Grejen med Android?

Diskussion i 'Skräp' startad av nire431, 26 dec 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

  2. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    visar den topp-100 iphone-apps som även finns för android?
     
  3. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    ja...
     
  4. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    nice! man kan ju se appstore som en kuvös. All skit sållas bort där och det som fungerar och är bra kommer direkt till android. Tack för det.
     
  5. Mushu

    Mushu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hmmm. Jag köpte ju en mobil och inte bara ett operativsystem. Valet stod mellan iPhone 4, tre androidlurar och en symbianlur. Valde en mobil som kostade mindre än de andra, som hade många bra och billiga (eller kostnadsfria) appar, var snygg och väldesignad (i mitt tycke), som kändes bra i handen, som hade den hårdvara jag behövde, som INTE hade en massa jag INTE behövde, som var väldigt flexibel, och som var tillgänglig där och då snarare än om sex veckor.

    Det blev en HTC Desire, och trots den något korta batteritiden har jag inte ångrat mig en sekund. Det gick inte många dagar innan jag befann mig på främmande ort utan eget internet och kunde lösa problemet genom att helt enkelt använda mobilen som en trådlös hotspot, sen var jag head over heels.

    Pris och flexibilitet var väldigt viktiga för mig när jag köpte min mobil, och jag uppfattade det som att androidlurar var i allmänhet både mer prisvärda (då det var lättare att hitta en som passade just mina behov med avseende på design och hårdvara) samt mer flexibla. Sedan rootning och ROM-byte har jag känt att jag fått ännu mer valuta för pengarna och dessutom fått en mobil som är mkt bättre anpassat till mina behov/nycker.

    Grejen med android? Tja, det kan vara att androidtelefonerna gör det lättare för folk att få tag på en mobil som verkligen passar just dem :)

    peace
     
    robnil och holck gillar detta.
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Väl talat.
     
  7. Ruscam

    Ruscam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har läst ikapp mig på denna tråd nu och såg detta.

    Fick in en kund i veckan som hade gjort sin Iphone 4 död när han fixat med jailbreak. Telefonen gick efter isärplockning och laddning direkt på batteripolerna att återställa. Sedan satt jag och letade runt efter jailbreak till iphone 4, med senaste programvaran, inga blobs sparade m.m m.m. Hittade ingenting om hur man skulle kunna jailbreaka den. Så några 30-90 sekunder är det inte tal om.

    Hade jag inte plockat isär den och laddat batterierna utan skickat den för garantiservice skulle service kosta mellan 2695:- till 6700:- beroende på hur teknikern skulle bedöma telefonen.

    Och Apple är kända för att vara stenhård på bedömningar, vi har fått väldigt många telefoner utdömda för skitsaker, glipa i chassit, fuktskada fast det inte är någon m.m m.m

    Sedan har de enbart 1 års garanti på sina produkter samtidigt som nästan alla andra har 2 år.

    När jag upplyser kunderna om detta så är det väldigt många som tänker om och väljer en telefon med bättre garantier.

    Och detta att folk hävdar att de har sådan otrolig kvalité på sina produkter är bara ljug.
    Kvalitétskänsla: JA, Otroligt duktiga på detta.
    Kvalitét: NEJ

    Har inte bytt ett enda glas/display på en desire som vi sålt lika mycket av som Iphones. Har fått byta säkert 20 iphoneglas. Redan fått byta två Iphone 4 glas.
    De skickas in lika ofta som någon annan telefon för småfel m.m m.m


    Jag gillar Iphone som telefon, det är allt runt om jag ogillar.


    Sedan är detta på så låg nivå att man blir mörkrädd.

    Jämför Iphone 4 mot en Desire HD eller SGS(Med sista programvaran).

    Apple och Androidtelefonerna är idag jämt strå, de har båda sina fördelar och nackdelar. Mer en smaksak än något annat.

    Vill man ha widgets, wifi hotspot, större customizeringsmöjligheter, fullvärdig multi-tasking m.m m.m välj en passande android.

    Vill man synca telefonen mot itunes eller en enkel, lättanvänd och fräsch smartphone utan massa krusiduller och priset inte spelar någon roll. Välj en Iphone.
     
    robnil, Ircfox, cerebrum och 3 andra gillar detta.
  8. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag är på väg att köpa en smartphone. Jag vet inte riktigt vilken än, förutom att det *inte* blir en ip. Orsaken till detta är förtvivlat enkel. Jag använder i praktiken varken windows eller os x, trots att jag har bådadera, och jag har förstått att utan itunes så är man helt rökt vad avser iphone. Jag kan inte för hela mitt liv förstå varför man måste installera itunes för att kunna använda sin mobiltelefon och *jag* kan dessutom inte installera det eftersom det inte finns till min platform.

    En annan lurig sak som jag försökte göra med en väns iphone var att ta ett foto och sedan lägga över det på hennes bärbara dator via bluetooth. Gick inte! I varje fall inte under rimligt tid. Jag kunde inte tro mina ögon. Det gick inte att enkelt föra över en bild från telefonen till datorn med bluetooth. Det är i sig inte en deal breaker, men det är väldigt underligt. Jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa det - kanske eposta bilden och sedan koppla upp den bärbara datorn, som inte hade något nätverk där vi var, via ip:n (jag har för att det går att använda ip som "modem"!?) för att hämta eposten, kanske försöka koppla upp wifi ad hoc mellan enheterna.
    Bilden blev aldrig överförd. En liknande bild togs med en Nokia-telefon som tillåter bluetooth-bläddring av enheten.
     
  9. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    du kanske kan flytta över minneskortet? nej just ja det sitter ju fast i ip :)
    (tror du med en warrenty-break kan installera en blåtandslösning på den)

    Skämt och sido, om det är android du fastnat för så har ju lite mer att välja på. Sätt upp en matris med krav och önskemål. Liten och lätt? Vädertålig? Stor skärm? Läsbar i solsken? Lång batteritid? Riktigt tangentbord? Prestandamonster i spel? Och inte minst: budget.

    Gör en liten smygkik på samsungs wp7-telefon oxå. Har ingen koll på hur det funkar i praktiken, men jag tycker inte man ska räkna ut MS helt ännu.
     
  10. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    http://www.idg.se/2.1085/1.362383/vlc-for-iphone-och-ipad-plockas-bort-fran-app-store

    Efter krav från en av VLC:s skapare har Apple sett sig tvunget att plocka bort den populära mediaspelaren från App Store.

    - Jag kommer inte att tycka synd om de som har en iPryl eller utvecklarna på MobileVLC som tveklöst slösat bort massor med tid. Detta slut borde inte komma som någon överraskning för någon, säger Rémi Denis-Courmont i en kommentar.
     
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Om du hade förstått hur licenserna fungerar så är det inte Appstore som är problemet.
    Det är inkompabilitet mellan GPLv2 och Appstore/Apple.
    De som har gjort bort sig är MobileVLC som inte läst på om detta utan bara tagit
    och bakat ett nytt program.

    Summan av händelse:
    GPLv2: Sprid fritt utan begränsning - gratis
    (jag gör licensen förståbar bara, inte full tolkning).

    Apples: Max 5 olika enheter med samma ituneskonto får ha programmet.

    Dvs, GPLv2 kräver att inga begränsningar finns medans Apple begränsar till 5.
    Det är ingens fel - bara ren inkompabilitet.
    Det är inte särskilt många som har 5 apparater till samma ituneskonto.

    // A
     
  12. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    fast frågan är om det hade hänt med google market? Känns ändå som ett typiskt marknadsfilosofiproblem à la Apple.
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det var ju VLC-tjommarna som önskade att återkalla programmet.

    Troligtvis hade de inte hänt på Google Market.

    // A
     
  14. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är inte hellt hundra men tror inte hela VLC comunityn var ening, var nog mest några som lät mest som ville ha bort den.
     
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Säkerligen. Är inte helt påläst men har precis skaffat mig nog fakta för att veta
    vem jag ska reta :P
     
  16. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    :-) det är ju just det där.. reta! :)
     
  17. hilta

    hilta Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Smaken är som baken dvs delad.
     
  18. KHEEJS

    KHEEJS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Går knappast en dag utan att man hör iPhone vs Android-diskussionen. Om en kompis hade frågat mig om råd, "tycker du jag ska köpa en iPhone eller en mobil med android?", hade jag bara svarat att om du är intresserad av att ändra saker och ha en stor frihet så bör du välja en androidmobil, om du vill ha en enklare snygg mobil där allt finns lätttillgängligt så bör du välja iPhone.

    Är inte mycket svårare än så. Går inte använda "bättre" när man pratar om olika saker.
     
  19. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    JAg orkar inte läsa alla inlägg här, men kan med säkerhet säga att jag har det bästa svaret:
    ifall du inte själv ser fördelarna med android, och gillar dem förståss, så kan inte vi heller få dig att fatta det.. simple as that!
     
  20. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    du har väldigt rätt där faktiskt.
    Har försökt förklara för så många icke tekniska personer vad man kan, eller inte kan göra med både Android och iOS och upplevt precis samma sak.

    tro det eller ej, jag rekommenderar ofta iOS framför Android till de som frågar. Ta pappa t.ex, kan absolut inget men vill gärna ha något "coolt". Sen använder han mobilen inom jakt för att spåra hundarna osv. Enklast för honom är iPhone.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.