:n har problem att rendera snabbt nog.

    Dock har jag för mig att det är sagt Gingerbread kommer ge GPU accelerering.

    Frågan är om det kommer fungera på SGS eftersom SGX540 inte har någon 2D accelerering. PowerVR verkar strunta i det på sina nyaste chip eftersom det är överflödigt då CPU:n mer än väl kan hantera det på moderna apparater, och mindre kretsar leder till lägre strömförbrukning. Det är inte säkert att det lönar sig att ha 2D accelerering alls.
     
  12. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Personligen tror jag att Android alltid kommer att vara mindre bra än iphone på den punkten. Främst för att detta är något som Apple jobbar väldigt mycket med. Det är en av deras käpphästar. Det är också enklare för Apple att ordna då ios har ett väldigt bra stöd för sådana saker osv. Men det finns nackdelar också. Tex kan man fråga sig varför det inte finns animerade bakgrunder, widgets, osv. på iphone. Ja, en av anledningarna är just detta. Det blir svårt att få det stabilt med ett GPU accelerat GUI om det ens går. Sedan så ska man ha klart för sig att det kan gå åt motsatt håll också. Hela "systemet" med GPU GUI tar ju en massa minne och kraft bara det. Apple har en massa tricks för sig för att få det att oftast flyta bra. Tex jobbar telefonen i bakgrunden med att ställa in sig inför nästa meny. Gömmer laddtider och hackighet bakom animeringar osv. För att citera en post från det du länka till ovan

    "The "choppiness" and "lagginess" you are mentioning are more often related to heavy
    garbage collection than drawing performance."

    Och "...In our past experiments we even found many
    cases in which using the GPU was slower than normal rendering."

    Ett problem är att Android kör så mycket i bakgrunden. När jag dödar en massa apps och tjänster så flyter det ofta väldigt bra. Så telefoner med mer internminne och inte så många bakgrundsprocesser/ appar kommer att ge en tillräcklig prestanda.

    Lästa på nätet att den nya Linuxkärnan som kommer nu. Kommer att ha en funktion för minnesdefragmentering. Vilket låter intressant. Men den kommer nog inte till android fören först om 1-2 år.
     
  13. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Detta stämmer alltså icke. Jag har en laggfix, och visst blir telefonen vansinnigt snabb. Appar öppnas ögonblickligen etc, men att scrolla i webläsaren eller att bläddra mellan homescreens är inte 100% smooth.
     
  14. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Hur som helst, tack för många intressanta svar. Jag har läst på lite och förstår svårigheterna med detta mycket bättre nu. Inte minst vad gäller Java.
     
  15. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Java är ändå väldigt bra, om nu inte SUN sabbar det hela.
     
  16. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jämfört med optimerad objektorienterad C-kod är Java ett stort skämt vad gäller prestanda. (Om de inte magiskt trollat bort de problemen i android)
     
  17. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Prestanda är sekundärt. Det är viktigare med portabilitet. Snart får vi dual-core mobiler. Då behövs inte optimerad C-kod.
     
  18. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Säg det till alla sifferjagare med quadrant och linpack. :P
     
  19. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Jo, det var just det jag fick förklarat för mig också. Dessutom är det väl rätt mycket enklare att programmera i Java också?

    (Jag blev faktiskt idag varnad av en kompis som är programmerare att det i ett sånt här läge snabbt kan uppstå bråk mellan C/Java-fanboys! :cool:)
     
  20. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    hmm låter som du jobbat på teamet som utvecklade vista, min quad core på jobbet kämpar febrilt att bara hantera os:et :-)

    Prestanda är aldrig sekundärt, däremot skall man bara optimera det som behövs. det går att skriva bra program i java också har jag hört ;-)