Grejen med Android?

Diskussion i 'Skräp' startad av nire431, 26 dec 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Nu har jag dålig koll på iphoneforum.
    Men vart runt lite eftersom min tjej har en sån ful nalle ;-)

Men letade lite där om saker och ramla över många där som hyllade android faktiskt.
    Var lite chockad över att läsa hur dom älskade gmail syncen istället för itunes.

Att både Android och iphone har brister det kan nog alla vara överens om och hur kul vore det om allt var perfekt.

2. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du hade inte mycket koll du....

3. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Första riktiga smartphonen måste väl nästan vara SE P900 eller?

4. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    +1 :)

5. Glenn

Glenn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sajten Tech N’ Marketing har låtit intervjua finländaren Peter Vesterbacka, en av männen bakom det populära spelet.

- Ur ett utvecklarperspektiv kommer Apple att vara den främsta plattformen under en lång tid framåt, de har lyckats på så många sätt. De vet vad de gör och de styr dagordningen. Android växer, men det blir också allt mer komplext. Det stora problemet är inte fragmenteringen bland enheterna, utan fragmenteringen av ekosystemet. Så många olika butiker, så många olika modeller. Operatörer som blandar sig i upplevelsen igen. Öppet, men inte öppet på riktigt. Ett ekosystem centrerat kring Google. Och att ta betalt för innehåll fungerar helt enkelt inte på Android, säger Vesterbacka.

Kan bara hålla med.

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag kan också hålla med men jag tycker samtidigt att han är riktigt luddig i sina formuleringar, jag skulle vilja veta exakt vad han menar om det inte är t.ex den gamla 24-timmars återköp-regeln eller vad som egentligen avses.
    EXAKT vad är det som är problemet.
    Att ta betalt fungerar alldeles ypperligt så det är en ren lögn.

7. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har några gamla HTC också :D och en av dom hade videosamtalsmöjlighet. hur ofta utnyttjade jag det? 0 faktiskt.

Men nu har ju Steve Jobs uppfunnit det så nu är det hett som fan (över wifi)

8. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Hade den här 2004: http://www.gsmarena.com/qtek_8010-1169.php
    Det är en av de första smartphones om man inte vill räkna Ericsons och Nokias som riktiga smartphones pga strulet med att ansluta och synka till datorn (något som iphone fortfarande verkar ha problem med). Jag visade divx-filmer på den, synkade mot exchange sömlöst och kunde läsa och redigera samtliga office-filer.

Sedan har ju Symbian nästan 50% av marknaden och har dominerat totalt sedan det släpptes.

Det enda jag skulle vilja tillskriva Apple (rätta mig om jag har fel) är kapacitiv skärm. De andra tillverkarna undvek det som pesten (med visst fog) eftersom man inte kunde använda penna för precision och textinmatning. Men Apple visade att kapacitiv skärm är att räkna med trots bristerna (som att inte kunna använda telefonen med fuktiga fingrar eller handskar på)

Listan som anges annars tyder på lite på vanlig apple-brainwashed-syndrome tycker jag.

Vi kan väl vända på frågan om vad apple var först med, och istället fråga vad apple PÅSTÅR sig (felaktigt) vara först med, så blir det så mycket roligare. Då "changes everything - again" tråden lite till det komiska istället :)

Jag börjar:

Multitasking (iphone 4 år 2010). Det påståendet är väl så patetiskt att man inte behöver utveckla det ens? För övrigt så har ju ios inte multitasking nu heller hehe

Videosamtal (iphone 4 år 2010). Skumt.. vi körde videosamtal över isdn långt före millenieskiftet och det var inte ens dyrt. När 3G lanserades för några år sedan sprang alla kids runt och filmade varandra, störde i biosalen osv. Sen tröttnade alla eftersom det ju är så meningslöst. Steve ljög dessutom eftersom (rätta mig?) man måste ha wifi för att hans leksak ska fungera. Då är det väl ändå ingen telefon?!

Appstore. Iphone 2007. Jo namnet var de kanske först med. Men alla tillverkare utom microsoft hade ju en download-area. MS sket fullständigt i det eftersom de visste att alla drog hem på nätet som vanligt istället.

Filma i HD. Iphone 4 2010. Det kunde väl en hel drös med handset göra innan den släpptes? Iallafall SGS kan det utan problem och den hade jag i handen innan ip4 var ute.

(PS. varför är det ett problem med Googles market? vad har jag missat? Kan inte vem som helst skicka upp vad som helst och ta betalt efter eget huvud? Är detta ett problem för utvecklarna?)

9. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är alltså inte teknik han pratar, utan rent affärsmässigt.

Påminner en hel del om hur musikindustrin ser på dagens utveckling. Tidigare var det dom som satte agendan, och nu när kunderna börjar ha krav och, när de inte uppfylls, hittar alternativa vägar för att få det som man vill ha det. Nu hoppas man att drakonisk lagstiftning ska vrida tillbaka klockan till mitten 90-talet då man fortfarande kunde göra stora pengar på exemplarframställning.

Android är växt ur den moderna världen och där ser saker helt annorlunda ut. Vill man ha öppenhet får man också räkna med många parallella ekosystem. Det är något positivt för majoriteten, men naturligtvis inte för enskilda producenter vars enda syfte är att maximera exemplarförsäljningen.

Parallellen till de drakoniska lagarna blir Appels helt slutna och med järnhand styrda ekosystem. Men är det vad konsumenter vill ha i långa loppet? I öst-tyskland fanns ingen kriminalitet, men målen för att nå dit föll inte riktigt innevånarna i smaken...

10. tomcat

tomcat Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Svar:
    Ja.

Ja.

Ja.

Ja.

Ja.

Ja.

Innan man dissar saker för att man "tror" att det är si eller så är det nog vettigt att kolla upp hur det *faktiskt* är - vad man nu än förespråker för OS. Android är bra - det har sina fel och brister, men IOS är inte så dåligt som en del här vill få det till.

Apropå inlåsning, så är den inte så värst mycket värre i IOS än i Android. Att jailbreaka sin telefon görs på c:a 30-90 sekunder av nån som aldrig gjort det för. Ungefär lika svårt som att roota sin Androidtelefon alltså. Det är absolut inget fel att gilla Android bättre än IOS, men det är jönsigt att tycka nåt är dåligt när man inte har tagit reda på hur det fungerar. Oavsett vad det nu än handlar om - ungefär som många iPhonetalibaner som säjer att alla androidtelefoner laggar...

Jag läste nåt roligt nånstans - minns ej var;
    Google vill veta allt om dig hela tiden; vad du gör, vem du talar med, var du är, när du sover och är vaken. Apple nöjer sig med att äga din själ.

Såna här diskussioner blir så larviga eftersom det blir såna mystiska jämförelser/påhopp/dyngkastning hela tiden.

Man blir inte med nöjd med sin pryl bara för att nån annan har en som man tycker är sämre. Värt att tänka på.

11. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Javisst, men vi ska heller inte glömma att man inte på något magiskt sätt får appar från Appstore att fungera med alla nya funktioner som man låser upp via ett Jailbreak. En ToDo-app får ju exempelvis inte helt plötsligt en widget bara för att man Jailbreakar.

Med Android så har man möjlighet att på ett enkelt, och lagligt, sätt komma åt massor av appar via Market som stödjer flertalet av de funktioner som är "låsta" i iOS.
    Men med en Jailbreakad iPhone kan du inte gå via Appstore för att komma åt program med den funktionaliteten.

Så visst, samma sak kan man göra. Men tillgängligheten av programvara är ju drastiskt reducerad!

Last edited: 3 jan 2011
  12. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Fast om man pratar om vad telefoner kan och inte klarar av. Så ska man väl prata om hur dom är omoddade? Eller?

Inte? Byt sms-app på en omoddad iPhone. Hur gör man? Byt lockscreen på en omoddad iPhone. Hur gör man? Så, den är väl ändå näst intill så inlåst den kan bli?

Ja, kan bara hålla med om att det blir rätt larvigt. Helst när iPhone talibanerna alltid säger att en iPhone inte är så inlåst. För det är faktiskt inte så svårt att jailbreaka

13. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 622
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Kan inte tycka annat än att många med Android känner mindervärdeskomplex

Är ni inte nöjda? Eller saknar ni något i iOS som måste klankas ner på?

14. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag saknar att vara inlåst i ett fängelse i min mobil. Så jag måste rymma ut ur det fängelset med ett alarm som slutar fungera flera gånger / år :cool:

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 622
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ja, precis.

Alla OS har sina brister, och ni som inte förstår grejen, enkelheten och storsäljaren iPhone är snarare annorlunda med tanke på hur många som faktiskt gillar den.

Den har sin poäng, men passar inte mig helt enkelt

16. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1

Haha jävla skit snack, sen när slutade IPhones alarm sluta funka flera ggr per år? alltid så när en produkt som folk tycker om så fort det händer något så är folk där direkt och kritiserar. Kan ju inte direkt påstå att Androids os är PERFEKT lååååååångt ifrån. Så dom argumenten med att alarmet ballade ur fungerar inte som motargument för finns så mycket mera att klanka ner på android faktiskt. fair n square

17. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Gillar ni bättre en iPhone så köp en iPhone men sluta med dessa fullständigt meningslösa trådar. De slutar alltid på samma sätt några som är missnöjda med sina androids blir skit sura över att några som är nöjda med sina telefoner försvarar dem. Helt meningslöst. Allt har både fördelar och nackdelar.

Och jag personligen fördrar android med jag ägde en iPhone 3g i 18 månarder så jag vet vad de kan och inte kan göra. Men det är mitt val och det är därför jag hänger på ett android forum inte på ett iPhone forum.

18. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Lugn, hjärtattacken är nära! Han skämtade ju, rätt kul faktiskt och nästan sant också :)

19. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Sitter du och tillverkar Voododockor som ser ut som android snart?

20. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Fast just nu är det ju så pass illa att engångsalarm på iPhones inte funkat alls sen FÖRRA ÅRET! ;)

Se det såhär: Varje gång något händer kommer "andra" sidan alltid dra ologiska slutsatser ur händelsen och använda dem som "argument" i marknadsföring. Finns ingen anledning att hetsa upp sig med termer som "jävla skitsnack", för iPhone-fanboys är precis lika bra på just sånt som Android-fanboys är. Det finns duktigt med flames om sms-problemet i android från oinformerade iPhone-fanboys. Such is life.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.