Gråa ikoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av start79, 6 jan 2016.

  1. start79

    start79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har en Tablet Z där jag lagt flertalet appar på minneskortet.

    Vid flertalet tillfällen blir ikonerna på "skrivbordet" gråa och fungerar inte. Vid omstart kan de fungera igen medan andra slutat fungera. Ibland försvinner de helt.

    Går jag via "applistan" fungerar det bra. Det går också att ta bort och lägga till ikonerna igen så fungerar de för stunden.

    Jag har läst att detta beror på att de ligger på minneskortet.

    Frågan jag inte hittar svar på är om det beror på ett defekt minneskort och om det är lönt att prova formatera (eller kanske byta)? Eller är det helt enkelt en bugg som Google inte lyckats åtgärda?
     
  2. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Jag brukar få likadant vid uppstart av sonens surfplatta. Jag har lagt över alla appar på minneskortet. Minnet på själva surfplattan är snabbare än vad minneskortet är. Brukar då ta ca 2-5 minuter från uppstart av plattan tills man kan använda apparna.

    Har du samma problematik om du installerar en app du i dagsläget har problem med på minneskortet, att installera det på surfplattans minne istället?
     
  3. start79

    start79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vissa blir "vanliga" en stund efter omstart. Andra stannar gråa. Olika appar efter varje omstart. Har inga problem att installera nya appar.

    Kan man formatera ett minneskort när det sitter i enheten eller måste man flytta det till en PC?
     
  4. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Kortet kan du formatera när det sitter i surfplattan. Nu vet jag inte specifikt om hur man navigerar sig på din platta. Men ska vara någonstans under lagring iaf, generellt. Där ska du ha möjligheten att formatera minneskortet.
     
    start79 gillar detta.