Grejen med Android?

Discussion in 'Skräp' started by nire431, Dec 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AFX3D

AFX3D Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra svar. Android går ju att göra vadsomhelst med och få den att flyta på snabbt med olika roms.
    Iof aldrig ägt en iphone, så jag kan inte säga så mycket där..

2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Måste nog vara en hittepåkänsla av att iphone är snabbare då användargränsnittet är mjukare, men snabbare är den då inte.
    Däremot verkar spindelnätsskärm vara en vanligt förekommande feature på många iphones, har sett alldeles för många som har det nu för att avfärda det som något som händer få människor.

3. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Användargränsnittet är mjukare för Apple har bara en hårdvara att optimera för och själva gränssnittet är mer optimerat och använder GPU som jag förstått.
    Men att en Desire skulle hacka och vara seg tvivlar jag starkt på. Snarare bara att allt inte händer mjukt och fint.
    Och det där med att ladda är ren skitsnack. Nackdelen med dom äldra iphone är batteritiden och det var ett jäkla liv om det i början. Två inkörda lurar med samma användning ligger iphone i lä.
    Om man har en välanvänd iphone som man tröttnat lite på och som har ett batteri som är inkört och sen köper en ny desire som man fipplar en del på och dömmer ut batteriet efter det är man inte riktigt funtad.

Återigen. Med hacka om det är snygga, mjuka, långsamma animeringar för allt du menar så vist. Men långsam är den då inte. Plast har dom valt för att få ner vikten skulle jag tro. Men iphone känns minst lika plastig tycker då jag. Likaså på sgt där det är vitalt då ipaden är tung att hålla på med då man blir trött fort och den är obekväm att arbeta med.
    Men i princip all hantering av koder, media, 3d grafik etc är android överlägsen ios.
    Och då är android relativt nytt och ändå har dom gått om ios som hållt på bra mycket längre.
    Märks på mycket små detaljer i Android då det känns fortfarande lite grovt. Men tack vara att det är helt öppet finns det många custom roms (till desire tex) som är väldigt lik ios och är riktigt mjukt å fint med mycket snygga animeringar.
    Man har valmöjligheten med android att få det som man vill ofta och kunna ändra mycket efter eget behag.
    Men till en helt okunnig så rekomenderar jag nog en iphone.
    Det enda jag har imot iphone för tillfället är deras lögner och ej skäliga priser. Omkring hälften borde dom kosta.
    Och säg att det är samsung som gjort prollen, lg som gjort skärmen, att den delvis monteras och görs i kina. Betala vettiga löner till dessa. Etc.
    Då hade jag inte haft nått imot apple.

Har inte taffsat så mycket på dhd men glapp i chassit... låter konstigt då är i ett stycke metall med några luckor. Och återigen lagg å hack. Att värdera fina mjuka animeringar säger en del om en. Jag stänger av sånt på min lur.
    Sen är inte ip4 felfri utan vet av ganska många inom min vänskapskrets som haft problem med kvalite på dessa och fått skicka tillbaks dom.
    Om man inte tycker om telefoner från fattiga delar av asien (korea, china etc) Bör kolla vart största delan av iphone tillverkas och sätts ihop.
    Och batteri tiden, återigen skitsnack. ip4 har inte nån vettig batteri tid heller.

Låter som mycket skitsnack bara, påminner mycket om allt som kommer ur Apples uttalanden, påståenden och reklam.

Last edited: Dec 27, 2010
  4. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har funderat över just denna besatthet som vissa har med att det ska vara "smooth" i menyerna. Visst, det är givetvis mycket trevligt när allt flyter på snyggt i UI:t. Men jag förstår inte varför, framförallt iPhoneanhängarna, lägger ner extremt mycket vikt vid det? Prestandan är enligt mig viktigast när man kör en specifik applikation som är prestandakrävande.

Snackar vi regelrätt och tydligt lagg i menyerna så är det givetvis mycket otrevligt, men ser man till nyare telefonmodeller, kanske undantaget SGS, så är det ju knappast problematiskt eller hindrande på något sätt att menyerna inte flyter lika supermooth som i iOS. Det är absolut inte ens nästan en dealbreaker, inte för mig i alla fall.

Det hela riskerar att bli lite som när Windows tog ett kliv upp från Windows 2000 och man kunde lägga på massor av nya coola gränssnitt. Det var kul ett tag, men sedan blev man trött på det och tog bort all "eyecandy".

Och om man kan förvänta sig att Android 2,3 gör skillnaden mellan SGS och Nexus S så finns det verkligen inget att klaga på när den Androidversionen börjar rulla in på de andra telefonerna.

Last edited: Dec 27, 2010
  5. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja eftersom ingen android telefon har det...

Windows 7 har också det och även där kan man se att det flyter på bättre än android.

Dock har android andra fördelar...

Tex att man faktiskt kan skicka låtar till sin kompis lycka till att göra det med en iphone...

slayer666 likes this.
  6. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Visst hade jag tyckt det hade varit trevligt med mjukare rörelser i menyer osv. Och jag tror att den biten kommer bli bättre. Android är ju faktiskt ganska ungt ännu.
    Den egentliga fördelen jag anser som iPhone har (eftersom TS jämför just dessa) är att nästan alla nya program utvecklas först till dem. Och att rent generellt har de något högre kvalite på program och spel.
    Dock är utvecklare inte dumma. De vill tjäna pengar på det de är bäst på och programmen har börjat trilla in med en rasande fart till Android :P

7. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Så sant, men google måste nog se till att det inte är så lätt att installera crackade apps innan android market börjar explodera på allvar.

8. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är väl bara att jailbreaka sin iphone så kan man installera crackade program bäst man vill på den också?

9. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är då inte alls lika lätt som att bara installera ett crackat program utan att behöv göra något annat. Bara 4% av iOS enheterna innehåller piratade apps, vilket säger en hel del.

10. Mehe

Mehe Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Uff orkar inte läsa. För lite styckesindelning och korrekta meningar -.-

11. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker det här med laggande och hackandet låter grymt överdrivet. Dock finns det ju en viss sanning i att det inte flyter på till 100% i menyer eller UI om man kör en tung live wallpaper, men detta är enbart just IOS användare lägger fokus på. Skulle förvisso vara ganska skönt med lika mjukt, men det är inget som påverkar funktionaliteten. Själv kör jag en HTC Desire med en tidig gingerbread rom och scrollningen i kontaktlistor etc har aldrig varit så mjuk och snabb som nu. Känns som att det optimerats rejält i 2.3 iaf.

Min mor har en SGS och jag tycker den känns som en bättre telefon än min desire, minus touchwiz och själva utseendet på telefonen då. (lite väääl lik iphonen) men UI't är himla mjukt jämfört med en Desire tycker jag i vissa lägen.

och angående "jag har många mer appar i min appstore än i din market" diskussionerna så är det ju inte så konstigt då iphone haft sin appstore längre och har haft fler användare. men nu är det ju på god väg att Android blir en riktigt stor marknad, och då kommer vi nog se skiftande i utvecklandet till Android's favör, det skulle iaf jag satsa på i första hand om det fanns 15 miljoner mer användare på Android än IOS (som ett exempel bara)

p.s
    Skulle vilja se det batteri som räcker 1½ dag vid "tungt användande" , 1ghz kräver sin beskärda del av batteri vid max ;). Beror väl på vad man definerar som tungt förvisso. I min värld skulle det vara surfa en hel del, synkning, ringa, sms, mail, spel (mer än 30 minuter) under en dag.

Last edited: Dec 28, 2010
  12. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Grejen med Android är ett mobil os som har hemskärmar där man kan lägga det man tycker är viktigt som man snabbt behöver kolla på utan att behöva uppdatera själv eller hitta en app för att kolla. Eller när man kan få notifikationer från tredjepartstillverkade appar för tex när ett tv-program börjar.

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Sitter man och måste jämföra de olika systemen med varandra och säger de ena är bättre än andra har man uppenbarligen inte förstått att OS:en är totalt olika och har två olika typer av användarupplevelser
    och det man gillar mest är det man ska köra.
    Två olika mobila plattformar med två olika baser och två olika sätt att hantera användarupplevelsen.

Mjukt för vissa, mer customiserbart för andra.
    Svårare än så är det inte.

Att däremot säga att en person har fel att HAN tycker att den ena är trevligare än den
    andra är lite .. vetifan.. Konstigt.
    Var och en har väl rätt att tycka som han vill?

Att man sen prioriterar eyecandy framför att kunna göra riktigt roliga saker och som man själv
    vill är väl något vi istället kan föra in i våra sinnen att den sista plantan är inte född än ;)

// A

Edit: Text hamnade konstigt.

samster93 and gregoff like this.
  14. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Oj, det låter som en dåligt underbyggd slutsats. Jag tvivlar inte alls på att det är lättare att få in ett piratkopierat program i ett Androidsystem än i ett iOS-system. Men jag tror inte att sanningen är riktigt så enkel...
    - Om iOS-enheter innehåller mindre piratkopierade än Androidenheter så måste det enbart bero på att Android är lättare att "hacka".

Det kan inte möjligtvis vara så att det är en viss skillnad på användartypen, ekonomi, generella IT-kunskapen, etc., hos de olika användarna? Och att det kanske har något med saken att göra också? Om det såldes riktigt billiga iOS-enheter, exempelvis, tror du då att siffrorna skulle se likadana ut?

I slutänden så kanske en "hel del" egentligen inte är så jäkla mycket som man först trott.

Ett annat (extremt) sätt att minimera piratkopiering är att övervaka hela samhället med kameror, även inne i folks bostäder, samt övervaka all datatrafik och förbjuda kryptering. Det skulle minimera piratkopieringen rejält... Men frågan är om det är bra i längden? Vad vet jag... Att enbart tillåta en enda marknadsplats som ett enda företag kontrollerar och styr efter eget godtycke kanske inte är något som nödvändigtvis är jättebra i längden, enligt en del i alla fall. Som sagt, vad vet jag...
    Men jag tycker i vilket fall att det är lustigt att vissa argumenterar ut ett absolut perspektiv när det kommer till saker som är direkt beroende av rent subjektiva värderingar.

Förövrigt skulle det vara intressant att veta var dessa siffror om piratkopiering kommer från, och då menar jag givetvis förstahandskällor. Jag tycker helt olika siffror figurerar lite här och var på forum. Det skulle vara kul att se vilka som var väl underbyggda, vilka som är dåligt underbyggda, och vilka som är rena fabriceringarna.

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Oroa dig inte. Du missade inget förutom korkade fanboyargument och provocerande påståenden som inte stämmer.

Det är ännu en tråd som antingen kommer glömmas av eller spåra ur och låsas.

slayer666 and samster93 like this.
  16. Ult

Ult Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag köpte en Iphone 4 till min tjej för hon är så tekniskt obegåvad "sorry darling".
    Inte för jag tror att hon inte skulle klara av en android men vi säger så här när man lånar ut sin dator ibland så har man en massa nya saker på sin browser toolbar från nått företag osv.
    Men min uppfattning utan att döma några fanboys är att det är mer randoms som kör iphone och lite mer tekniknördar som kör Android sen finns det alltid dom som är pro i båda läger.
    Det beror mycket på vilken skola man har.
    Själv är man ett amiga freak och för er som inte vet vad amiga är så finns Google ;)
    Så apple och microsoft är inte direkt nån man lägger sig i sängen med.
    Därav det sköna med google vår lilla nagel i ögat på Jobs och balmer ;)

Men när det kommer till Android så är det långt ifrån perfekt men vi är på väg.
    Kan bara tala för mig själv men Nexus S är grymt smoth och responsive sen om det har med gingerbread eller google själva låter jag vara osagt.

Sen hela denna status symbolen på nallarna som Ifån har lyckas skapat är i klass med Canada goose nåt folk måste ha men egentligen inte har råd med.
    Men jag ser många saker som iphone är bra på det är skärmen där borde det satsas nån tusenlapp mer på för den är grym.
    Sen deras gränssnitt men som jag skrev innan tror det blir softare inom en snar framtid.

Sorry om ja va luddig har precis vaknat ;)

dweebling likes this.
  17. Mehe

Mehe Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan multitask ha något med detta att göra?

18. signoc

signoc Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vore inte Apple ett mer naturligt val isåfall? Amiga hade enhetlig hårdvara under lång tid, och varianterna som kom senare var få. Precis som Apple hade man full kontroll över OS och hårdvara. Parallellerna är kusligt många o_O

Nej jag ska inte trolla, var själv aktiv inom demoscenen på Amigan under flera år, men jag skulle inte vilja säga att amiga-freaks innebär att man automatiskt har något emot Apple eller Microsoft. Även om det nu var bättre förr :)

19. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Hade changen att pilla på en iphone4 nu i dagarna och la den sida vid sida med min SGS.
    Resultat:

Skärmen är för liten i ip4 i min smak.

Svärtan på ph4 är bedrövlig. Såg ut ungefär som min gråa notificationbar. Samsungen visar svart som är lika svart som när skärmen är död. Det blir en helt annan känsla då när man laborerar med snygg bakgrund och egen design. Detta om något borde ju appelera till apple-folket som alltid väljer en snyggare sak framför en billigare.

Känslan på ip4 är hård och kantig. Gjorde liksom nästan ont i handen att hålla den för alla designade hårda kanter. Samsungen är mjuk och fin runt om.

Dödsgreppet är ett faktum. Vad folk än påstår. Han hade fått köpa en rätt ful gummigrej och trä på för att den skulle gå att ringa med i praktiken. Så nej det verkar inte vara ett usa-spöke. Han var snabb som tusan med att plocka bort gummit när han skulle skryta för han insåg hur ful den blev...

Jag får ställa en motfråga till trådstartaren: vad är grejen med iphone?
    Det är som att alltid ha appdrawern framme och aldrig kunna ha något annat. Hurra? Med android kan du förutom helt givna grejer som att byta bakgrundsbild och ha en egen ringsignal (för det kan man väl inte på ip4 utan att möjligtvis bryta mot lagen (i vissa länder iallafall hehe), byta ut hela launchern till någon du gillar bättre. Du kan byta ut tangentbordet, dialern, smsklienten.. osv. Kommer något nytt som är bättre så ut med det gamla och i värsta fall kostar den 10 kr att köpa.

Den stora grejen med iph är alla apps. Men det är ett glapp som tycks försvinna. Man vet ju vid det här laget vilka apps som är hittar på appstore, så de är just de som portas snabbt över till android nu. Han hade inte ett enda spel eller larv-program som inte jag hittade på android faktiskt. Det var fiskespel, gubbar som hoppade, trams som att göra någon gammal och fet osv.

Den ökade upplösningen på ip4 var helt okej. De får gärna bygga in det på en 4" skärm om det inte inkräktar på prestanda och batteritid. Utzoomat kunde man läsa texten aningen bättre utan att behöva zooma. Det roliga är att när ip4 släpptes så testades denna skärmen rätt hårt och då gjorde även vanligtvis kunnigt folk elementära misstag som att visa hur skarp skärmen var genom att zooma in?! Det är när man zoomar ut som man märker skillnad naturligtvis.

Gyrot var lite fräckt faktiskt. Vet inte vad man ska ha det till men det var blixtsnabb responstid. SGS fuskar med kompassen så det blir lite hipp som happ känns det som.

Spelen såg generellt bättre ut på sgs tack vare bättre skärm. Spelgrafiken var helt identisk i de fall samma spel fanns på båda plattformar. Jag jämförde bl.a. asphalt (android) med need for speed (ip4) och tycker det flöt och såg bättre ut på samsungen. Men det var väldigt marginell skillnad.

En grej dock. Ip4 var aningen snabbare som att scrolla i en tung webbsida som expressen eller aftonbladet. Jag fick märkbart lagg när alla bilder och blinkande skit laddades in på SGS men den flöt smärtfritt på äpplet. Om det beror på att iph helt ignorerar flash som sgs spelar utan problem var svårt att säga.

Jag kan fortfarande inte rekommendera en ip4 till någon framför en i hårdvara motsvarade android. Möjligtvis till en farmor anka. Men en farmor anka hade jag ALDRIG rekommenderat en smartphone till ändå.

Gott nytt år!

AndroidFtw likes this.
  20. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Nej det stämmer inte alls att det skulle vara problem att hämta piratprogram. Knäck telefonen med några klick, sedan installerar du en alternativ appstore och där ligger 95% av alla apps gratis. På gott och ont.

Har dock lite svårt att se problemet. När ett program kostar mellan 3 och 30 kr att köpa så bryr man sig inte om att ladda pirat. Jag plockar ner pirat för att utvärdera programmet. Det blir ännu viktigare nu när testtiden bara är 15 minuter.

Thread Status:
Not open for further replies.