Grafitti för Android, å, ä och ö

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Anmar, 20 jun 2012.

1. Anmar

Anmar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Har just laddat ned Grafitti Pro till min ny Samsung Galaxy S2.

Är det någon här som använt Grafitti för Android, eller Grafitti Pro för Android, och lyckats få Å, Ä och Ö att fungera???

(För dom som inte vet; Grafitti var Palms inmatningsmetod, man skriver förenklade "bokstäver", (runor). När man väl lärt sej det är det ett snabbare sätt att skriva text än vad tangentbordet är.)

Och, det funkar bra, Grafitti sitter i ryggmärgen. Men, Å, Ä och Ö, sitter också i ryggmärgen, men Grafitti Pro har inte stöd för det, enligt tillverkaren. Och det funkar ju hyfsat ändå;-(

Men, bland användarkommentarerna på Android Market påstår någon användare att det skall funka även med Å, Ä och Ö.

Som sagt var, har någon lyckats med att få till svenska bokstäver med Grafitti för Android ?

I så fall, kan du tipsa om hur du gjorde?

/anna

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Har inte testat den på länge, skippade den när åäö inte funkade som jag var van vid. På min PalmPilot körde jag ett "hack" så man kunde skriva "som man är van". D.v.s. a eller o med ett streck över blev ä och ö, och ett a med en ring över blev å.

Att behöva skriva umlauten (prickarna) före a eller o blir ju helt bakvänt...

3. Anmar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var snabbt svar!

Du skriver:
    - "Att behöva skriva umlauten (prickarna) före a eller o blir ju helt bakvänt... "

Jag är inte säker på att jag förstår.

Menar du, att det går att åstadkomma å, ä och ö, på något sätt, genom att skriva prickarna först?

Hur gör du detta i så fall?

Jag kan också tänka mej att det kan bli bakvänt, men jag gillar Grafitti tillräckligt för att kunna tänka mej att försöka mej på att vänja mej vid detta.

Jag hade också det hacket på min Palm, Swedish Chars, eller ngt ditåt.

Men, jag har också en minnesbild av att det fanns någon annan omväg för att få svenska tecken. Minns bara inte hur man gjorde det. Jag skall testa att googla fram detta också.

/anna

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, man skriver en "dubbelkrumelur" (som ett w ungefär fast öglor) före a och o.

Jag har för mig att det t.o.m. står med i hjälpen till appen (det finns väl bilder på tecknen där?).

Anmar gillar detta.
  5. Anmar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, nu fattar jag

Hej,

Det stämmer, det står faktiskt i hjälpen, jag hade bara inte fattat att man kunde klicka vidare i Hjälpen för att hitta fler tecken. Det är ju bra att kunna läsa innantill ordentligt;-)

Tack!

Och, ja det går ju att skriva å, ä och ö. Man skriver den konstiga dubbelkrumeluren efter a eller o för att få till prickarna.
    Och jag tycker att dom hade kunnat hitta på något enklare sätt, men detta går kanske att lära sej.

Så här gör man: om nu någon annan skulle behöva denna info:

När man väl installerat och enablat Graffiti (Pro) på sin Android, så drar man ett streck från Graffitiytan och uppåt för att få fram teckenhjälpen. Då visas bokstäverna. Klicka på hjälprutan för att få fram nästa uppsättning tecken, etcetera etcetera. Efter ett antal klick kommer man fram till accenter, som visar hur man får fram ä-prickar, å-ringen, é-accenter etcetera.

/anna