Diskussion: Grådassig/brusig skärm m.m

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Zooklubba, 7 dec 2011.

1. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Har också lagt märke till detta.. Samma sak var man rädd för med sin amoled n1, dock verkar det gå riktigt fort med denna.. Ser inte bra ut, hade varit tråkigt att få ordentliga inbränningar.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

2. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Är det någon mer än jag som har delar av skärmen som inte har samma ljusstyrka? Se nedre vänstra hörnet. Ljusstyrka spelar ingen roll, även på 100% brightness ser det ut såhär vid grå/blå färg på skärmen.

Är det svart eller vitt ser man det dock inte.

http://upload.grabbarna.se/files/IMG_4081.JPG

Det är nästan mer påtagligt via ögat än via fotot. När man kollar på film blir det extremt påtagligt i vissa sekvenser.

Jag undrar om skärmen är defekt eller om man får leva med det. Om jag byter och nästa skärm har samma issues är det inte stor mening med att byta utan kanske lämna in den på service och få skärmen utbytt när de inte längre lider av dessa fabrikationsfel...

3. eXizoR

eXizoR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har linjerna i inställningsmenyn som ni pratar om. Det första jag la märke till när jag fick telefonen, och när de skall vara en dunderskärm som alla recensenter pratade om så blev man ju faktiskt lite besviken. Men i övrigt så gillar jag verkligen skärmen, försök att inte ha gråa bakgrunder bara! ;)

4. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Här har jag mer exempel, ett taget med kamera, och samma "screenshot" taget med telefonen.

Kan någon ge utlåtande om detta får anses normalt eller om jag har fått ett exeptionellt dåligt ex?

Den ska ju alltså vara "jämngrå" enligt screenshoten. Jag förstår inte hur det kommer sig att inga recensioner jag har läst har påtalat detta. De har påtalat "linje"-problemet men det känns verkligen som ett litet problem i detta sammanhang.

Last edited: 25 dec 2011
  5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ser inget sånt på min, oavsett ljusstyrka.

6. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Jag kan inte se att min har olika ljusstyrka på olika delar av skärmen, däremot är nog alla GN brusiga på grått. Iaf på låg ljusstyrka.

7. LJN

LJN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Borde inte Samsung/Google kunna lägga till lite mer skärmreglage? Typ, kontrast, färgmättnad mm.

Som nu när jag ska se på 720p film så upplevs svärtan/kontrasten låg! Min andra HTC Sensation har klart bättre "filmåtergivning!

/Lennart

8. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Min lider av samma syndrom och har hört många andra säga samma sak!

9. Kalk

Kalk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det gör min med. Ska lämna tillbaka den.

10. Bugumala

Bugumala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Svara gärna vad de säger när du lämnar tillbaka, huruvida det är normalt eller ej. Jag har lika brusig skärm vid auto eller låg ljusstyrka, något jag aldrig såg en skymt av på min Galaxy S.
    Dåligt tycker jag, min första reaktion vid installationens grå bakgrund var att de bemödat sig att lägga på en bitmap av linne.

11. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Min skärm är precis så bra som man kan förvänta sig. Hoppas att ni andra får en lösning för era.
    Jag har inga tendenser till ojämnheter i mina amoleds ännu. De håller riktigt bra kvalité. Sen får vi se hur det ser ut om två år när det är dags att byta igen. Den här är så trevlig att använda att jag gissar att den kommer vara betydligt värre åtgången än min nexus one.

Sent from my Galaxy Nexus

12. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Tack för feedbacken, jag ska byta ut min telefon idag, jag har varit nojjig över att få en som har exakt samma issues men risken är nog stor att den är bra mycket bättre än mitt ex. Ränderna vid låg ljusstyrka får man nog dock leva med, fast det är pga den ojämna ljusstyrkan/färgskiftningarna som jag vill byta min.

13. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Ja ojämnheterna verkar inget vidare, prova att byta så ska det säkert bli bra :)

14. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Har bytt ut den nu, och den nya är mycket bättre, ojämnheten i brightness är helt borta vilket är skönt.

Kan ta en bild ikväll om någon är intresserad.

15. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Bra att det gick bra. En del återförsäljare är ju inte helt lätt att reklamera hos. Tur att det gick så fort så du slapp ta det som garantiärende.

Sent from my Galaxy Nexus

16. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Vill bara säga att jag känner igen allt ni skriver, har haft ungefär 4-5 Galaxy Nexus innan jag fått den perfekta. Dom två första var grådassig och allt, det var några vertikala linjer som syntes oavsett ljusstyrka, den tredje hade inga vertikala linjer men en död pixel eller något liknande.

Alla 3 var väldigt ljusstarka i inställningar, ni vet den där gråa bakgrunden i inställningar, det verkar som att det är olika batch för den telefonen som jag har nu är skärmen perfekt. Det är mörkt precis som det ska vara, som när man tar en print och kollar på datorn dvs.

Så ni som har dålig skärm, vertikala linjer, lämna tillbaka och kräv en ny. Dom senaste batcherna är som SGS2 skärmen, färgerna lyser. Jag tror det bara gäller dom tidiga leveranserna som har problem, ifall ni köper en Galaxy Nexus nu så lär skärmen vara bra utan vertikala linjer eller andra problem.

För en telefon för 5000 så ska man ha en skärm som är felfri, åtminstone utan vertikala linjer eller något liknande.

17. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Hur länge hade du ditt första exemplar innan du bytte ut den?
    Jag har haft min ett ganska bra tag, du verkar vara den första som faktiskt byter ut den för detta problemet. Jag stör mig en del på linjerna och bruset och skulle verkligen vilja ha en fullt fungerande skärm.. Synd att jag inte kom på tidigare att säga till om detta..

18. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

JAg kan bara tala för mitt ex, och bruset vid 0% brightness är fortfarande där, kanske något mindre än min förra telefon. det var aningen mer linjer på förra exet också, men det störde mig inte lika mycket.

Det är möjligt att det fanns en dålig batch, men om det gått mer än 7 dagar sedan köpet (lite olika beroende på återförsäljare) så räknas det inte längre som DOA (Dead on Arrival) vilket medför att den då skickas på service (och får utbytt skärm). Kan ju vara värt ett försök.

19. herorich

herorich Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om det beror på skärmen men jag blir konstig i huvudet och ögonen när jag har glott på telefonen en stund? Det blir ju någon/några timmar om dagen som jag tittar på den men gör det inte mer nu med GN:en än vad det blev med DHD:n?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

20. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag hade den ungefär i 2-3 dagar bara, färgerna kändes utmattade jämfört med en SGS2 och linjerna syntes tydligt oavsett ljusstyrka. Den skärmen jag har nu är en dröm, tror att recensenterna också fick en annan batch utan linjer/problem.

Vill bara tipsa er att webhallens senaste batch är perfekt. Ni som har dålig skärm och inte köpt den för så länge sen, gör doa och kräv en ny :) Lovar att ni kommer märka skillnaden.

T