Grejen med Android?

Diskussion i 'Skräp' startad av nire431, 26 december 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har haft HTC Hero, Desire, Och SGS privat, Och Desire HD som jobb mobil och tjejen har Ipone 3gs. Så jag har provat det mesta. Problemet är att det finns en massa fan-boys som bundit upp sig på 24 månaders abonnemang och vägrar erkänna att dom köpt fel.

Nr1. Ja man blir bunden till Apple om man har en Iphone. Men man blir nästintill lika bunden till Google med android efter att signat deras kontrakt "läs noga google kontrakten så fatar ni". Gällande musik så lyssnar jag bara via spotify och det är samma mellan dom båda.

Nr2. "ALLA" Android mobiler "laggar" mer eller mindre. Det gör inte en Iphone.

Nr3. En Iphone app fungerar alltid. Är så jäkla störd över att vissa appar inte fungerar på vissa android mobiler.

Nr4. Iphone OS är mer genomtänkt gällande småsaker. Skriver man in ett gatunamn i Google maps så får man inte chansen att fylla i gatunummer vilket är extremt störande. Vill man skriva in numret måste man skriva in hela gatans namn själv.

Nr5. Iphone OS klarar av att ta emot kinesiska och arabiska tecken genom att man ritar dom i en ruta på displayen.

Det finns betydligt fler sådana småsaker som gör att en iphone känns bättre helhets mässigt.

nire431 gillar detta.
  2. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Bunden till att Apple bestämmer över vad man får göra med mobilen. Så blir det inte med en Android mobil. Då du faktiskt kan installera appar som inte finns i Market, mm. Eller har jag missat något?

Alla Android mobiler laggar inte. SGS med ny firmware gör det inte. Bland annat. Då helst inte om man pillat lite. Men det är ju en sak som är roligt med Android.

Men, även om det laggar lite. I tex. SGS som du försöker få det till. Så gör den sakerna fortare in iPhone 4. Vilket det finns flera filmer på YouTube som visar. Då tycker då iaf jag att det är bättre att det går fort, utan att det är 100% smooth. Än att det går segt men har fina animationer.

Det är väl oftast tex. spel som inte funkar på budgetmobiler med liten skärm då va? För jag har då aldrig haft något sånt problem med Android faktiskt. Men om man är en som drabbas av problemet så kan jag tänka mig att man tycker det är störande.

Vad har Google Maps med Android och iOS att göra?
    Jag tycker faktiskt inte att iPhone är så genomtänkt. Jag känner mig nästintill bortkommen när jag håller på med iPhones.

Samt att det finns en massa saker som Android klarar som inte iOS klarar. Så sånt där handlar ju bara om man tycker det är viktigare med arabiska tecken än riktig multitasking och widgets. Jag föredrar det senare då jag inte har så stor användning av arabiska tecken.

Cybermarre gillar detta.
  3. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

För att ta ett exempel bland många:
    Visst, det är ju trevligt när allt bara fungerar. Men du förstår väl också att det som gör att en app alltid fungerar för slutanvändaren också kan ha en direkt hämmande effekt på utvecklingen i övrigt? Det gäller både mjukvara och hårdvara.

Det är ingen självklarhet att mycket hård sållning bland appar nödvändigtvis är det bästa. Det passar säkert en hel del, men var gärna tacksam för att det finns alternativ där allt inte är lika hårt kontrollerat, så att även "nybörjare" har en chans att komma in - givetvis på gott och ont för övriga användare.

Som många har påpekat tidigare, det som tillsynes är en fördel kan mycket väl också vara en nackdel.

Förövrigt så har jag sett flera iPhones "lagga". Det är rent generellt mjukare än Andoid, men absolut inte helt laggfritt. Det gäller särskilt 3GS och tidigare. Ser man däremot till prestandan i Nexus S så är skillnaden praktiskt taget obetydlig (om man nu bryr sig så jäkla mycket om animeringarna i menyer).

Last edited: 30 december 2010
  4. dennistheskater

dennistheskater Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

min kompis iphone (första versionen, heter den 2g?) laggar så IN I HELVETE i menyerna och angry birds ska vi inte ens tala om..

min lilla x10 mini med JIT aktiverat åker åttor runt hans iphone när det gäller hastighet

jag har även ägt en ipod touch 2nd gen och jag var väl nöjd men jag älskar android så mycket mer det är som gjort för mig som vill ändra och pilla på allt.. även om det crashar ibland :D

5. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1

Skojar du med mig jämför du din x10 mini med en IPhone 2g? det är som att jämföra en gammal volvo 142a med en ferrari typ. Självklart att IPhone 2g laggar för apple uppdaterar ju allt och då klarar den inte av det. Säljarknep för att folk ska uppgradera sig. Jämför din x10 mini med en IPhone 4. Så åker den åttor runt din.

6. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:

Varför tycker alla att Samsung galaxy s är så himla bra? det är en plast mobil med amoled skärm som gör att ögonen blöder om man har på högsta ljusstyrka. Kort och gott grejen med IPhone är att du kan gå in nästan ÖVERALLT så finns det skal och diverse tillbehör samt nästan appar för allt hemnet banker med mera, den är alltså mera prioterad. Men android är på god väg!

7. signoc

signoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja det blev ju lite knepigt, Iphone 2G kom år 2007, har hänt en hel del mellan 2007 och lanseringen av x10 mini (2010?).

iPhone 3G ska väl iofs vara lika vad gäller RAM och CPU som 2G (åtminstone enligt Wikipedia). För mig laggar inte Angry Birds. Menyer kan lagga, om jag kört något minneskrävande precis innan, eller om något program kraschat men inte annars.

8. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Återigen inte jämföra IPhone 3G jämför IPhone 4 med din x10 mini istället :) Tur att IPhone frigör minnet själv och inte laggrar upp ramet

9. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Vad menar du med det? I android fungerar det som i linux att man frigör minne när det behövs. Ledigt minne är bortkastat minne..

10. Ruscam

Ruscam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Vad man kan uppleva samma saker på olika sätt.

Om du gör en Android på samma sätt som en Iphone så laggar inte androider heller.

T.ex. ta bort alla tuffa och fräna widgets som inte iphone kan använda och lägg upp enbart ikoner.

Enda lagget jag upplever på min gamla desire är när jag kör olika widgets som skall synkas mot internet, så som friend stream eller liknande. Att Telia inte har snabbare uppkoppling är inte telefonens fel.

Iphone 3GS säljs fortfarande nya och de laggar nå jävulst om du kör lite mail, har lite sms och mms m.m m.m

Så sluta låtsas vara en guru på telefoner när du bara visar din okunskap med dina jämförelser.

Jag tycker att Iphone har sina fördelar mot android på samma sätt som android har sina fördelar mot apple. Är så less på alla android och apple fanboys som bara skall klaga på andra sidan eller ljuga om sina egna enheter för att framhäva dem.

Kan vi inte föra en saklig och bra diskussion istället?

11. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Wikileaks applikation togs bort av steve av politiska skäl. Det sammanfattar verkligheten ganska bra tycker jag.

Fråga:
    Kan man ha swype eller annan alternativ inmatning på iph?

kan man byta ut dialer-guit?

Kan man byta ut sms-klienten?

Kan man ändra i lock skärmen med genvägar till t.ex. kameran?

kan man slå av datatrafik om man är utomlands?

Kan man ha mp3 som ringsignal?

12. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För att plast är bästa materialet att bygga en mobil i. Lätt, starkt och billigt material. Motorola's android mobiler i USA är inte byggda i plast utan metall. Resultatet är stora, tunga och fula? mobiler. Varför? För att amerikaner vill ha det så. Jag väljer en lättare mobil, det uppskattar jag mer. Skärmen? Den är bara bäst. Apple ville ha den till ip4 men Samsung kunde inte tillverka så många som de behövde. Jo det finns mer tillbehör. Samtidigt använder inte apple den nya standarden för laddning. Micro-usb.

13. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Lite sanning med modifikation väl? jag har bevittnat flertalet krascher i appar/spel på iphone (mest iphone 3g förvisso). så att det alltid funkar köper jag inte. däremot är det betydligt mer sånt strul på Android pga de antal olika telefonerna.

Galaxy S är i mitt tycke den bättre telefonen idag, jag gillar inte utseendet så mycket, men innehållet i telefonen är 5+ i min bok (minus touchwiz). Skärmen tycker jag är den bästa på marknaden, det är för övrigt super amoled. inte amoled :). Avsaknaden av blixt är väl sådär, men en Nexus S vore inte så dumt!. Väntar dock på vad för lurar som komma skall innan jag bestämmer mig.

Ang appar så har android också hemnet,banker etc. det har bara tagit lite tid att få ut många av apparna pga att det har varit nytt och förmodligen inte prioriterat. Men med denna tillväxt som Android har börjat växa under året så kommer det nog bli ändring på det.

Snart kanske t om alla så kallade tidningar börjar skriva om plattformarna i bokstavsordning dessutom. dvs A kommer före litet i ;)

14. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Är det verkligen pga att det finns olika Android mobiler?

I princip alla problem jag haft med Android apps är att utvecklaren gjort fel eller helt enkelt inte brytt sig om att läsa dokumentationen. Om man bortser från problem med de ändringar av Android som tillverkarna gör dvs, HTCs ändringar och tillägg av Android i HTC Hero var helt sanslöst buggiga. Men nu har jag ju inte testat alla Android apps på alla olika Android mobiler som finns så jag kan ju bara haft tur. :)

15. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är som att påstå att ett svindyrt HIFI system är värdelöst bara för att det gör ont i öronen vid högsta volym:P

Många HTC ägare är livrädda för plast och det kan jag förstå då HTC har misslyckats totalt med att använda det materialet i sina mobiler, knarrande och trasiga batteriluckor har finns på både Hero och DHD. Men måste säga att Samsung har lyckats jättebra på den fronten.

16. windmark

windmark Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Snälla! Visst det är en sak att jämföra en "gammal" telefon med en ny och det förstår jag. Men att jämföra x10 mini med IPhone4? Där kan man prata om att jämföra en Smart med en Ferrari. (1600 kr jämfört med 6800 på prisjakt)
    Felet allt för många gör är att jämföra IPhone som är EN typ av telefon med Android i sig och då helt försumma vilken telefon det är. Den stora grejen med Android är ju faktiskt att det just är ett OS och fungerar på så många olika slags enheter. Jag har kompisar som överväger mellan att köpa en IPhone 4 och en x10 mini, enligt dem ligger deras val i iOS och Android. Det är helt olika prisklasser och målgrupper! De som köper en x10 mini borde inte förvänta sig att de kan spela alla nya coola spel, då borde de lagt till några tusen kronor till.

Anledningen till att det i så fall är mer strul på Android tror jag skulle kunna vara för att det är en mer öppen plattform. Alla inbjuds att sätta sig och koda appar och lägga ut på market, och detta gäller även nybörjare. Detta innebär ju självklart att allting som läggs ut inte är bäst i början. Fast det poppar nog snart upp en annan app som gör det bättre. Att Android Market är så öppet gör nog att det blir mer "Survival of the fittest" tror jag :)

Richi och Johnny gillar detta.
  17. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ju mer man installerar på en Android mobil desto segare blir den och oavsett laggfixar och FW, är ganska säker på att även SGS kommer att göra det.

Och så klart så kommer det ju att alltid finnas grejer som är bättre på ett Android system, såg en vinklad recension av HTC Hero förra hösten och allt såg bättre ut än IPhone 3GS så jag köpte en Hero och efter en vecka insåg jag att den var långt ifrån så bra som en 3GS.

Och det är inte bara på budgetmodeller som det finns problem med spel. Installera tex "Dungeon Defenders" starta spelet och allt fungerar perfekt, men när man vill avsluta det så kraschar halva mobilen. Pocket god går knappt att starta på en SGS, det finns massor med sådana exempel på flera mobiler.

Tog upp google maps som ett exempel då jag anser att det är en del av systemet då det är förinstallerat. Och det var inte själva kart tjänsten jag ville anmärka på utan den generella användarvänligheten.

Jag har inte heller nån användning av utländska språkstöd men även där var det bara ett exempel på helhetsintryck och användarvänlighet. Och där är Iphone överlägset.

En 3GS och förmodligen IP4 går att jailbreaka och då kan man installera app´s utanför deras market. Jag tycker man är lika låst direkt eller indirekt till Google som till Apple, och Google snor dessutom en massa information om dig som Android användare.
    Android systemets största fördel tycker jag är att man kan ha homescreen och widgets.

18. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Den blir bara segare om man installerar buggiga program, eller många program som använder sig av services som gör saker ofta i bakgrunden. Och även om man har många program som gör saker i bakgrunden så ska det inte sega ner mycket om de är korrekt skrivna, låg trådprioritet, är smarta med nätverk och annan IO.

Sen så spelar det stor roll om programmet man använder är korrekt skrivet också, om det gör mycket tung IO eller annat på GUI tråden så blir det segt. Speciellt i Android 2.2 och äldre eftersom filsystemet som används för intern lagring bara kan göra en sak åt gången, så om en bakgrundsservice skriver data och programmet man använder försöker göra det också på GUI tråden så fastnar det tills bakgrundsservicen är klar.

Detta är väl en fördel med iphone, det är svårare för utvecklare att göra korkade saker. Och det finns tyvärr MÅNGA korkade/lata/stressade programmerare.

19. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Delvis är det ju så, dels beror det ju på versioner av Android, utvecklaren i sig (de allra flesta är ju grymma som fixar krascher etc ruskigt fort) men det mesta beror väl på tillverkarens egna prylar. ibland ser man ju kommentarer som "funkar fint på min desire 5*" sen några rader under "force close på min sgs 2.2" så det är ju lite konstigt med sånt tycker jag. men som sagt, mycket hänger på utvecklaren, och att folk skickar kraschrapporter såklart :)

För min egen del älskar jag att det finns så många olika lurar att välja mellan, både till utseende och pris. <3

20. Ruscam

Ruscam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

En fråga om tycke och smak. Allt beror på hur man använder grejerna.
    Jag tycker 3GS:en är långt ifrån så bra som en Hero för 3GS:en är långsam som fan när man har över 100 sms/mms i inkorgen,
    Integrationen med Google apps fungerar inte i närheten så bra.
    Jag älskar widgets och tycker det är fantastiskt skönt att ha enkel tillgång till allt. m.m m.m m.m

Problemet med att argumentera med er Applefans är att ni alltid försöker hitta någon vinkling till varför en funktion som inte apple har måste vara dålig.

Som när mms inte fungerade, då sa alla applefjantar "Näe men alltså, hur ofta mms:ar man då?" och många andra dåliga bortförklaringar. Ni gör er bara pinsam när ni håller på så.

Blir som en dålig debatt på tv där två motparter sitter och kastar smuts på andra parten. Det leder ingenstans.

JohanH, Blup och Johnny gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.